• Educação de mestiços em famílias inter-raciais 

      Brito, Angela Ernestina Cardoso de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2003)
      This study aims at aprehending how and in what circumstances families formed by couples of different ethnic-racial origins, being one black and one white, prepare and/or assist their children to face the discrimination the ...
    • Educação de surdos : estudo bibliométrico de teses e dissertações (2010-2014) 

      Ramos, Denise Marina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      The issues related to the deaf education have gained significant prominence in political and educational debates in recent years, impacting on the academic researches agenda in this field. Thus, this research sought to ...
    • Educação de surdos em Mato Grosso do Sul : desafios da educação bilíngue e inclusiva 

      Quiles, Raquel Elizabeth Saes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      Deaf education, the object of this research, stands today as a field of study that leads to the reflection of school spaces, especially regarding to its form of organization and pedagogical practices in action. Under the ...
    • Educação divergente em ciências exatas e tecnológicas: a experiência de uma disciplina remota durante a pandemia COVID-19 

      Alves, Alessandra Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2021)
      In this dissertation, I investigate aspects of the didactic field of exact and technological sciences in order to rethink the ideal of scientific objectivity in the direction of a divergent education in exact and technological ...
    • A educação do campo e a realidade do município de Vitória da Conquista (BA) 

      Ramal, Camila Timpani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)
      This paper studies the historical background of countrified education in Brazil, recovering in national history a context of great debate about the ideal conditions for man setting the field, stated by the ruralists ...
    • Educação e assistência social : interfaces para o atendimento de alunos com deficiência 

      Marchesini, Isadora González (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/08/2015)
      Characterization studies on how are being conducted the educational service and the service of social assistance provided to people with disabilities, as well as the way it has been taking place the relationship between ...
    • Educação e escolarização da criança indígena com deficência em Terra Indígena Araribá 

      Sá, Michele Aparecida de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)
      The Brazilian educational policy about Special Education interfaced to Indigenous Education is still under construction. According to the Scholar Census of São Paulo state (BRAZIL, 2011) there are indigenous children with ...
    • Educação e formação humana: direito à educação e classes multisseriadas no meio rural brasileiro 

      Santana, Dilsilene Maria Ayres de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)
      L’offre de l’Éducation de Base en classe multi-âge – regroupement d’enfants d’âges différents et, généralement, conduit par un seul professeur – est une réalité qui fait partie des systèmes scolaires de tous les pays. Au ...
    • Educação e Ideologia: uma análise crítica dos fundamentos teóricos e metodológicos da extensão rural no Brasil (1953-1974) 

      Wolfart, Cíntia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)
      The theme of this thesis is the history of the Rural Extension agency in Brazil. The aim is to analyze the theoretical and methodological foundations that guided the training activities of rural extension workers between ...
    • Educação e liberdade em Jean-Jacques Rousseau. 

      Dionizio Neto, Manoel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2004)
      Les différentes manières de comprendre la liberté et l'éducation nous amènent à l'héritage des Lumières présenté par Jean-Jacques Rousseau. Celui-ci, en tant que premier critique de la modernité, ouvre un débat dans le ...
    • Educação e tecnologias digitais no contexto das escolas públicas do estado de São Paulo: um estudo no campo CTS 

      Falcão, Patricia Mirella de Paulo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 14/08/2019)
      During the last decades, several studies point for a new Society shaped and framed through the optical of a digital culture. New devices emerge in a high speed, precluding the updating of the most adventurers. In front of ...
    • Educação em ciências nos anos iniciais: interface entre saberes num contexto de especificidade docente 

      Pereira Sobrinho, Osleane Patrícia Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/12/2022)
      Brazilian education has its historical context marked by changes and reforms that led to advances and setbacks, a movement that is still continuous in current times and in which the teaching of science is included, which ...
    • Educação em direitos humanos para o combate ao sexismo : contribuições do letramento na disciplina de Língua Portuguesa 

      Oliveira, Cristiane Fontes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2009)
      The achievements of women's social movements have granted such group historically denied rights, it is however noted nowadays that socially constructed values reproduce sexist concepts with regards to human relationships ...
    • A educação em dois impérios: um estudo da obra de Machado de Assis e de Dostoiévski 

      Calabresi, Luis Henrique de Freitas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)
      This study aims at analyzing the existence of educational elements in common between Brazil and Russia during the 19th century through the reading of literary works by Machado de Assis and Fyodor Dostoevsky. Research ...
    • Educação em saúde realizada por profissionais da saúde à familiares de crianças com paralisia cerebral 

      Nagliate, Patrícia de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/01/2009)
      In the health promotion context, health education is very important and indispensable in the health professional practice. The health education still needs improvement in its applicability, in order to provide better quality ...
    • Educação empreendedora: análise dos temas abordados no ensino fundamental, médio e superior 

      Zambon, Sueli Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 26/02/2014)
      Although many efforts have been made to the spread and consolidation of an education that develops individuals more entrepreneurial, there is no consensus or objective guidelines in the literature regarding the topics that ...
    • Educação entre grades : um estudo sobre a educação penitenciária no Amapá 

      Abreu, Almiro Alves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/10/2008)
      Le présent travail intitulé Éducation entre grilles : un étude sur l Éducation pénitencier dans l Amapá amene à discussion la compréhension du phénomene prisonnier versus éducation versus réssocialisation, de façon à ...
    • Educação escolar do povo indígena Balatiponé-Umutina : compreendendo processos educativos da escola Julá Paré 

      Corezomaé, Lennon Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)
      No summary
    • A educação escolar na arena do ciberespaço 

      Oliveira, Alessandro Eleutério de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2013)
      The objective of this study is to examine virtual communities dedicated to the School Education site relationships Orkut. Accordingly, we analyze written statements from teachers and students in order to apprehend the ways ...
    • Educação especial em Roraima: história, política e memória 

      Siems-Marcondes, Maria Edith Romano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/05/2013)
      This paper studies the historic trajectory of the especial education in the state of Roraima, North of Brazil. It has a Its main objective to understand the processes involves in the formation of this area and investigates ...