• Responder por exclusão na aprendizagem de relações simbólicas envolvendo adjetivos 

      Ribeiro, Thaís Arantes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2013)
      Exclusion responding has been considered one of the processes by which children learn to relate new words to objects. This pattern of responding is usually tested with a matching to sample task. The goal of the present ...
    • A ressignificação da questão ambiental em contexto de ruralidade: para uma leitura crítica do Paradoxo de Giddens 

      Madureira, Gabriel Alarcon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 25/11/2013)
      Reports from IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) call attention to the possibility of water shortages, to the collapse of the Amazon system, to the biodiversity crisis, and to the proliferation of extreme ...
    • Retorno ao trabalho após o nascimento de um filho: percepções de professoras sobre sua experiência. 

      Gravena, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/04/2006)
      The participation of women in the paid workforce has increased significantly in recent decades, allowing women to make an important contribution to the family income. Apart from their professional activities, many women ...
    • O retrato da mulher preta em estudos da Ciência da Informação no Brasil 

      Pereira, Gabriele Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 17/05/2021)
      This research surveys studies on black women in Brazilian science, more specifically in Information Science. Recognizing academic production about black women in Information Science means removing them from the spaces of ...
    • Um retrato dos sentidos pessoais de bolsistas egressos do PIBID/Educação Especial/UFSCar sobre a atuação docente 

      Santos, Rafael (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/09/2019)
      This is a documentary research, of a qualitative character, and aims to analyze and portray the personal meanings that the graduates of PIBID / UFSCar / Special Education attribute to the teaching activity, from their ...
    • Retratos da dislexia no Brasil : análise bibliográfica do período de 2002 a 2014 

      Oliveira, Patricia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      The Dyslexia field of study is marked by tensions and controversies about the possible causes of the difficulties of learning the written language made by children during literacy. The dominant thinking has understood ...
    • Retratos da escravidão em Vozes d’América (1864), de Fagundes Varella 

      Mega, Rebeca Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 22/03/2019)
      Se presentan, en este trabajo, consideraciones acerca de la producción literaria de Fagundes Varella (1841-1875), sobretodo aquella cuyo temario reúne discusiones alrededor de una circunstancia peculiar: la esclavitud y ...
    • Revelação do diagnóstico de HIV/AIDS na infância : impactos, cotidiano e perspectivas de jovens infectados verticalmente 

      Negrini, Silvia Fabiana Biason de Moura (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)
      Children living with HIV / AIDS are growing and demanding new interventions and health care strategies, such as the need to know their clinical status. Recent national and international studies have sought a better ...
    • Reversão de função de estímulos matemáticos com procedimentos de discriminação em escolares com ansiedade à matemática 

      Fioraneli, Rogério Crevelenti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)
      The presence of aversive control during mathematics teaching can produce a response pattern called mathematics anxiety, which involves escape and avoidance every time an individual is requested to use mathematical knowledge; ...
    • Revisão sistemática sobre produção de vídeos na escola para alunos surdos 

      Kawase, Eduarda Megumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      With more signs inscribed in the visuality and the disposition of the deaf, the learning process can be more accessible. Thus, in addition to privileging sign language, there is a need to privilege the use of instruments ...
    • Revisitando Heleieth Saffioti: a construção de um conceito de patriarcado 

      Oliveira, Viviane Modda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 26/08/2019)
      The book The Woman in the class society: Myth and reality of Heleieth Saffioti (1969) is considered a milestone in women's studies in Brazil, pioneering and inaugurating an entire field of studies in the area of Brazilian ...
    • Revisitando o movimento estudantil de 1968: a trajetória dos estudantes do interior paulista 

      Augustinho, Aline Michele Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 20/12/2010)
      The year 2008 was full of "celebration" about the mythical 1968. Universities, newspapers and television networks devoted their attention to the forty-year cycle of major political demonstrations student of brazilian ...
    • A Revista Criança e a Educação Infantil no Brasil: entre (in)definições e (re)significações 

      Faria, Mariana de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/10/2020)
      Based on the interest in Brazilian Early Childhood Education, an attempt was made to unveil its historical construction process in the country between 1982 and 2008. For this purpose, the Revista Criança, periodical with ...
    • Revista Texto Digital: um espaço para a literatura digital brasileira 

      Amâncio, Nair Renata (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)
      Acompañar una literatura en su complejidad significa atentarse para los diversos mecanismos que engendran sus procesos de producción, circulación, recepción y posible institucionalización. De esa manera, nos dedicamos a ...
    • Revolução burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961) 

      Bordignon, Talita Francieli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)
      The present thesis aims to analyze the protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (CBAI – Comissão Brasileiro Americana de Educação Industrial) in the substitution of imports in Brazil and ...
    • Reynel developmental language scales (RDLS) : um estudo longitudinal em crianças usuárias de implante coclear. 

      Fortunato-Queiroz, Carla Aparecida de Urzedo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)
      The objectives of this work were to analyze the language development of deaf children using a cochlear implant (CI) through a longitudinal study using the Reynell Developmental Language Scales (RDLS), to compare the ...
    • The rime of the ancient mariner” em diferentes narrativas 

      Poletti Neto, Walter (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 04/04/2016)
      The main objective of this dissertation is to investigate the dialogue between the romantic poem The Rime of the Ancient Mariner, by Samuel Taylor Coleridge, first published in 1798, and its transcreation – concept proposed ...
    • A riqueza do élenchos: um estudo sobre a aplicação platônica da prática investigativa socrática 

      Quinalia Filho, Rineu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 31/07/2019)
      Proposing a presentation regarding élenchos is not an easy task. Élenchos is primarily a synonym of inspection. Everything starts with a simple question: “what is?” (ti estí;). Ti estí basically establishes the relationship ...
    • A riqueza do imponderável: complexidade e desafios da ciência, tecnologia e sociedade e da educação ambiental em rede 

      Ferrari, Maíra Miller (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 22/02/2013)
      In the current socio-environmental crisis it is critical that the relationships between Science, Technology and Society (STS) and Environmental Education (EE) are enriched, strengthened and dynamized. From the experience ...
    • Risco de abuso sexual em pessoas com deficiência intelectual e contexto familiar sobre sexualidade 

      Ferrari, Isa Maria de Souza Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Although sexuality is a natural behavior when associated to people with intellectual disabilities, there are beliefs and myths on the subject, especially in the family, primarily responsible for the teaching of sex and ...