• Terra e política : etnografia da luta antibarragem de indígenas e agricultores contra Pequenas Centrais Hidrelétricas da bacia do rio Branco (RO) 

      Furlan, Vinícius Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 06/04/2016)
      The hydroelectric projects in Brazil are marked by an assumption of progress and national development that runs simultaneously with a territorial expansion of areas destinated to many economic activities such as agriculture, ...
    • Terras, poéticas e lutas nas margens do rio Ribeira de Iguape: modos quilombolas de conceituar e manejar o mundo 

      Santos, Alessandra Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 01/09/2021)
      This thesis examines how the Quilombola-riverine people who inhabit the Atlantic Forest region in Vale do Ribeira, in southern São Paulo State, draw places, relationships, practices and knowledges by using unique perceptions ...
    • O território quilombola é dela. Sobre Nossa Senhora, santos e quilombolas na Vila – Bairro do Carmo São Roque -SP 

      Abreu, Ana Luísa Nardin Rezende de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 17/12/2019)
      This dissertation deals with the relations between the residents of Carmo neighborhood with Nossa Senhora do Carmo and other saints. The field research was carried out in the city of São Roque in a territory that is in the ...
    • Tertúlia Dialógica Pedagógica: formação permanente do professorado com base em evidências científicas 

      Silva, Vivian Massullo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)
      The permanent and continuous training of teachers is a field of study that relates to different areas of knowledge based on ideological, political, social, epistemological and philosophical conceptions. In this work, the ...
    • Tertúlia Literária Dialógica entre crianças e adolescentes: conversando sobre âmbitos da vida 

      Girotto, Vanessa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2007)
      The aim of this paper was to understand which educational processes have been established throughout a Dialog Literary Meeting formed by a group of children and teenagers living on the outskirts of São Paulo interior. ...
    • Tertúlias Dialógicas Pedagógicas na formação docente: prevenção de violência sexual contra crianças e adolescentes. 

      Rodrigues, Rafaela Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)
      Sexual violence against children and adolescents has increasingly alarming rates in Brazil and worldwide. The school has been pointed out in international and national studies as a fundamental institution to combat and ...
    • Tertúlias literárias dialógicas e leitura dialógica com pessoas idosas 

      Batisteti, Éverton Madaleno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)
      Currently, the elderly population in Brazil exceeds 30 million people and it is predicted that by 2050 the number of elderly people will approach 70 million. Considering this demographic trend and the rights of the elderly ...
    • A tese das ideias abstratas de David Hume 

      Melo, Gustavo Oliveira Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 13/11/2013)
      According to David Hume, the mind is unable to form another kind of idea that is not particular (See: Summary, § 28), ie, it is impossible to form an idea that, at one time, represent many different particular perceptions. ...
    • Tessituras teórico-conceituais sobre Inovação: uma análise das pesquisas brasileiras no âmbito dos Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação 

      Carlucci, Renan Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 17/10/2023)
      Innovation has been the subject of study across various domains of knowledge. Within the field of Information Science, there exists a diversity of approaches to the theme. Consequently, the question arises: how has innovation ...
    • O testemunho em Auto-retrato, de João Melo 

      Rendelli, Debora Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)
      The present dissertation focuses on the work of João Melo, Self-portrait, to analyze the testimonial content that makes it an important work for the history of Angola, in a sense that over this much was written, rewritten ...
    • O texto na apropriação da escrita 

      Giovani, Fabiana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/07/2006)
      The main objective of this work is to understand the process of acquiring the writing system which children from the outskirts underwent during the literacy period. It was a peculiar situation in which the teacher, by ...
    • Texto publicitário e Letramento Crítico no Livro Didático de língua portuguesa: ampliando paradigmas de leitura 

      Oliveira, Rogério Macedo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/02/2018)
      The following master thesis intends to investigate reading activities related to advertising texts by conducting comparative analysis between two High School Portuguese textbooks (Brazil, PNLD-2015) whose sessions present ...
    • O texto, o contexto e o pretexto : ensino de literatura, após a reforma do ensino médio 

      Cabral, Ana Beatriz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2008)
      The secundary educational reform in Brazil grants to secondary school the role of improving knowledge acquired on previous education level in order to offer students conditions of pursuit on superior education, as well it ...
    • Textualizações do político na mídia: uma leitura discursiva da revista Veja 

      Neri, Mariúcha Magrini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/02/2011)
      The relations between the most diverse media supports and the taking of decision in politics evidence that the media acts in considerable way with the destinations of the national politics. The media functions discursively ...
    • Técnica, ciência e neutralidade no pensamento de Herbert Marcuse 

      Pisani, Marilia Mello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 26/02/2008)
      Herbert Marcuse was the author of a controversial critique of the thesis of the neutrality of technology and science, presented mainly in his book published in 1964, One-Dimensional Man: studies in the ideology of advanced ...
    • Tênis em cadeira de rodas: sistematização, aplicação e avaliação de um programa de ensino 

      Quidim, Fernanda Gabriela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/06/2013)
      Pedagogical aspects related to systematization and evaluation within the process of teaching and learning in the Wheelchair Tennis (WCT) has been demonstrated in some scientific studies. This fact is justified by this ...
    • The Crow (1994): James O'Barr revisto por Alex Proyas 

      Fiori, Fernando Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)
      This work investigates the process of creation and transposition between two artistic works, presenting the dialogue between the language of comics and cinema. The main corpus consists of the grahic novel, The Crow (1988), ...
    • The Lost Experience: estratégias de imersão em jogos de realidade alternada 

      Mesquita Júnior, Dario de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 03/02/2012)
      Among the current media forms, the alternate reality games (ARG) is in the spotlights due its capability of giving a ludic experience with strong immersive qualities. Setting its fictional world in sync with everyday ...
    • The rainbow business (does not) wants you: um estudo sobre políticas organizacionais de inclusão de trabalhadores LGBTs 

      Juliani, Rafael Paulino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/05/2022)
      Notwithstanding the psychosocial exclusion practices of LGBT workers (lesbians, gays, bisexuals and transgenders) from the world of work, verified to the present day, there is a counter-hegemonic movement of inclusion, ...
    • The Wishing Box e The Fifty-Ninth Bear: a rasura do casamento em Sylvia Plath 

      Oliveira, Matheus Torres de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 18/01/2018)
      The present thesis aims to study the short stories The Wishing Box and The Fifty-Ninth Bear, by Sylvia Plath, under theoretical and critical perspectives which allow it to observe a dialogue in those texts with their ...