• A tensão entre democracia e participação nos governos de esquerda : os casos do Brasil, Chile e Venezuela 

      Fukushima, Kátia Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)
      This study aims to examine whether there was progress of leftist governments, specifically, the Lula government in Brazil (2003-2010), Chavez in Venezuela (1999-2013) and Bachelet in Chile (2006-2010) in the conformation ...
    • Tensões críticas e culturais em Rilke shake de Angélica Freitas 

      Hayashi, Gabriel José Innocentini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 22/08/2014)
      The object of this dissertation is the book of poems Rilke shake, by Angelica Freitas, and the main question that guided our research was: What are the critical and fundamental cultural issues that inform Angelica Freitas ...
    • A teoria da sensação no De anima de Aristóteles: a apreensão dos sensíveis próprios e comuns 

      Santos, Felipe Calleres Amaral dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 23/02/2015)
      According to Aristotle, sensation is a process in which the sense becomes similar to the sensible. In order to explain this transition from dissimilarity to similarity it is required that one grasps that sensation is a ...
    • A teoria de gêneros na formação inicial de professores de língua inglesa: investigando contribuições para o desenvolvimento do conhecimento docente 

      Campos-Gonella, Cristiane Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 30/06/2014)
      This study aims at investigating the effects of using the swalesian genre analysis theory in the process of teacher education. The participants are pre-service teachers of English as a foreign language, who are in the ...
    • A teoria diferencial das faculdades em Diferença e Repetição 

      Nardim, André Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 26/05/2021)
      Ce travail est consacré à l'exploration de quelques questions autour de l'interprétation de la théorie différentielle des facultés présentée par Gilles Deleuze dans Différence et Répétition, en partant de l'hypothèse que ...
    • A teoria do professor reflexivo no processo de formação continuada de professores : uma análise crítica 

      Barbosa, Silvia Helena Pienta Borges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      The purpose of this research consists in understanding how the reflective teacher theory has guided or/and been basis to continuing education practices in a Regional Education Centre of the São Paulo state. This is a ...
    • A teoria do sentido em Deleuze 

      Lopes, Luiz Manoel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 31/03/2006)
      The proposal of this work is to study the theory of sense in Deleuze inserted in the questions that reverberate on the contemporaneous philosophical field. Our route will follow the statements of Deleuze on his book ...
    • Teoria e práxis: Oliveira Vianna como consultor jurídico do Ministério do Trabalho, Indústria e Comércio (1932-1940) 

      Fontana, Felipe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 20/12/2017)
      In this work we will present some considerations about the work developed by Oliveira Vianna in the instances of the Brazilian State between 1932 and 1940. The author, known for being an interpreter of Brazil and a sharp ...
    • A teoria histórico-cultural e a brincadeira : (re)pensando a educação infantil a partir dos autores contemporâneos 

      Faria, Mariana de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)
      We seek to apprehension, understand and analyze how the game is understood by the Historicalcultural Theory, in the context of Early Childhood Education, from the analysis of the productions of the following contemporary ...
    • Uma teoria sobre tolerância: o conceito de tolerância na formação dialética da subjetividade 

      Porto, Larissa Cristine Gondim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 13/06/2019)
      A theory about toleration must deal with the difficulties of its practice. As a concept that is built around moral and political grounds, toleration can be described as necessary and useful, or even offensive and redundant. ...
    • A teoria social de Guerreiro Ramos: a formação de um habitus sociológico na periferia do capitalismo 

      Caldas, Alan (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)
      This thesis has as its object of study the social theory of the Brazilian sociologist Alberto Guerreiro Ramos (1915–1982), developed during the years 1935–1955. The main objective of this thesis is to analyse the author's ...
    • Terapia Assistida por Animais (TAA) e deficiência mental : análise do desenvolvimento psicomotor 

      Capote, Patricia Sidorenko de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/03/2009)
      Animal-assisted therapy (AAT) is used by health professionals to promote emotional, affectivity, cognitive, social and phisical development by animal-human interaction. AAT can use different animals and be indicated for ...
    • Terapia Assistida por Animais: sua eficácia no desempenho cognitivo de idosos institucionalizados 

      Franceschini, Belinda Talarico (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)
      Ageing is a process which brings a number of biopsychosocial changes and, now a days, this process is a demographic reality due to population ageing. In view of this it’s seen the increase of the prevalence of cognitive ...
    • Uma terapia filosófica da Modelagem Matemática na Educação Matemática 

      Costa, Daniana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)
      Based on Ludwig Wittgenstein's therapeutic philosophy, the aim is to clarify conceptual confusions that exist in possible images related to what is described about Mathematical Modelling in Mathematics Education as found ...
    • Terapia Ocupacional e Educação: as proposições de terapeutas ocupacionais na e para a Escola 

      Pereira, Beatriz Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)
      According to a current definition in Brazil, occupational therapy is a field of knowledge and intervention in health, education and in the social sphere, which brings together technologies and resources oriented to the ...
    • Terceiro Grupo Escolar De Limeira-SP (1940-2010) : a dinâmica do tempo-espaço escolar 

      Almeida, Wilson Ricardo Antoniassi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2016)
      This thesis discusses the dynamics of school time-space of a public educational institution, the Third School Group of Limeira, estate of São Paulo, from the study of its school culture and its history, covering the period ...
    • Terceiro setor, educação e juventude: um estudo sobre as práticas da Instituição de Incentivo à Criança e ao Adolescente (ICA) de Mogi Mirim-SP 

      Stort, Daniela Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2007)
      The present work aims to identify and analyze the practical of the Institution of Incentive to the Infant and to the Adolescent (ICA) of Mogi Mirim/SP, in what it has contributed (or not) for the consolidation of the ...
    • Terena e Guarani na reserva indígena de Araribá: um estudo etnográfico da aldeia Tereguá 

      Coelho, Márcio Oliveira de Castro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 06/09/2016)
      This dissertation is analytically the historical formation of the Indian Reserve Araribá located in the municipality of Avai (SP), focusing on the relationships that occur between Terena and Guarani groups that will lead ...
    • Terminologia da indústria de artefatos de borracha: proposta de um vocabulário 

      Bazzon, Solange Cristina Maida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/04/2009)
      The rubber industry is a sector that contributes significantly with the national economy due to the fact that it is part of a wide range of products. Therefore, we verified the need of a terminological systematization in ...
    • Terra dos mortos: o espaço narrativo nos filmes de zumbis 

      Gomes, Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/07/2014)
      This study aims to analyze the genre of zombie movies establishing a dialogue between their narrative spaces, the historical contexts in which they are situated, and their connections to other works in different media, in ...