• Jogos de tabuleiro: recurso lúdico na apropriação de leitura e escrita de crianças em situação de vulnerabilidade 

      Vasconcellos, Talita Silva Perussi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      The present research responds to the following question: Can the board game be considered as a resource in the reading and writing process? In order to answer this question, this study aimed to observe and analyze the use ...
    • Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental 

      Scienza, Livia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)
      In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ...
    • Jogos em aparelhos tecnológicos vivenciados por crianças : processos educativos envolvidos 

      Morais, Vinícius Barbosa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      With the notorious globalization of technological products and the great facility for their acquisition nowadays, children are entering this "technological world" earlier and earlier, mainly to experience virtual games. ...
    • Jogos no ensino de matemática: um estudo de teses e dissertações com a perspectiva histórico-cultural 

      Gomes, Ana Karina Marmorato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/06/2017)
      This research presents a result from the enquiry and assay of thesis about the using games when teaching math on a historical and cultural perspective. It was accomplished a list of published books at the math education ...
    • John Stuart Mill e a Filosofia das Ciências Sociais 

      Junta, Cristiano Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 14/04/2011)
      We analyzed John Stuart Mill s book System of Logic Inductive and Deductive. Our aim are present the philosophy of social science formulate by Mill in this book. The discussion empathize the millian interpretation of ...
    • Jongo na escola: contribuições para e na educação das relações étnico-raciais 

      Silva, Vívian Parreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      We believe that doing science and building knowledge is also a way of fighting oppression, assimilation, epistemicide, interdiction and against the impediments suffered by men and women for wanting to exist with their ...
    • Jongueiros do Tamandaré : o jongo é da nação, e os jongueiros aonde vão? 

      Netto, Andréia da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 14/12/2010)
      This dissertation ponders over the reconfiguration possibilities of National Identity opened during the legitimation process and the national officialization of jongo into a Jongo´s community situated in Tamandaré, at a ...
    • Jornal da Tarde (1966-75): ideologia liberal e ditadura militar. 

      Gazzotti, Juliana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 06/04/2004)
    • Um jornal entre Brasil e Japão : a construção de uma identidade para japoneses no Brasil e brasileiros no Japão 

      Silva, Victor Hugo Martins Kebbe da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 12/03/2008)
      The present inquiry will survey the study of the japanese-brazilian identity referent to the Japanese descendants born in Brazil - the "nikkeis", as in the ways this group is conceived, as much for the descendants ...
    • José Scaramelli: um bandeirante do ensino paulista na implementação e divulgação de uma didática e metodologia da educação nova para a infância brasileira 

      Silva, Débora Alfaro São Martinho da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)
      The subject of this work is to study the pedagogical ideas in Brazil during the First Republic through the life history and the work of José Scaramelli who was one education expert from educational mission of Sao Paulo ...
    • O jovem autor de ato infracional e a educação escolar : significados, desafios e caminhos para a permanência na escola 

      Dias, Aline Fávaro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)
      The legal achievements that reassure the rights for children and young people, especially the right to education, are in need of the public actions concerning democratization of school access and attendance of young ...
    • O jovem e o velho Marx: uma cartografia do problema do trabalho 

      Fernandes, Bruno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 05/09/2023)
      In the Economic and Philosophic Manuscripts of 1844, Marx examines the determinations of estranged work, the act of estrangement (Entfremdung) of human activity. With them, he seeks to show that when the worker is subjugated ...
    • O jovem Machado de Assis e a tradição retórico-poética nos primeiros poemas 

      Rodrigues, Cristiane Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 21/09/2023)
      The present thesis, "The young Machado de Assis and the rhetorical-poetic tradition in the first poems," offers analyses and interpretations of ten poems authored by the literary figure hailing from Rio de Janeiro, originally ...
    • Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas 

      Barbosa, Pamela Karem Zaparolli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 20/11/2020)
      This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and ...
    • Jovens em movimento: o processo de formação da Pastoral da Juventude do Brasil. 

      Sofiati, Flávio Munhoz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 16/06/2004)
      The object of this research is the formation process of the PJB, be it, its pedagogic method and its political options. The analysis is developed from a historical background in order to identify the changes occurred in ...
    • Jovens rurais de São Carlos - SP: circulação cotidiana, projetos de vida e os sentidos da escola 

      Farias, Magno Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2021)
      This thesis aims to understand the aspects that involve the condition of rural youth life, as well as the everyday circulation, life projects and meanings of the school, taking the case of the rural youth of the city of ...
    • Jovens universitários e álcool: conhecimentos e atitudes. 

      Bresighello, Maria Luísa Moura (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/11/2005)
      This quantitative-qualitative research was developed with the objectives to evaluate the alcohol consumption through the Alcohol Use Disorders Investigation Test - AUDIT, between the students of graduation of the course ...
    • Jung e a narrativa: mito individual e inconsciente coletivo 

      Arantes, Ana Cláudia Yamashiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 27/09/2006)
      This work intends to offer a different reading of Carl Gustav Jung writings of the ones that conceive the terms archetype and collective unconscious as explicit references to the transcendent domain, "spiritualistic" ...
    • Junho, 2013 : o acontecimento discursivo transmídia 

      Padovani, Gustavo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/07/2016)
      The manifestations occured in June 2013 in Brazil were marked by a large content production by a great diversity of users, indie medias and the traditional media. Whitin this premise, this research uses discourse analysis ...
    • Junto e misturado: imanência e transcendência no PCC 

      Biondi, Karina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 07/04/2009)
      The Primeiro Comando da Capital (PCC), a collectivity originated inside prisons in the state of São Paulo in the early 1990s, underwent deep transformations with the addition of Equality to its ideals. The incorporation ...