Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 473-492 of 4772
-
Avaliação do repertório verbal inicial em crianças com deficiência auditiva pré-lingual usuárias de implante colclear.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/05/2005)The cochlear implant is a device that allows deaf people to detect surrounding sounds, including the human speech, which are transformed in electric stimulation of the cochlea. This is just the starting point for those who ... -
Avaliação do responder por exclusão por bebês de até 36 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/02/2014)Exclusion responding is the immediate selection of a comparison indefinite stimulus before a stimulus model also undefined, without a prior history teaching model. The acquisition of vocabulary due to exclusion responding ... -
Avaliação do trabalho docente e suas especificidades na UNESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/07/2018)Our objective in this research was to analyze the assessment procedures and instruments of the teaching work, as well as the education quality and assessment conception, by the teachers and the institution. We began with ... -
Avaliação dos efeitos da pandemia de Covid-19 sobre a evasão estudantil nos cursos superiores de tecnologia do IFSP São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 16/03/2022)This work is about education, particularly, the phenomenon of student dropout, a common and recurrent problem in educational institutions in general. Studies indicate that the students who start, but do not finish their ... -
Avaliação dos efeitos de doses sub-anestésicas de cetamina sobre o medo condicionado à luz em ratos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)Fear and anxiety play a key role in ensuring survival. Both are adaptive reactions that organisms exhibit in response to threatening situations. Although they are adaptive, they can become clinically relevant and turn out ... -
Avaliação dos efeitos do enriquecimento ambiental no comportamento de camundongos expostos a um modelo de transtorno de estresse pós-traumático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2015)A Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) may appear after experiencing a stressful situation and is characterized by avoidance of situations that remind the trauma and persistent hyperarousal, and may come associated with ... -
Avaliação dos fatores de influência na implementação e no desempenho acadêmico do Câmpus São José dos Campos do IFSP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 27/09/2017)Education is at the heart of the State's concerns, given its essential role in the development of a country. In the last years, the public policy that has stood out in the education is the creation / transformation of the ... -
A avaliação e os processos de ensino e de aprendizagem no contexto universitário : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/11/2009)The word assessment has different meanings and it has no difference when we think of the act of evaluating in the educational context. It can be used as a means of classification, exclusion or as a very useful tool in the ... -
Avaliação em língua estrangeira (inglês) no acesso ao ensino superior : o ENEM em discussão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2012)Inferences based on the results of language tests have been used to make decisions about people s lives because tests work as a gateway at important moments related to education, employment and moving from one country to ... -
Avaliação funcional de interações sociais favoráveis e desfavoráveis à inclusão de crianças em escola regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/04/2013)Research shows that children with visual handicap may develop isolation and other difficulties in social interactions, which may disrupt the process of inclusion in school. The theoretical and practical field of social ... -
Avaliação funcional e de habilidades sociais de adolescentes com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)The demands on socio-cultural aspects are greater for adolescents with cerebral palsy, mainly due to the conditions that are imposed on the team itself. When analyzing the importance of Social Skills in the development of ... -
A avaliação institucional das escolas técnicas do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/04/2008)Based on the qualitative research methodology in education, we discuss the institutional assessment on the policies of technological education reform, after LDB 9.394/96, focusing on the Institutional Evaluation System of ... -
Avaliação institucional: o caso da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2014)This dissertation aims to investigate the performance of the Self Evaluation Commission (CPA) in conjunction with the processes of institutional self-evaluation, for both make use of a case study in UFSCar that the division ... -
Avaliação motora em escolares sob parâmetros da CIFCJ : construção de medida e evidências de validade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/03/2013)The ICF-CY has components such as body functions and structures, activities and participation and environmental factors that facilitate a holistic look at the individual's health. Research on measures that operationalize ... -
Avaliação multidimensional de um programa de intervenção com mães de crianças com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)Involving families in intervention programs supports them and allows them to have autonomy to hire services while learning and strategizing the necessary requirements to claim their rights, as well as assist in the development ... -
Avaliação multimodal de habilidades sociais de estagiários de psicologia clínica e suas relações com a qualidade dos atendimentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/12/2018)The literature in the theoretical-practical field of Social Skills Training has indicated a positive relationship between a well-developed repertoire of social skills and the quality of social and professional relationships. ... -
Avaliação na aula de música? Um estudo com professores de música da Rede de Ensino Municipal de São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)This is an exploratory study which sought to investigate the assessment of student learning process in Music classes at the Municipal Education Network of São Carlos/SP. The specific objectives of this work are: to ... -
A avaliação na educação infantil: perspectivas teórico-práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)In the last decades, early childhood education has been expanding, besides being solid in the context of formal education, it has also been presented as a target of government programs and actions, guiding documents and ... -
Avaliação pedagógica e deficiência intelectual : formação de profissionais da rede pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2017)The present research had as an objective to identify the concepts multifunctional-resource-class teachers and school supervisors have of intellectual disability and evaluation, after being submitted to an education course. ... -
Avaliação pedagógica para alunos surdos no contexto de um programa inclusivo bilíngue
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/10/2015)The current educational policy postulates the inclusion of all children at regular schools, respecting their needs and peculiarities. However, such care is not always provided. Due to language access difficulties, the ...