Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 3990-4009 of 4775
-
A quantas anda o ethos camponês?: estratégias de reprodução social de jovens rurais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 17/12/2019)The research is part of Brazilian Rural Sociology studies, focusing on the dynamics related to rural youth in agrarian reform settlements. The objective is to analyze how a lifestyle, a peasant habitus, is presented in the ... -
Quanto vale um talento? Uma análise antropológica sobre a valorização e circulação dos jogadores de futebol profissional no mercado esportivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 13/10/2009) -
O que a escola faz com o que o povo cria: até a capoeira entrou na dança!
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2003)Questo studio svilluppa una riflessione sull incorporazione nella istituzione scolastica di un bene culturale, nel caso la Capoeira, mettendo in luce i sensi ad essa attribuita nell ambito del sistema pubblico dell ... -
O que a pele anuncia: uma análise da obra de Gilka Machado para além do erotismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/02/2022)This thesis aims to analyze the work of Gilka Machado (1893-1980) as the result of the process of constructing poetry and the poet, considering that there is a thematic diversity between the poems of the first book, Cristais ... -
O que diz um nome?: reflexões sobre o colonialismo e o Estado-nação em Luanda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 07/12/2021)Names, an important theme for anthropology, present themselves as an interesting starting point for analysis. Following this assertion, this master thesis has as its main focus to show and mobilize names as enunciated from ... -
O que dizem as pesquisas atuais sobre o Atendimento Educacional Especializado para surdos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)The purpose of this study is to identify in the articles published on the CAPES / MEC portal (Portal for the Improvement of Higher Education Personnel / Ministry of Education) how Specialized Educational Attendence ... -
O que dizem os intérpretes de Libras do sudeste goiano sobre formação e atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2013)This paper try to analyze the characteristics of training the Goiano Southeast Libras interpreters, about deafness knowledge / Libras and check the limits and potentials observed by them for their work with deaf students ... -
O que dizem os professores das 4as séries do ensino fundamental sobre o ensino de ciências neste nível de escolaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2006)More and more, the society has required citizens to act in a world which scientific and technology knowledge is extremely worth. The evolution of these knowledges works as a modern world´s mirror, which, indeed, reflects ... -
O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libras para ingresso em universidades federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)The education of disabled people has been addressed by several public policies arising from important legislative advances over the past few years, which, according to the Higher Education Census data (2001 - 2013), increased ... -
O que ensinam os professores de música na escola: um estudo no Sistema Municipal de Ensino de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)This research started with the question "What do music teachers from the Municipal System of Education (SME) teach in São Carlos?” It had, as general objective, the investigation on how music teachers select and organize ... -
O que é que cavalo sabe’ : um estudo antropológico sobre o vínculo animal-humano na equoterapia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 17/03/2015)From an anthropological perspective, this research examines the relationships between people and horses in the “equine therapy”, a health treatment held, among other venues, at an Equine Center in São Carlos city, São ... -
Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ... -
Quem eles devem ser, quem eles querem ser e quem eles são: Os deslocamentos das identidades nacionais em Enquanto os dentes (2017) e Todos nós adorávamos caubóis (2013)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)This master's dissertation starts from the cross-analysis between the epistemology of political and difference theory and classifies nationalism (ANDERSON, 2008; HOBSBAWM, 1990) as a phenomenon that implies the crisis of ... -
Quem são os povos indígenas para os estudantes? Reflexões sobre o currículo básico comum do estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)The indigenous issue presented in the school context on the view of European blueprints may generate numerous misconceptions, reflecting attitudes of prejudice, rejection, discrimination and segregation. Although they ... -
Quem tem a força? as relações de poder intrapartidárias em perspectiva multinível
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)Considering the Brazilian institutional and political context, the object of analysis is the multilevel party leadership structure. The objective of the research is to analyze intra-party organizational dynamics and control ... -
Quem tem voz no Supremo? Uma análise das audiências públicas no processo decisório do STF
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 16/03/2020)The central question of this research is to verify how public hearings work in the decision-making process of the Supreme Federal Court, so as to map which voices are heard and which interests they represent. This work ... -
Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)This study aims to investigate what narratives of undergraduates of the Pedagogy course of UFSCar, constructed during the formation, about the playfulness, the teaching of mathematics and the being a teacher who teaches ... -
A questão agrária na agenda governamental de FHC e Lula : uma análise à luz dos estudos de formação de agenda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 10/03/2017)This research has as general objective to analyze the trajectory and the movement of the agrarian question in the governmental agenda, from 1995 to 2006, based on the application of instruments that show the change in ... -
A questão da disciplina na escola: percepções dos estudantes do 5º ano no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)The foundation of modern education, as it was described by Enlightenment ideals, gives man the condition to think for himself. The pedagogy, which emerges from this context, has as its purpose the formation of the subject's ... -
A questão da intersubjetividade em O Ser e o Nada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 09/03/2010)In Being and Nothingness, Sartre defines man as a hopelessly free being. But thus, iffreedom is our main predicate, would it be possible to think a relationship between differentfreedoms which was not limited to a mere ...