Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "Goyos, Antônio Celso de Noronha"
Now showing items 1-20 of 32
-
Matemática para deficientes mentais: contribuições do paradigma de equivalência de estímulos para o desenvolvimento e avaliação de um currículo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/12/2003)In daily practice, we deal with several conventional systems related to math numbers, measures, time, money, etc. Among these systems, behaviors which include money handling is fundamental in many daily aspects. While ... -
Aquisição e manutenção de comportamentos de leitura e fluência através de contingências de repetição oral e velocidade nos procedimentos de equivalência de estímulos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2007)The studies described here are related to the acquisition of reading behaviors, and are based on the stimulus equivalence paradigm. The objectives of Study 1 had been to investigate if the incorporation of the repetition ... -
Programa computacional de ensino de habilidades auditivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2007)There is a great need to guarantee more access of the hearing impaired to hearing rehabilitation, specially their participation in auditory training programs (teaching of hearing behavior). Teaching computer programs which ... -
Algumas contribuições do paradigma de escolha para o trabalho de pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/12/2010)For the Analysis of Operant Behavior, between behavior and choice there is a bidirectional relationship, because each environmental stimulus has the potential to control various responses and the repertoires of individuals ... -
Aprendizagem observacional, formação e expansão de classes de equivalência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/04/2004)Observational learning of conditional discrimination has been described in the literature, with results thus far yielding few conclusions. The present study investigated the conditions under which observational learning ... -
Ensino de universitários para o uso de procedimentos computadorizados de matching-to-sample no ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2012)Stimulus equivalence research uses matching-to-sample (MTS) tasks to establish conditional stimulus relations. Using these tasks to teach language and academic repertoires, such as reading, in applied settings is a current ... -
Efeitos de variáveis de procedimentos de treino para o estabelecimento do controle contextual de relações condicionais e de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 13/03/2013)Studies about the effects of contextual control over equivalence classes have been conducted since the 1980s and a relevant question in this area, both in terms of experimental and applied research, is whether changes in ... -
Efeito da taxa de reforço e da concentração de açúcar na preferência por alimentos de composição tradicional ou light em universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 13/03/2015)Food with high sugar concentration exhibits relation with impulsive eating behavior and obesity. This research investigated the effect of different rates of reinforcement and compositions of food, traditional or light, on ... -
Elaboração, aplicação e avaliação de uma programação para o ensino informatizado, a futuros professores, de relações condicionais envolvidas na leitura inicial/rudimentar, por meio do procedimento de MTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/07/2011)According to stimulus equivalence paradigm, reading consists of relations among different classes of stimuli, in which some of these stimuli are directly taught and others are derived from direct teaching. The procedure ... -
Escolha e preferência por alimentos com ou sem valores calóricos em crianças com deficiência intelectual e sobrepeso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)Obesity and pre-obesity have been considered as one of the major health problems in modern society, both in developed and in developing countries is the increase in rates of overweight or obese individuals. Although much ... -
Transferência de funções ordinais através de classes de estímulos equivalentes em surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2011)The bilingual approach, adopted for educating deaf people in Brazil, regards the Brazilian Sign Language (Libras) as the first language and the written Portuguese Language as the instrumental language. The acquisition of ... -
O efeito do treino de autocontrole sobre o desempenho de escolha no Jogo da Partilha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)All behavior implies choice and every choice, like all behavior, is installed and maintained by the consequences it produces in the environment. Choices are at the basis of what decision-making behaviors are. Self-control, ... -
Comportamento de subtrair com base no paradigma de equivalência de estímulos: um estudo com deficientes mentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2004)A MTS procedure to teach conditional discriminations involving numerical stimuli in equivalence class formation nets was evaluated to teach people with mental retardation. Among the trained and tested relations it was ... -
Escolha e desempenho no trabalho de adultos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2007)Choice making is a fundamental skill for all individuals. Choice opportunities are related with important questions of human development, and of paramount importance to the development of clinical and educational programs ... -
Ensino de discriminações condicionais por imitação: efeitos de dois arranjos de apresentação de tentativas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2005)Imitation can be defined, in general terms, as the similarity of behavior between two organisms when the response topography of one, the imitator, is similar to nd controlled by the behavior of the other, the demonstrator. ... -
Aquisição dos operantes verbais de tato e de mando por deficientes mentais através de discriminações condicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The current study had the purpose of analyzing the acquisition of selection-based tacts through conditional discriminations and the emergence of these signs as topography-based tact and as mand by four mentally retarded, ... -
Ensino por modelação de discriminações condicionais envolvendo diferentes estruturas de treino e formaçao de classes equivalentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/09/2004)The purpose of this study was to analyze observational learning of conditional discriminations and equivalence class formation, in six mentally retarded participants, involving the training structures Linear, CaN and ... -
Avaliação de um programa informatizado de reconhecimento de fala em indivíduos com deficiência mental e com problemas de linguagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2005)The general aim of this study was the evaluation of the speech-recognition technology together with the MESTRE software, in order to check their viability to educational objectives. 110 individuals participated of this ... -
Os efeitos da exposição gradual à consequência e da oportunidade de escolha entre eventos de diferentes valores reforçadores sobre escolhas de autocontrole
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2017)The reasons why we make decisions have been focus of scientific interest and popular curiosity. The present research was conducted with the objective of investigating variables that influence self-controlled choices. Four ... -
Transferência de funções ordinais através de classes de estímulos equivalentes: contribuições para a programação de ensino de adultos e crianças surdas e de crianças ouvintes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/01/2009)Currently, in Brazil, education for deaf people prioritizes the bilingual approach, in which the Brazilian Sign Language (LIBRAS) is taught as the first language, and the written Portuguese Language is taught as the ...