Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "Lopes, Roseli Esquerdo"
Now showing items 1-16 of 16
-
Oficinas de atividades como processos educativos e instrumento para o fortalecimento de jovens em situação de vulnerabilidade social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2010)Based on the methodology of participatory research, this study was developed with a group of young people who attend one Youth Center on the outskirts of São Carlos (SP), as from the Activities Workshops held there and had ... -
Políticas públicas, educação, juventude e violência na escola: quais as dinâmicas entre os diversos atores envolvidos?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2007)The present relates to Violence in School according three aspects: youth of popular urban groups; violence in school and education particularly referring to a medium cycle and public school. As effect of process of ... -
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2006)Rosário Farm was founded in 1940 by Russian educator Helena Antipoff as a boarding school for receiving exceptional children from Belo Horizonte. Our study analyzed the pedagogical practices of that institution, verifying ... -
Educadores sociais e suas práticas junto a jovens: o cotidiano de ONGs na cidade de Campinas/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/06/2008)Simultaneously to the strengthening of the neoliberal political project in Brazil, it has been experimented a national outspreading of the Non-Governmental Organizations (NGOs), that accomplish the educational practices ... -
Terapia Ocupacional e Educação: as proposições de terapeutas ocupacionais na e para a Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)According to a current definition in Brazil, occupational therapy is a field of knowledge and intervention in health, education and in the social sphere, which brings together technologies and resources oriented to the ... -
Tecendo os fios entre educação e saúde : a formação profissional na residência multiprofissional em saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2012) -
Juventude marcada: relações entre ato infracional e a Escola Pública em São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/11/2012)This research, from a socio-historical perspective, focused the theme of young urban popular authors of offense and their relationship with the Public School in the city of São Carlos, São Paulo. Its overall objective was ... -
Percursos juvenis e trajetórias escolares : vidas que se tecem nas periferias das cidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2011)In Brazil, the youth, besides the historic numerical relevance in the drawing of population, has become an important social category, that brings specific demands, wherein education and work are central themes. Recently, ... -
Escola, juventude e violência: um estudo no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/05/2013)The main theme of this study is the school environment, youth and violence. Its purpose was to investigate violence in, to and from school, by examining the interpersonal relationships which there occur, trying to capture ... -
Pressupostos pedagógicos das atuais propostas de formação superior em saúde no Brasil: origens históricas e fundamentos teóricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/09/2013)The study approached the pedagogic assumptions of current proposals of health graduation in Brazil, disclosed by the Health Ministry as innovative and as the only possibility, nowadays, of a competent, critical and progressive ... -
O Programa de Qualidade da Escola da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo: o texto e o contexto em três escolas da Diretoria de Ensino - Região de Pirassununga
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/11/2013)In 2008, the Education Department of São Paulo State (SEE/SP) started the implementation process of the "School Quality Program" and the "Curricular Proposal Project" in all São Paulo State public schools. According to ... -
Bolsa-escola e inclusão educacional em Jaboticabal (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)This work studies the School Stipend Program in order to verify whether or not it has achieved the goals of guaranteeing that children attend school and acquire literacy. In addition, it examines whether or not school ... -
Helena Antipoff, as Sociedades Pestalozzi e a educação especial no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)In this study we analyze Helena Antipoff s trajectory in order to understand her participation, as well as that of institutions created by her, in the construction of Special Education in Brazil. We investigate everything ... -
Terceiro setor, educação e juventude: um estudo sobre as práticas da Instituição de Incentivo à Criança e ao Adolescente (ICA) de Mogi Mirim-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2007)The present work aims to identify and analyze the practical of the Institution of Incentive to the Infant and to the Adolescent (ICA) of Mogi Mirim/SP, in what it has contributed (or not) for the consolidation of the ... -
A escola de tempo integral: a implantação do projeto em uma escola do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2009)In the state of São Paulo, in the year of 2006, 500 Schools of Integral Time of basic education had been implanted more than, in the state public net, with the objective to extend the possibilities of learning of the pupils. ... -
Crime e geração: a universalização do ensino fundamental no encarceramento, um horizonte que visibiliza o irredento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)The number of incarcerated individuals shows a progressive increase with each survey conducted by INFOPEN - National Penitentiary Information Survey. This increase is notable among individuals over 45 years of age. The ...