• O celular na escola: desafios nas aulas de Língua Portuguesa 

      Grossi, Rafaela Thais Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)
      This study aims to present and analyze ideas related to technologies in the field of education, as well as the cell phone use, as a mobile device, in activities in Portuguese language classes. For this purpose, a bibliographic ...
    • As cem linguagens do desenho da criança no trabalho docente da educação infantil 

      Pereira, Karla Raquel Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)
      El dibujo está presente todos los días en las aulas de las escuelas infantiles y es vivido por los(as) niños(as) de diferentes maneras, pudiendo irradiar elementos de sensibilidad y creación infantil. Teniendo en cuenta ...
    • Um cenário de educação linguística crítica, integral e humanizadora na infância com texturas da Pedagogia Waldorf 

      Lorenzoni, Carla Raqueli Navas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)
      This research is related to the experiences (DEWEY, 1979) of additional language teachers in the initial years of schools that follow the Waldorf Pedagogy (STEINER, 1995, 2003, 2015 among others), which is based on a broad ...
    • Centro de Apoio Pedagógico : avaliação dos serviços CAP-MA para educação de pessoas com deficiência visual 

      Pereira, Josefa Lídia Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)
      This study aims to analyze the impact of services developed by the Center for Educational Support Services for People with Visual Impairment of Maranhão (CAP-MA) in the period 2001 to 2008, based on documentary surveys, ...
    • O Centro de Divulgação Científica Cultural da Univerisdade de São Paulo, campus São Carlos: um projeto de extensão universitária. 

      Canales, Renata Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2006)
      The present study endeavours to contribute to a better understanding of the education in this country by means of a case study of the Centro de Divulgação Científica e Cultural CDCC (Centre for Scientific and Cultural ...
    • Centro de Estudos de Línguas (CEL) : a abordagem presente na prática docente na consolidação do curso de inglês 

      Balestrini, Deborah Cristina Simões (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/06/2015)
      With the challenge of preparing our students for their role in a global Market, it is a high priority teaching them a second language in order to raise the percentage of speakers, who master the English language. In São ...
    • O Centro Educacional São José Operário em São Luís do Maranhão (1988-2015): confessionalidade e laicidade 

      Rodrigues, Maria José Lobato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/09/2020)
      This study analyzes the trajectory of Centro educacional São José operário (CESJO), founded by the Congregation Poor Servants of Divine Providence, in Maranhão capital, in 1988, to attend the sons of poor families from the ...
    • Centros de Informação em Saúde Popular : construção de um referencial teórico 

      Matsuno, Graziella Yuri (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 26/04/2016)
      This study aims to build a theoretical framework that embase the proposal, creation and implementation of a People's Health Information Center in public libraries and third sector organizations in the communities with ...
    • Célestin Freinet: história, política, princípios, técnicas e pesquisas acadêmicas (1982-2018) 

      Martins, Gabriela Luchesi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2022)
      The present work has as its theme Freinet Pedagogy and academic research (theses and dissertations), between 1982 and 2018, which address theory and practice in the classroom. Célestin Freinet believed that techniques and ...
    • O céu que nos protege: a desertificação das relações humanas 

      Rodrigues, Ana Claudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/06/2014)
      And the world at full speed, with its re-engineering and mass production, would bring hope to men. It was possible to believe in the prosperity of technique as a compensation for the gap imposed by the Second World War. ...
    • As chaves do Inferno: as múltiplas linguagens em Sandman, de Neil Gaiman 

      Cunha, Ana Carolina Moscardini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 24/08/2018)
      The present research presents how the multiple languages that are part of Sandman, by Neil Gaiman, simultaneously construct and reconstruct his work, showing how the gathering of visual and textual is intrinsically ...
    • A chegada do som nos cinemas de São Paulo segundo a Folha da Manhã (1928-1933) 

      Valencise, João Miguel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 09/08/2012)
      This dissertation focuses on study and observation of the period of transition from silent films to sound films in movie theaters at São Paulo City, as recorded by the pages of Folha da Manhã newspaper between 1928 and ...
    • Chonewood: una historia paralela del cine ecuatoriano 

      Reyes, Luis Stéfano Murillo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)
      This research investigates the cinema made in the city of Chone located on the Ecuadorian coast. Here Since 1994 there has been a phenomenon within Ecuador's cinema historically marked by a discontinuity. This phenomenon ...
    • Ciborgue: a mente estendida de Andy Clark 

      Molina, Suely Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 07/11/2007)
      The cyborg theme, concerning the combination of organisms and machines, has been extensively explored recently. In this text, the theme is once again discussed, first, through a brief historical overview and, then, through ...
    • CicloPedaleiros: processos educativos decorrentes da prática social da cicloentrega 

      Mecca, Andréia Cordeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)
      The implementation and consolidation of the neoliberal economic model has resulted in a significant precariousness of work in Brazil and the increase of inequalities. The large amount of people living in socioeconomic ...
    • Ciclos de greves : o peso da variável salário na literatura internacional e nacional de greves 

      Ponce, Pedro Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 11/03/2010)
      This research continues the study of strikes and collective action in Brazil. From the conception that the strikes have a cyclical character, determination of complex and changeable, this study shows the weight that the ...
    • Cidade dos homens: etnografia de um salão masculino na periferia de São Paulo 

      Diniz, Gregório Zambon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)
      Under the sign of the heterogeneity of the peripheries, treated as territories of a city and all its complexities this dissertation seeks, at first, to describe the work itself and its methodologies markedly by my entry ...
    • A cidade educadora e o enfoque CTS : articulações possíveis a partir dos professores de ciências em formação 

      Fabrício, Tárcio Minto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/07/2016)
      The Science, Technology and Society (STS) approach to Science Education and the Educating Cities conceptual framework share different aspects that allow their identification as progressive educational ideas. Aiming to ...
    • Cidade maravilha, purgatório da beleza e do caos: pureza, desejo e perigo na representação de favelas cariocas 

      Postigo, Evelyn Louyse Godoy (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 19/11/2018)
      The understanding of Rio de Janeiro's favelas as a problem is not recent. The representations of poverty territories and violent territories have guided the type of interaction that is established with these territories ...
    • Cidades em disputa: gestão dos usos do espaço e política das práticas a partir da Praça Roosevelt, em São Paulo 

      Pimentel, André de Pieri (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 09/08/2018)
      This ressearch intents to analyse, based on ethnographic study made in Praça Franklin Roosevelt, a public square in the neighborhood of Consolação (Central region of São Paulo), interfaces between determined mechanisms of ...