• Negociando a vida e a morte: estado, igreja e crime em uma favela de Belo Horizonte 

      Beraldo, Ana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 14/04/2020)
      This thesis deals with dynamics of life and death at the margins. Based on fieldwork carried out in a large slum in the city of Belo Horizonte, here called Morro da Luz, an analysis is made about the coexistence of different ...
    • Negro intelectual, intelectual negro ou negro-intelectual: considerações do processo de constituir-se negro-intelectual 

      Oliveira, Evaldo Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2013)
      This research entitled "Black Intellectual, Intellectual Black or Black-Intellectual: notes of the process of becoming Black-intellectual", aimed at understanding processes in which Black men and women have made himself / ...
    • Nesse solo que vós estais, lembrai-vos que é de morrer: uma etnografia das práticas de caminhar, conhecer e mapear entre os habitantes de Pedro Cubas, um Remanescente de Quilombo do Vale do Ribeira-SP 

      Santos, Alessandra Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 28/03/2014)
      In view of the conflicts deriving from land titling policies in Remaining Quilombola Communities in the Ribeira Valley, this work sought to understand how the use of cartography as the management technology by the State ...
    • A neurociência aplicada à educação especial: em foco a formação dos professores do atendimento educacional especializado 

      Borges, Angelita Salomão Muzeti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)
      Historically, Special Education has been presented in different arrangements, carried out in different places, with different purposes in terms of care for students with disabilities. Such arrangements were intertwined ...
    • Neurociência e educação infantil: para além da estimulação precoce 

      Mascarenhas, Tárcila Santos de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2017)
      This scientific research is relevant for the development of intentional and quality pedagogical practices aimed at children from 0 to 3 years old. The contributions of neuroscience and the Cultural Historical Theory were ...
    • A neurodinâmica pode explicar a consciência? Uma análise da proposta de Walter Freeman 

      Oliveira, Rodrigo Travitzki Teixeira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 17/10/2006)
      This work is a critical analysis of Walter Freeman´s neurodynamic model in several aspects, especially the consciousness as an order parameter that constraints brain dynamics. According to our research, this proposal ...
    • Newborn e raça: fraturas nas visualidades e nas representações 

      Bonifácio, Solange (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/10/2022)
      This research aims to investigate the method of photography applied to newborn babies called newborn. Newborn is a photography modality aimed at babies up to fifteen days old and performed by professional photographers. ...
    • Niebla : do humor à carnavalização literária 

      Oliveira, Vanessa Aparecida de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      Este trabajo pretende ofrecer una lectura de la novela Niebla (1914), de Miguel de Unamuno, a partir de algunas de las formulaciones de Mijail Bajtin, en Problemas de la Poética de Dostoievski, sobre la carnavalización ...
    • Nietzsche: pathos artístico versus consciência moral 

      Krastanov, Stefan Vasilev (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 26/02/2010)
      The present work proposes an interpretation of the nietszchinian philosophy and, more specifically, of two fundamental and constitutive aspects of his thought, that are: the discussion about the language and the question ...
    • Niilismo, transvaloração e redenção na Filosofia de Nietzsche 

      Barbosa, Ildenilson Meireles (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 27/04/2009)
      Many are the productions already developed about nihilism in Nietzsche s work, wich the perspective of unconditional affirmation of the world and life is assumed as an inevitable consequence on the overcomig of nihilism ...
    • No altar e na sala de aula : vestígios da catequese e educação franciscanas no sudeste goiano (1944-1963) 

      Barros, Aparecida Maria Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2010)
      The survey, whose object throve institutional relations of church and society mediated by education, aimed to examine the remains of catechesis and education materialized in the Franciscan parish schools established in ...
    • No espaço-tempo da brincadeira no Programa Curumim/SESC São Carlos : crianças e adultos, saberes em relação 

      Sartori, Gabriela Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      This research seeks to comprehend the play, present in childhood ludic culture, in the wide context that involves child and its stories, social cultures and with those, the educative processes that are produced. The study ...
    • No espetáculo do riso : uma abordagem etnográfica da comédia stand-up 

      Sechinato, Juliana Spagnol (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)
      Supported by the Classic Laugh and Humor Theories as background, according the approach of the anthropology of performance and the ethnographic work carried out in a comedy club in São Paulo city, this work aims to understand ...
    • "No galejo da remada": estudo etnográfico sobre a noção de aventura em Brotas, SP 

      Bandeira, Marília Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 27/06/2012)
      To investigate the use and development of the idea of adventure in brasilian sports field was the main goal of this study. Due to the enormous variability of the contemporary experience of adventure, I tried to follow the ...
    • No interior da medida: punição e relações raciais no sistema socioeducativo na cidade de São Carlos 

      Mattos, Kênia Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 06/09/2023)
      This dissertation investigated how ethnic-racial relations are evident in the implementation of socio-educational measures applied in an open environment (assisted liberty and provision of services to the community) ...
    • No labirinto da gestão: notas sobre moradores de rua e trabalhadores da assistência social 

      Pereira, Luiz Fernando de Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 19/04/2013)
      Cette thèse porte sur la gestion des sans domicile fixe en dehors des contextes métropolitains ou des grands centres urbains. Elle vise l‟analyse des mécanismes qui affectent à la fois les sans domicilie fixe assistés, ...
    • No território da criação artística: a jornada de Tempestade, de Cesar Cabral 

      Lima, Daniela Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/10/2014)
      This research analyses the artistic creation process of a short animation film called the Tempest. Created in 2010, by Brasilian director Cesar Cabral at the Coala Film Studios (Santo André, São Paulo). The audiovisual ...
    • No “chão” da universidade : o ensino superior de música na perspectiva intercultural 

      Galizia, Fernando Stanzione (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)
      This study is about Music Higher Education and it aims to answer the following question: what are the possibilities and limits of a music theory subject according to the principles of Critical and Intercultural Education? ...
    • A noção cartesiana de subjetividade 

      Guimarães, João Antônio Ferrer (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 28/02/2012)
      Cet article a comme objectif présenter une discussion sur la nature de la notion de la base du pensement cartésien: le cogito. En étudiant la nature du cogito comme une substance qui pense on a l intention de montrer l ...
    • A noção de perspectivismo na filosofia de Blaise Pascal 

      Pinto, Rodrigo Hayasi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 01/12/2006)
      The aim of this thesis is to understand Blaise Pascal's philosophical conception of science and morality on the basis of a more fundamental notion the notion of perspectivism. By not basing knowledge on ultimate and ...