• Behaviorismo radical e subjetividade. 

      Lopes, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 10/02/2006)
      In radical behaviorism, subjectivity is studied, generally speaking, in terms of the theory of private events. The theory of private events has its roots in the problem of accessibility in the thesis, that is, that a ...
    • Behaviorismo radical, ética e política: aspectos teóricos do compromisso social. 

      Dittrich, Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 01/04/2004)
    • Belo impossível: a construção da noção de beleza no pensamento de Sartre 

      Hoste, Vinicius Xavier (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 03/05/2022)
      Cette étude vise à aborder la notion de beauté dans la pensée de Jean-Paul Sartre. En effet, le penseur français ne lui ayant jamais donné une forme définitive, le Beau ne s’agit pas d’un concept fermé, mais il n’est pas ...
    • Benefícios e desafios da tutoria por pares para aluno com deficiência intelectual 

      Marins, Kéren-Hapuque Cabral de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      The search for teaching strategies that provide more learning and participation from the Special Education Target Audience (SETA) in the learning context is a challenge for teachers and schools. Among these possibilities, ...
    • Bergson e o eu dividido 

      Ribeiro, Eduardo Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 29/08/2014)
      This work is aimed at investigating the inner life in Bergson s first book, Time and Free Will An essay on the immediate data of consciousness (1889). We try to analyze especially the notions of duration and space in ...
    • Biblioanalytics: aplicação web para democratização de análises bibliométricas 

      Perissini, Rodrigo César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 27/09/2022)
      With the industrialization of science, it came to be seen as a productive and economic source, exponentially increasing the number of publications generated by scientific research and generating a need for mechanisms to ...
    • Biblioteca como infraestrutura de apoio para a Educação a Distância 

      Ferreira, Ligia Leite Castelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/02/2018)
      The problem of research investigated comes in a critical aspect related to distance education, the development of research by distance mode students. Whereas higher education values by teaching, research and extension, ...
    • Biblioteca universitária como ator ativo na divulgação científica por meio da ação cultural 

      Demarchi, Alini Cristiani De Carli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 16/03/2021)
      Scientific dissemination includes the transmission of scientific knowledge produced in educational and research institutions, for society, especially for non-specialist citizens. In this perspective, university libraries ...
    • Bibliotecas enquanto espaços de inclusão para pessoas com Síndrome de Down 

      Merichelo, Paula Maria Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 22/09/2023)
      Down syndrome is one of the most prevalent disabilities in the world's population. In this context, there is a set of specific demands regarding the possibilities of support both for people with the syndrome and for those ...
    • Bibliotecas escolares em cooperativas de ensino: relato de caso da Biblioteca da Escola Educativa na cidade de São Carlos- SP 

      De Campli, Graziella Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 15/03/2021)
      The research question about school libraries within the scope of the theoretical trajectory of consolidating the field of research in Information Science (CI) has been contextualized through the presentation of concepts ...
    • Bibliotecas públicas como agentes de transformação e redução de desigualdades: uma análise da perspectiva do campo Ciência, Tecnologia e Sociedade 

      Cerrao, Natalia Gallo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/05/2023)
      It is essential that society reflects on its active and questioning role in the use of products and services and also in decisions about science and technology, also to the detriment of informational/digital inclusion ...
    • O bibliotecário no Exército Brasileiro: satisfação e motivação para o trabalho militar do profissional da informação 

      Oliveira, Júlio Cesar Pinto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 09/06/2020)
      This Dissertation presents and contextualizes the themes "Motivation" and "Job Satisfaction", correlating the Librarian with the Army. Its general objective is to identify which are the most motivating factors and their ...
    • Biblioteconomia em Mato Grosso: construção identitária e desafios à consolidação do profissionalismo 

      Andrade, Fabiana Souza de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 28/04/2020)
      This study focuses on the process of identity construction based on the articulation between personal experiences and the professional trajectory of male and female librarians. To this end, we sought to analyse how they ...
    • Big Data e dados pessoais: questões legais emergentes na perspectiva da Ciência da Informação 

      Conceição, Gislaine Cristina da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 14/06/2023)
      This research aims to analyze the discussions about legal aspects in the use of data in Information Science, in Brazil, in the last 10 years. In this way, it seeks to answer the following guiding question: How much attention ...
    • Biologia, África e identidades sociais: a representação produzida pelos discursos sobre genética e evolução em livros didáticos 

      Silvério, Florença Freitas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/09/2021)
      In this research I investigated how the genetics and evolution discourses was affect by the legal apparatus of 10.639/2003 law and National Curricular Guidelines for Education of Ethnic-Racial Relations and for History ...
    • O blogueiro e suas práticas - corpos carnavalizados e interações multifacetadas 

      Lopes, Lucas Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2010)
      Nossa pesquisa tem como objetivo analisar de maneira discursiva a construção da homossexualidade nos blogs veiculados pelo site Blogger, buscando compreender como o corpo, o discurso do outro e o uso vocabular são construções ...
    • Bluesman: hibridismo entre música, videoclipe e cinema 

      Silva, Monyse Rayne Damasceno da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/07/2023)
      Focusing on relations between sound and image, this study stems from Bluesman - The film (2018), by director Douglas Bernardt, which proposes a hybrid discursive strategy, bringing music, music video and cinema closer, ...
    • BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes 

      Silva, Pedro Henrique Pamplona (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/08/2023)
      This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the ...
    • O boato sob o foco linguístico-discursivo filtrado por lentes bakhtinianas 

      Borges, Sandra Mara Azevedo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/02/2010)
      Rumor is an activity of language, which is present in people‟s daily lives, regardless of country, culture, socio-economic and political regime, or time. It is likely to exist in any group of people. Being an object ...
    • “Bod mod e bod med”: uma reflexão sobre como xs agentes da body modification entendem as tentativas de criminalização de suas práticas 

      Melo, Cristiane Vilma de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 11/03/2019)
      This research sought to understand how the agents of body modification practices understand the attempts to criminalize them. Starting from the observation that bodies pass through processes of normalization both by ...