• Agressões em uma escola de ensino fundamental: visão dos alunos, professores e funcionários. 

      Medeiros, Corintha Maria Barreto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2006)
      This study analyses 10 to 12 year-old children, 4th grade students, teenagers between 13 and 15 and students belonging to the 7th grade fundamental teaching experiences related to the aggression and violence in school ...
    • Agricultores no Vale do Paraíba (SP): entre a produção e o consumo 

      Benjamim-Vieira, Camila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 24/10/2022)
      Las descripciones encontradas en la literatura brasileña sobre cómo las poblaciones rurales se organizaban para obtener alimentos, y así sus formas de vida, mostraron una alimentación basada en una economía de subsistencia, ...
    • Agroecologias: um estudo dos programas de pós-graduação em Agroecologia no Brasil 

      Sobral, Vivianne Caroline Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 04/06/2019)
      This paper presents Agroecology as a scientific area in a consolidation phase in Brazil. In order to demonstrate this, an exploratory research is initially conducted on the emergence of agroecology and its scientific and ...
    • "Ai, se eu te pego!": um caso de (in)fidelidade - uma leitura holística do hit e suas traduções para o inglês e espanhol à luz da análise crítica do discurso e dos estudos de tradução 

      Santos, Julio César Ribeiro dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)
      We value ourselves from the hit "Ai, si te tego" (TELÓ et al., 2011), viral because of the insertion in multiple discursive practices (FAIRCLOUGH, 2001), and its translations into the English language and the Spanish ...
    • AIDS e envelhecimento homossexual: representações gerontológicas e a linguagem da patologia 

      Ferreira, João Paulo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)
      This thesis sociologically explores the continuities and ruptures of research on homosexuality and aging from 1970 to 2018. Specifically, it inquiries how the biogerontological sciences have represented homosexuality ...
    • Aísthesis e teoria da percepção no Teeteto 

      Silva, Daniel Reis Lima Mendes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 29/03/2012)
      In this thesis, we investigate in the first part of the Theaetetus how Plato develops the concept of aísthesis, demonstrating that at first he alternates it between the senses of mental perception and bodily sensation, and ...
    • Alcoolismo, doença e pessoa: uma etnografia da associação de ex-bebedores Alcoólicos Anônimos. 

      Campos, Edemilson Antunes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 20/09/2005)
      The major aim of this thesis is to introduce a reflection of the therapeutic model built by the Alcoholics Anonymous (A.A.) fellowship to care for the so-called alcoholism disease and to relate this model to the construction ...
    • A alegoria histórica em Manoel de Oliveira: um filme falado 

      Santos, Wiliam Pianco dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 25/08/2011)
      This research consists of a discourse analysis of Um filme falado (2003), from the Portuguese film director Manoel de Oliveira. The idea is to investigate the meanings implied in the historical allegory built by the director ...
    • Além do dinheiro e dos demônios: o neopentecostalismo no Brasil e na Holanda 

      Medeiros, Rangel de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 04/08/2011)
      The aim of this thesis is to analyze the Pentecostal discourse focusing primarily on various levels of discourse production of the Universal Church of the Kingdom of God (UCKG) and the International Church of the Grace of ...
    • Além dos estereótipos. A construção dos marginalizados em Entre rinhas de cachorros e porcos abatidos 

      Chacaliaza Cruz, Sonia Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      El presente trabajo tiene por objetivo analizar la construcción de los personajes marginalizados en el libro Entre rinhas de cachorros e porcos abatidos de la escritora brasilera Ana Paula Maia (2009). Enfocándonos en el ...
    • A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas 

      Mendes, Clayton Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)
      The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology ...
    • Alfabetização de adultos na perspectiva de educandos: experiências pessoais e sociais 

      Garcia, Stella de Lourdes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/04/2006)
      The objective of this work was to identify and to analyze which personal and social experiences are relating to the beginning of reading and writing learning, in the perspective of adult learners. This is a qualitative ...
    • Alfabetização digital na biblioteca pública : fortalecendo sua função social para mitigar a exclusão digital 

      Moura, Mariana Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)
      The research investigates the role of public libraries in promoting Digital Literacy to address digital exclusion, emphasizing their social responsibility and alignment with the UN Sustainable Development Goals (SDGs). The ...
    • Alfabetização e letramento digital na formação docente para os anos iniciais do ensino fundamental 

      Landin, Rita de Cassia de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)
      In the midst of digital information and communication technologies, it is not enough for the teacher to know how to use these technologies on a daily basis. The society of the technological age brings the need for teaching ...
    • Alfabetização em São Paulo (1970-1985): um estudo das diretrizes curriculares elaboradas pela Secretaria de Estado da Educação 

      Dornfeld, Larissa Mendes Gontijo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)
      This work focus on understanding the grants provided by the Secretaria de Estado de Educação de São Paulo to guide literacy practices in the first grade of elementary school in that State between 1975-1985. The theoretical ...
    • Alfabetização em tempos de BNCC: o que dizem professores e professoras alfabetizadoras? 

      Sigolo, Sthefany (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)
      The implementation process of Base Nacional Comum Curricular (BNCC) brought conceptual and structural changes to the literacy's cycle, reflecting on the teacher's concepts and practices. This research carried out an ...
    • A alfabetização é nossa! Contribuições da educação dialógica à alfabetização e ao letramento do campo: um estudo bibliográfico 

      Oliveira, Cristiane Fontes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2021)
      This paper presents a qualitative research in the field of Education, focusing on literacy skills in the modality of rural education, specifically that literacy, as a teaching and learning process, offered to students ...
    • Alfabetização nas escolas do campo: atuação de professoras alfabetizadoras em turmas multisseriadas 

      Ferla, Angelina Bigaton (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/06/2024)
      Professionals in rural schools with multi-grade classes, present throughout the country, face major challenges in their pedagogical practices, especially in literacy. This research aimed to analyze the challenges and ...
    • Algo a fazer : oicogênese e arquitetura no Vale de Araotz (País Basco) 

      Lopez Guereñu, Ion Fernández de Las Heras (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 12/12/2016)
      The object of this investigation is the production of the house in the Basque countryside, the baserri, in the context of the Valley of Araotz (Municipality of Oñati, Guipuzcoa, Basque Country). The study is clearly ...
    • O algoritmo computacional como objeto sociotécnico: encontros da complexidade algorítmica 

      Aquino, Ellen Larissa de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 26/08/2020)
      The algorithm is an object that passes through a timeline and precedes the formation of symbolic movements that dispute not only its practical applications, but also its interpretations. Thus, its nature has been formed ...