Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "Pierson, Alice Helena Campos"
Now showing items 1-17 of 17
-
As contribuições do processo de implementação do projeto para o ensino de Ciências " ABC na educação científica - a mão na massa" para o desenvolvimento profissional de uma professora de pré-escola.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2004)This work consider two point: by one hand, recognizing the important issue that the Natural Science, since the begging of school time, can contribute in a formation of critical students that ask about the reality around ... -
Ensino de ciências e divulgação científica: análise das recontextualizações entre as revistas CartaCapital e Carta na Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2011)The interfaces between the fields of Education and Communication are gaining prominence and relevance in recent years, either in everyday practices related to professional performance in both areas or in academic literature. ... -
Análise das questões do ENEM da área de Ciências Naturais pelo enfoque CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/04/2011)ENEM has been viewed as a strategy to develop competencies and skills in students, making them more participatory and integrated with the environment in which they live. Added to this, scientific literacy has been developing ... -
A ciência na Educação Infantil: uma análise a partir dos projetos e reflexões desenvolvidos por educadores infantis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2008)The current work (This present paper) aims to reflect how to think the natural sciences in the field of Child Education, since this science is related to a rigid knowledge corpus, structured and organized and the education ... -
A avaliação e os processos de ensino e de aprendizagem no contexto universitário : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/11/2009)The word assessment has different meanings and it has no difference when we think of the act of evaluating in the educational context. It can be used as a means of classification, exclusion or as a very useful tool in the ... -
Química e cidadania: uma abordagem a partir do desenvolvimento de atividades experimentais investigativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/03/2009)The goal of this study was to investigate the contribution of investigative experimental activities in the development of decision-making process and students´ citizen formation. The data collection was made during a short ... -
Física no ensino médio e estudantes trabalhadores: buscando relações entre significado e sentido para a aprendizagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)According to the report of the Inter-American Bank of Development (BID) of 2000 and data from the National Secondary Education Examination (ENEM) of 2003, it is a necessity for the majority of Brazilian students who attend ... -
O professor de matemática e seus saberes e suas necessidades em relação à sua disciplina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/05/2007)This work is a result of the research about the characteristics of the knowledge related to specific content of mathematics matter that a teacher is developing/reworking throughout his professional career. This is a case ... -
Caracterização de interatividade em museus e centros de ciência a partir de teses brasileiras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Since interactivity has become a widely used tool for communicating scientific concepts and meanings in museums and centers of science, there are discussions about its role, its scope, and its limitations. This research ... -
Professores de ciências do ensino fundamental II frente à implantação do currículo do estado de São Paulo/2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/05/2013)The state of São Paulo lived in 2008 the implementation of a new curriculum on state elementary and middle schools. Investigate how science teachers respond to the guidelines, challenges and dilemmas that arise and how ... -
O diálogo entre aspectos da cultura científica com as culturas infantis na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2012)This research is the result of concerns about different ways of thinking and approaching the natural sciences in early childhood education. Assumes that before children go to school already have contact with the scientific ... -
Abordagem temática e a introdução de conteúdos de física moderna e contemporânea no ensino médio: uma primeira aproximação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)The current curricular propositions direct the goals of basic education in the perspective of the student's education as a contemporary citizen who can understand and act in society. Given this configuration, we locate ... -
Educação científica e cidadania: as diferentes concepções e funções do conceito de cidadania nas pesquisas em Educação em Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/05/2011)The participating citizenship so central to the goals proclaimed Science Education in the 21 th century. However, there are different conceptions of its meaning and different relations between Science Education and ... -
O que dizem os professores das 4as séries do ensino fundamental sobre o ensino de ciências neste nível de escolaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2006)More and more, the society has required citizens to act in a world which scientific and technology knowledge is extremely worth. The evolution of these knowledges works as a modern world´s mirror, which, indeed, reflects ... -
A ciência em romances de ficção científica: leituras e caminhos para a educação em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/03/2015)In this research we have selected a group of science fiction novels and tried to comprehend the way science is pictured in the stories. Pérez and others (2001) synthesize seven misconceptions of science that we used to ... -
A cartografia escolar e as práticas docentes nas séries iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2003)This work tries to identify the practices that two primary school teachers draw up to promote the specific subject teaching of this series through the usage of municipal maps.We started with a text about the construction ... -
A temática da água desenvolvida na disciplina de Ciências numa perspectiva da educação ambiental: avaliando uma experiência no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/09/2006)The thematic of water was developed by the researcher in 2002, when she taught Science to 5th grade students from Elementary School, in an environmental approach. This research tried to investigate in which ways ...