Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 2462-2481 of 4772
-
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
Higienismo e educação nas páginas de O Ateneu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2011)This text analyzes the schooling process in Brazil during se XIX century, questioning the formation of secondary education on the Empire of the Court. Rather, the discourse for the education, set within the broad project ... -
“Hip-hop é minha bandeira, rap é o hino nacional”: uma análise das transformações estético-políticas do movimento hip-hop brasileiro a partir da Casa do Hip-Hop de Piracicaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 03/08/2022)This dissertation aims to analyze the aesthetic and political displacements of the hip-hop movement in Brazil through the trajectory of Casa do Hip-Hop de Piracicaba. The empirical field is a prism to approach the processes ... -
A hipermídia como viabilização da ética na administração pública federal : propostas de um modelo de ação para produção de conteúdo jornalístico no IFSULDEMINAS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)The Ethics of public organizations and systems require the construction of mechanisms for an open, transparent and democratic relationship between Society and State. The contemporary Information and Communication Technologies ... -
Hipertexto e processo formativo: contribuições e/ou obstáculos para a educação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/06/2005)The unbalanced advance between infra-structure and supra-structure, which material base develops at a faster pace than society evolution as a whole, sharply acts on the man who gradually loses awareness about his own ... -
História da educação agrícola do sul de Minas Gerais : a Escola Agrícola de Muzambinho (1948-1985)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/05/2016)This research lies in the field of history of school institutions and has as its object of study the Agricultural School of Muzambinho, with the objective of analyzing the process of is creation and the formation offered ... -
História da educação como sub-campo: um estudo bibliométrico e epistemológico dos grupos de pesquisa da Região Centro-Oeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)The study mapped 278 scientific articles by the 41 leaders of the 24 groups that organized themselves under the line of investigation of the history of education in the central-west re-gion of Brazil. The purpose of the ... -
História da educação no Brasil : um estudo bibliométrico de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011)The growing demand for information along with a higher education policy effectively amounted to graduate to a higher level, changing its focus from simple teacher trainer for studies in applied research, especially in ... -
História da Escola Normal do Colégio Providência de Mariana – MG (1902 - 1930)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)The current work is inserted in the investigations proposed at the History of the Education field, following the researches refered to the History of Institutional Education. The object of our analysis is the Normal School ... -
A história da geometria nos livros didáticos e perspectivas do PNLD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2012)The purpose of this research is to analyze ways to approach the history of mathematic text books in 9th grade in elementary school. For this we take as the documents mathematics textbooks listed by Plano Nacional do Livro ... -
História da política de educação pré-escolar no Brasil de 1964 a 1993 : entre o texto e o discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)We conducted this research through the exercise of educational historiography to approach the action of policy makers concerning the education of young children in Brazil. Our purpose was to assimilate, comprehend and ... -
Uma história de Dilma Rousseff em imagens na mídia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/11/2014)Notre recherche a pour but d’analyser les sens donnés à circuler dans le média journalistique par des photographies du visage de Dilma Rousseff et les probabilités que ces sens se constituent en parcours déontiques ... -
História de vida e constituição dos sujeitos: os alunos em situação de deficiência e a área de Ciências Naturais, Exatas e Tecnológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)Entering public higher education is, for many, the fulfillment of a dream, in addition to the right that the social struggles so often achieved in the Law conquered. In the case of students in situations of disabilities, ... -
A história do ensino técnico-industrial em Rio Claro (SP): da escola profissional masculina ao SENAI (1920-1985).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2003)This survey was fomented by the hypothesis of a relationship between the appearance of the SERVIÇO NACIONAL DE APRENDIZAGEM INDUSTRIAL (SENAI) (National Service of Industrial Learning) unit in Rio Claro, made official ... -
História e cultura afro-brasileira e africana nos livros didáticos de matemática: um olhar a partir da hermenêutica da profundidade de Thompson
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2022)This study aims to present an analysis of the presence of Afro-Brazilian and African history and culture (HCAA- initials in portuguese) in mathematics textbooks for the final years of Elementary School, approved and ... -
História e memória na contramão da expansão canavieira : um estudo das formas de resistência dos sitiantes do extremo noroeste paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 17/12/2012)Imbuidos de una perspectiva analítica que se centró en la perspectiva de los procesos, que apenas puede explicarse desde el transcurrir historico, y en los sujetos que experimentan tales procesos por medio de la experiencia ... -
História, autobiografia e ficção : a ilusão da realidade em partes de África
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 03/03/2016)Partes de África, by the Portuguese writer Helder Macedo, is intriguing due to fragmentation and profusion of speeches that assembles when unites diverse voices, memory, history, autobiography and fiction in what the ... -
Histórias da educação especial produzidas a partir de matérias publicadas em jornal paulista : 1997- 2004
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)In the transition from the twentieth to the twenty-first century, with the advent of international policies for Inclusive Education, Brazilian Special Education outlines new directions for its history. In this period, ... -
Histórias de vida de professoras que desenvolvem práticas docentes multiculturais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2008)In this work, I analyze the life story and education of four elementary school teachers, working in cycle I (Grade 1 to 4) of the São Carlos Municipal education system, selected because of their implementation of ... -
Histórias de vida e saberes de professores de educação física que atuaram nos anos iniciais do ensino fundamental nas décadas de 1980 e 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/08/2017)Based on the oral narratives of Antônio Carlos, Romilda Augusta and Dinalva Aparecida, retired Physical Education teachers, in this PhD research, we analyze their life histories in the construction of the teaching knowledge ...