• Carne e bits: reflexões sobre a indiscernibilidade das fronteiras entre mentes e máquinas e os sistemas cognitivos híbridos 

      Guimarães, André Sathler (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 27/03/2009)
      The thesis main goal is to analyze the various forms of relationship between subjects and technical-objects, with emphasis on the use of digital computers and, particularly, softwares called smart agents. The thesis analyzes ...
    • Cartas d'eus: cartografias afetivas com Linn da Quebrada 

      Freitas, Leandro Leal de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      What learns and how I produce it them on the research path from and through the meetings with Linn da Quebrada? What possible worlds are created/fabled from this cartographic experimentation? Implied in a certain context ...
    • Cartografia do corpo em estudantes universitárias vítimas de viôlencia sexual 

      Pincheira Navarro, Giselle Alejandra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      La violencia de género es una manifestación del modelo estructural del patriarcado, basado en el poder del hombre antes que la mujer y que permea todos los estratos de la sociedad. Es por ello que también se reproducen ...
    • A cartografia escolar e as práticas docentes nas séries iniciais do ensino fundamental 

      Oliveira, Adriano Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2003)
      This work tries to identify the practices that two primary school teachers draw up to promote the specific subject teaching of this series through the usage of municipal maps.We started with a text about the construction ...
    • Cartografias do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) de Geografia no Brasil: o desenho da política pública e seus saberes 

      Costa, Glauber Barros Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)
      The proposal of this study rested in the interest in analyzing the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Institucional Program of Scholarships for Teacher Formation) (PIBID), the largest teacher training ...
    • “Casa da memória”: a escritura como arquivo e mal de arquivo em La fatiga del sol, de Luciano González Egido 

      Piovam, Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 01/06/2023)
      Esta tesis tiene el objetivo de analizar la escritura como archivo y mal de archivo en La fatiga del sol (1996), novela de memoria contemporánea del escritor español Luciano González Egido. A partir de los estudios ...
    • Casa das mangueiras: espaço de aprendência no cotidiano de adolescentes com vivência de rua. 

      Lopes, Osvaldo Tadeu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2004)
      This research work is a study of case undertaken at Escola Experimental Casa das Mangueiras, a non-governmental organization created in the 70 s and which showed to be the pioneer in the development of a pedagogic experience ...
    • Casa de mulher: os circuitos cotidianos de cuidado, dinheiro e violência em São Carlos/SP 

      Pinho, Isabela Vianna (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 12/04/2019)
      This dissertation shows us how state, gender, economy, kinship and family are produced and connected in everyday life. Here, I analyze the forms that Maria, Bela, Ana and Rosa dwell to ordinary life. Residents of a ...
    • Casa de tèranga: nomeações e materialidades da migração transnacional entre Senegal e Brasil 

      Santos, Frederico Santos dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 11/07/2022)
      The Senegalese present on the streets of the city of Passo Fundo (RS/Brazil) have called my attention since 2010, when I joined the University of Passo Fundo as a professor. By attending Sunday muslim meetings, I realized ...
    • A casa e o quartel: uma análise antropológica sobre o exército e a família na Academia Militar das Agulhas Negras 

      Silva, Cristina Rodrigues da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 04/03/2010)
      The dissertation aims to accomplish an anthropological analysis on the family of the militaries. It seeks to understand the peculiar relationship between Army and Family, in which the very idea of Military Family indicates ...
    • A Casa Escola da Pesca de Outeiro-Belém/PA: para o trabalho e para a liberdade 

      Silva, Luciane Teixeira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)
      The thesis is situated in the field of historiographical research, particularly the History of School Institutions. Its object of study is the Casa Escola da Pesca, a public municipal school located in the insular region ...
    • O caso da escola municipal Campos Salles (Heliópolis-SP) e a construção da autonomia 

      Hora, Carolina Laureto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/02/2019)
      The discussions in Dialetics of enligghtenmentby Adorno and Horkheimer and in the Theory of Semi-formation by Adorno, denounce that the cultural formation prevailing in capitalist society is based on technical rationality ...
    • Casos de ensino e professoras iniciantes 

      Nono, Maévi Anabel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)
      The comprehension of the formative processes lived by teachers and the definition of the professional knowledge that forms the base of their performance appear as central themes in studies on teacher education, especially ...
    • Casos de ensino na formação continuada à distância de professores do atendimento educacional especializado 

      Rabelo, Lucelia Cardoso Cavalcante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/04/2016)
      Teachers of students who have special educational needs often complain that, despite their previous training in special education area, it is hard for them to fit their student´s needs properly. Considering these teachers´ ...
    • Casos de ensino: dilemas, reflexões e conhecimentos de professores de Educação Física 

      Fabri, Eliane Isabel Julião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)
      In the scenario of teacher education, narratives appear as adequate tools to access numerous aspects of teaching. The situations that occur in Physical Education classes express a diversity of elements that, when transformed ...
    • A catalogação de pinturas na perspectiva do linked data: projetos, modelos e padrões de descrição 

      Estefano, Luiza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 04/04/2023)
      Descriptive cataloging guarantees the efficient and accurate retrieval of an informational resource through attributes that make it unique and individual in bibliographic catalogs, a consolidated practice in the fields of ...
    • Catalogação e elementos de metadados de esculturas tumulares: uma proposta 

      Storti, Vivian Rosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 04/05/2020)
      With the general objective of establishing guidelines for cataloging and defining metadata applicable to tomb sculptures, the present dissertation starts from the question of how cataloging can contribute so that tomb ...
    • “Catatau”, fanzine e poesia: escrita nas prisões cearenses 

      Accioly, Maria Izabel Feitosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 15/05/2020)
      This dissertation is dedicated to describe what prisoners from Ceará write, how they write and what effects this writing produces and what place it occupies in the prison context. I expand the ethnographic field work ...
    • A categoria trabalho nos cadernos de sociologia do ensino médio da rede pública do estado de São Paulo 

      Monzelli, Arthur Guilherme (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      Esta disertación analiza el enfoque que el Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo: caderno do professor, referentes a la asignatura de sociología, o simplemente Cuadernos de sociología, concibe la categoría ...
    • A catequese colonial jesuítica na região do Itatim no século XVII 

      Sousa, Neimar Machado de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/10/2009)
      Esta pesquisa es un estudio de las relaciones, contexto e influencias pedagógicas construidas desde el contacto de los misioneros y maestros jesuitas con los Itatín, durante el siglo XVII, en la Provincia de Itatín. Su ...