Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "Tagliavini, João Virgílio"
Now showing items 1-19 of 19
-
As contradições do Estado avaliador: experiências do ensino superior brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This work has as study object the evaluation processes for higher education practiced in Brazil, and it tries to investigate if they have produced some improvement in IES and in degree courses. We consider important to ... -
Artes visuais na proposta curricular do estado de São Paulo: Portinari ausente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This Project starts from an observation and a questioning: why haven t Cândido Portinari s works - greatest Brazilian painter and born in the state of São Paulo -, been taken into account by the Curricular Proposal of the ... -
O positivismo jurídico como fundamento da educação do bacharel em direito: a concepção do objeto como condicionante do modo de ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2005)Starting from the idea that the philosophical law conception accepted, consciously or unconsciously, determines, or at least conditiones significantly, the law teaching, the author examines the legal acts that rules the ... -
Educação Moral e Cívica na ditadura militar : um estudo de manuais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2009)The purpose of this essay is to investigate, through the analysis of didatic manuals, the meaning of the subjects Moral and Civic Education and Brazil s Social and Political Organization during Brazil s military dictatorship ... -
O ensino do Direito no Brasil e os limites e contradições na atuação do advogado público.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2007)Literature has been showing that the teaching of Law hás been going through a big crisis, due mainly to the proliferation of low-quality courses and Law schools and the exhaustion of the epistemologic paradigm based on ... -
Entre o dito e o feito : a garantia de permanência dos alunos no ensino fundamental nas escolas estaduais do município de Araras-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2008)This study aims at verifying the permanency of children and adolescents at public schools of the compulsory school system elementary school in the city of Araras. From the perspective of the right to education found in ... -
Educação religiosa, disciplina e poder na terra do ouro: a história do Seminário de Mariana, entre 1750 e 1850.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/09/2007)The seminar of Nossa Senhora da Boa Morte was founded in 1750, in the city of Mariana, headquarterrs of the first bishop of Minas Gerais, for D. Frei Manuel da Cruz , the first bishop of that diocese. This institution ... -
Ensino do direito do trabalho : - ensino positivado e sua perspectiva social -
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2007) -
A educação pelo castigo, na perspectiva da religião católica e do direito penal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/06/2009)This is a search on the Catholic religious order and the legal system represented by the criminal law, showing how, according to its regulatory structures, subject to mechanicalrelated offense and the punishment. It is ... -
Proposta curricular do estado de São Paulo : novos papéis ou continuísmo na prática escolar do professor coordenador?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/04/2012)This research has the objective to investigate new roles required of the Teacher Coordinator in the implementation of Curriculum Proposal of the State of São Paulo by the State Secretariat of Education. Our hypothesis is ... -
O cinema como prática educativa no ensino médio: Projeto O Cinema vai à escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2013)Considering the changes in Brazilian education, consolidated from educational reforms promoted by the Federal Government in mid of 1990, attending the determinations made explicit in the documents produced by the World ... -
Ensino do Direito do Trabalho no Brasil: desvela a realidade ou reproduz a lógica do capital?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/05/2015)This thesis aims at analyzing the education of bachelor of laws regarding the teaching of Labor Law in Brazil to investigates if this study emancipates or has the purpose of maintaining the capital, instrumentalized by the ... -
O debate enfraquecido: o desânimo dos educadores diante da realidade cotidiana das escolas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/07/2014)This thesis was inspired in the professors Paolo Nosella and Ester Buffa s research, A Educação Negada , a paper about the great debates which permeated Brazilian education throughout the 20th century. However, unlike the ... -
O processo de municipalização do ensino em Itirapina: a experiência de uma década
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/03/2009)The goal is to make an assessment of the decentralization process of the elementary school in the city of Itirapina in the State of São Paulo, making a picture of the municipal education as a whole. This process begins in ... -
Diretrizes, projetos, sala de aula: passos e descompassos da educação jurídica nos cursos de direito do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2014)This dissertation aims to demonstrate the steps and missteps in legal education in law courses in the state of São Paulo based on the analysis of Curriculum Guidelines and Political Pedagogical Projects (PPPs) and of their ... -
A filosofia da educação de Luís Antônio Verney: entre o iluminismo e uma nova escolástica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2013)Monographic study, historical interpretation in the area of philosophy of education. In True Method of Studying, Luis Antonio Verney openly criticizes the education provided by the Jesuits, blaming them for all cultural ... -
As manifestações da indústria cultural em instituições de educação infantil e possíveis formas de resistência: duas realidades no município de São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/10/2005)This dissertation means to reflect on the childhood condition, with all its natural and historic complexity as well as on the manner by which it has been used in a manicheistic way by the society. Recognizing the strong ... -
Escola Técnica Paulino Botelho e SENAI São Carlos: formando trabalhadores para uma sociedade sem empregos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2004)In this dissertation, an analysis of the three last decades of the 20th century was done, with an emphasis in the trial of productive reconstruction and the new liberalism reforms and its impact in the education, especially ... -
A Igualdade e a Liberdade na Democracia segundo Tocqueville
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)In this dissertation, which has as theoretical support the political philosophy of Alexis de Tocqueville, an analysis is made of the concepts of equality and liberty, as conditions for the existence of democracy in America, ...