• Basá busá: riqueza, cultura e política no alto rio Negro 

      Ferreira, Tatiana Amaral Sanches (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 09/05/2014)
      This work presents ethnographic research concerning recent initiatives of cultural revitalization in the Alto Rio Negro region, particularly those initiatives that have been taken by tukano speaking groups in the Uaupés ...
    • Base de conhecimento docente em educação a distância: um estudo sobre educação musical 

      Corrêa, André Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)
      This research focuses on the particularities of teachers knowledge in Musical Education in the distance education modality, as well as the teachers adaptations to teach pratical music contente virtually. The investigation ...
    • Base de dados morfológicos de terminologias do português do Brasil : descrição e análise morfológica com vistas à disponibilização on-line 

      Coleti, Joel Sossai (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/04/2012)
      The researches in Linguistics and Language fields are extremely rich, consistent and efficient in Brazil, however, still aren‟t expressive in the Brazilian researches the issues involving morphology and terminology. ...
    • Base referencial para o povoamento de repositórios institucionais: coleta automatizada de metadados da Plataforma Lattes 

      Matias, Mesailde Souza de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, , 14/08/2015)
      Open institutional repositories (IR) have became a major instrument for providing open access to global scientific production. In addition to providing scientific documents, IR can be used to fulfill institutional interests ...
    • Bases conceituais da teoria histórico-cultural : implicações nas práticas pedagógicas 

      González, Abel Gustavo Garay (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2012)
      The intention of this research was to analyze and clarify the conceptual foundations of the Historical-Cultural Theory, based on the Historical-Dialectical Materialism by Marx, and their direct implications for the pedagogical ...
    • Os bastidores da educação primária: criação e expansão das escolas isoladas rurais em municípios do interior paulista (1889 –1921) 

      Jesus, Adriana do Carmo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2018)
      This work has as main objective to deal with the creation and expansion of isolated schools in the interior of São Paulo between the years 1889 to 1920 – the first 31 years of republic. The isolated schools were unidocent ...
    • A batalha pela memória : os militares e o golpe de 1964 

      Atassio, Aline Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 07/03/2007)
    • Batom na caveira : um estudo sobre as mulheres na Polícia Militar do Estado de São Paulo 

      Denari, Giulianna Bueno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 09/06/2016)
      This master's research aimed to understand and analyze the ways of policing the institution face to female labor transformation processes in the Police of São Paulo State Military (PMESP). The secondary objectives were ...
    • Behaviorismo radical e subjetividade. 

      Lopes, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 10/02/2006)
      In radical behaviorism, subjectivity is studied, generally speaking, in terms of the theory of private events. The theory of private events has its roots in the problem of accessibility in the thesis, that is, that a ...
    • Behaviorismo radical, ética e política: aspectos teóricos do compromisso social. 

      Dittrich, Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 01/04/2004)
    • Belo impossível: a construção da noção de beleza no pensamento de Sartre 

      Hoste, Vinicius Xavier (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 03/05/2022)
      Cette étude vise à aborder la notion de beauté dans la pensée de Jean-Paul Sartre. En effet, le penseur français ne lui ayant jamais donné une forme définitive, le Beau ne s’agit pas d’un concept fermé, mais il n’est pas ...
    • Benefícios e desafios da tutoria por pares para aluno com deficiência intelectual 

      Marins, Kéren-Hapuque Cabral de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      The search for teaching strategies that provide more learning and participation from the Special Education Target Audience (SETA) in the learning context is a challenge for teachers and schools. Among these possibilities, ...
    • Bergson e o eu dividido 

      Ribeiro, Eduardo Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 29/08/2014)
      This work is aimed at investigating the inner life in Bergson s first book, Time and Free Will An essay on the immediate data of consciousness (1889). We try to analyze especially the notions of duration and space in ...
    • Biblioanalytics: aplicação web para democratização de análises bibliométricas 

      Perissini, Rodrigo César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 27/09/2022)
      With the industrialization of science, it came to be seen as a productive and economic source, exponentially increasing the number of publications generated by scientific research and generating a need for mechanisms to ...
    • Biblioteca como infraestrutura de apoio para a Educação a Distância 

      Ferreira, Ligia Leite Castelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/02/2018)
      The problem of research investigated comes in a critical aspect related to distance education, the development of research by distance mode students. Whereas higher education values by teaching, research and extension, ...
    • Biblioteca universitária como ator ativo na divulgação científica por meio da ação cultural 

      Demarchi, Alini Cristiani De Carli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 16/03/2021)
      Scientific dissemination includes the transmission of scientific knowledge produced in educational and research institutions, for society, especially for non-specialist citizens. In this perspective, university libraries ...
    • Bibliotecas enquanto espaços de inclusão para pessoas com Síndrome de Down 

      Merichelo, Paula Maria Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 22/09/2023)
      Down syndrome is one of the most prevalent disabilities in the world's population. In this context, there is a set of specific demands regarding the possibilities of support both for people with the syndrome and for those ...
    • Bibliotecas escolares em cooperativas de ensino: relato de caso da Biblioteca da Escola Educativa na cidade de São Carlos- SP 

      De Campli, Graziella Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 15/03/2021)
      The research question about school libraries within the scope of the theoretical trajectory of consolidating the field of research in Information Science (CI) has been contextualized through the presentation of concepts ...
    • Bibliotecas públicas como agentes de transformação e redução de desigualdades: uma análise da perspectiva do campo Ciência, Tecnologia e Sociedade 

      Cerrao, Natalia Gallo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/05/2023)
      It is essential that society reflects on its active and questioning role in the use of products and services and also in decisions about science and technology, also to the detriment of informational/digital inclusion ...
    • O bibliotecário no Exército Brasileiro: satisfação e motivação para o trabalho militar do profissional da informação 

      Oliveira, Júlio Cesar Pinto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 09/06/2020)
      This Dissertation presents and contextualizes the themes "Motivation" and "Job Satisfaction", correlating the Librarian with the Army. Its general objective is to identify which are the most motivating factors and their ...