• Aísthesis e teoria da percepção no Teeteto 

      Silva, Daniel Reis Lima Mendes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 29/03/2012)
      In this thesis, we investigate in the first part of the Theaetetus how Plato develops the concept of aísthesis, demonstrating that at first he alternates it between the senses of mental perception and bodily sensation, and ...
    • Alcoolismo, doença e pessoa: uma etnografia da associação de ex-bebedores Alcoólicos Anônimos. 

      Campos, Edemilson Antunes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 20/09/2005)
      The major aim of this thesis is to introduce a reflection of the therapeutic model built by the Alcoholics Anonymous (A.A.) fellowship to care for the so-called alcoholism disease and to relate this model to the construction ...
    • A alegoria histórica em Manoel de Oliveira: um filme falado 

      Santos, Wiliam Pianco dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 25/08/2011)
      This research consists of a discourse analysis of Um filme falado (2003), from the Portuguese film director Manoel de Oliveira. The idea is to investigate the meanings implied in the historical allegory built by the director ...
    • Além do dinheiro e dos demônios: o neopentecostalismo no Brasil e na Holanda 

      Medeiros, Rangel de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 04/08/2011)
      The aim of this thesis is to analyze the Pentecostal discourse focusing primarily on various levels of discourse production of the Universal Church of the Kingdom of God (UCKG) and the International Church of the Grace of ...
    • Além dos estereótipos. A construção dos marginalizados em Entre rinhas de cachorros e porcos abatidos 

      Chacaliaza Cruz, Sonia Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      El presente trabajo tiene por objetivo analizar la construcción de los personajes marginalizados en el libro Entre rinhas de cachorros e porcos abatidos de la escritora brasilera Ana Paula Maia (2009). Enfocándonos en el ...
    • A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas 

      Mendes, Clayton Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)
      The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology ...
    • Alfabetização de adultos na perspectiva de educandos: experiências pessoais e sociais 

      Garcia, Stella de Lourdes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/04/2006)
      The objective of this work was to identify and to analyze which personal and social experiences are relating to the beginning of reading and writing learning, in the perspective of adult learners. This is a qualitative ...
    • Alfabetização e letramento digital na formação docente para os anos iniciais do ensino fundamental 

      Landin, Rita de Cassia de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)
      In the midst of digital information and communication technologies, it is not enough for the teacher to know how to use these technologies on a daily basis. The society of the technological age brings the need for teaching ...
    • Alfabetização em São Paulo (1970-1985): um estudo das diretrizes curriculares elaboradas pela Secretaria de Estado da Educação 

      Dornfeld, Larissa Mendes Gontijo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)
      This work focus on understanding the grants provided by the Secretaria de Estado de Educação de São Paulo to guide literacy practices in the first grade of elementary school in that State between 1975-1985. The theoretical ...
    • Alfabetização em tempos de BNCC: o que dizem professores e professoras alfabetizadoras? 

      Sigolo, Sthefany (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)
      The implementation process of Base Nacional Comum Curricular (BNCC) brought conceptual and structural changes to the literacy's cycle, reflecting on the teacher's concepts and practices. This research carried out an ...
    • A alfabetização é nossa! Contribuições da educação dialógica à alfabetização e ao letramento do campo: um estudo bibliográfico 

      Oliveira, Cristiane Fontes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2021)
      This paper presents a qualitative research in the field of Education, focusing on literacy skills in the modality of rural education, specifically that literacy, as a teaching and learning process, offered to students ...
    • Algo a fazer : oicogênese e arquitetura no Vale de Araotz (País Basco) 

      Lopez Guereñu, Ion Fernández de Las Heras (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 12/12/2016)
      The object of this investigation is the production of the house in the Basque countryside, the baserri, in the context of the Valley of Araotz (Municipality of Oñati, Guipuzcoa, Basque Country). The study is clearly ...
    • O algoritmo computacional como objeto sociotécnico: encontros da complexidade algorítmica 

      Aquino, Ellen Larissa de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 26/08/2020)
      The algorithm is an object that passes through a timeline and precedes the formation of symbolic movements that dispute not only its practical applications, but also its interpretations. Thus, its nature has been formed ...
    • Algumas contribuições do paradigma de escolha para o trabalho de pessoas com deficiência intelectual 

      Escobal, Giovana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/12/2010)
      For the Analysis of Operant Behavior, between behavior and choice there is a bidirectional relationship, because each environmental stimulus has the potential to control various responses and the repertoires of individuals ...
    • Algumas contribuições para um Programa de Estudos Afro-Brasileiros 

      Rodrigues, Andrea Barreto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)
      This research is of an exploratory nature and it searches for some contributions for Afro- Brazilian Studies Program, which has by objective to revise the production of knowledge and the appreciation of History and ...
    • Algumas relações entre a psicanálise freudiana e os preceitos do “cuidado de si”e do “conhecimento de si” 

      Naldinho, Thiago Canonenco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 28/09/2018)
      Our thesis is a response/comment to the question raised by Michel Foucault about what the link of psychoanalysis with the theme of spirituality would be. To that end, we begin our discussion with an analysis of a description ...
    • Alguns caminhos da educação ambiental em escolas de ensino fundamental da rede municipal de Araraquara/SP 

      Ventorin, Araceli Pedroso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)
      The environmental problem affects the lives of billions of people and, given the magnitude with which it has presented itself, arouses worldwide concern. In this context, Environmental Education (EE) plays an important ...
    • Os alicerces da avaliação educacional no Brasil : a elaboração teórica de intelectuais na década de 1980 

      Borges, Regilson Maciel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)
      The research analyzes the configuration of the scientific field of educational evaluation in Brazil in the 1980s, starting with the identification of Brazilian authors who helped to construct this field and their respective ...
    • Alienação parental: revisão conceitual e comparação do conhecimento de profissionais e estudantes de psicologia 

      Gama, Viviane Dutra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/04/2019)
      There is no consensus on the literature regarding the definition of Parental Alienation (PA), fact that hinders the measurement, assessment and research of the phenomenon. Despite that, Brazil has a law that punishes the ...
    • Alienação parental: revisão sistemática de estudos documentais e análise da aplicação do conceito em sentenças judiciais 

      Oliveira, Ricardo Pereira da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)
      The phenomenon of Parental Alienation (PA) has been identified more frequently in the context of child custody disputes by parents in courts of law, especially after the enactment of Law no. 12,318 (2010) (Parental Alienation ...