ListarProgramas de Pós-Graduação por tema "Avaliação"
Mostrando ítems 1-20 de 37
-
As contradições do Estado avaliador: experiências do ensino superior brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This work has as study object the evaluation processes for higher education practiced in Brazil, and it tries to investigate if they have produced some improvement in IES and in degree courses. We consider important to ... -
Habilidades sociais na comorbidade entre dificuldade de aprendizagem e problemas de comportamento : uma avaliação multimodal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/06/2007)This study describes the repertoire of social skills and the frequency of externalizing and internalizing behavior problem among children who presented both problem behavior and learning disabilities. The children were ... -
Observação versus relato de mães e professoras sobre competência social e comportamentos problemáticos em pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The literature has produced evidence that: (a) the early assessment and intervention in social skills can prevent and overcome problematic behaviors; (b) in the case of assessment, there are limits and advantages to different ... -
Expressões faciais de emoções de crianças com deficiência visual e videntes: avaliação e intervenção sob a perspectiva das Habilidades Sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 20/04/2012)The ability of expressing emotions via facial expressions is an indispensable component of some required childhood social skills. Therefore, facial expressions are crucial for successful social relations and the quality ... -
Estudo de padrões lexicais em textos opinativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/02/2012)In a daily basis, people face judgments or ideas regarding certain issues in different means of communication, such as, news editorials, magazines, forum threads, e-mails, blogs, etc. In this context, these opinions begin ... -
A lógica do neoliberalismo no documento "Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil": uma cartografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2022)The present research intends to map characteristic traces of the organizational changes occurred in educational instituitions, especially brazilian ones, in the last decades of 20th century. The present investigation’s ... -
A construção de instrumentos avaliativos para compreensão do processo de aquisição da língua materna em crianças do 1º Ano de Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)The present work has as objective socialize the discussions that resulted in the present master dissertation, performed in the Post-graduation Program in Education, of the Universidade Federal de São Carlos UFSCar in ... -
Elaboração e aplicação preliminar do instrumento para Avaliação da Funcionalidade e Incapacidade na Infância - IAFII
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010)The early identification problems in the development of physical, psychic and social abilities, in thepreschool phase, can contribute for intervention procedures. The child with physical deficiency faces,daily, challenges ... -
Sistema de avaliação de habilidades sociais (SSRS-BR) para crianças com deficiência mental: validação e padrões normativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)The international literature has shown that, in general, there is an impairment of social skills in mental disability and other frameworks for special educational needs. In the Brazilian context, there are few studies that ... -
O Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP) e o ensino da língua materna em uma rede particular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The evaluative act is present in daily actions and cannot be absent from the educational field. In the school institution, it is represented in different dimensions, which must have a dialogue and subsidize reflections on ... -
Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/05/2018)The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ... -
A avaliação do estudante em atividades de Modelagem Matemática: o que as pesquisas apontam?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)The use of Modeling in Mathematics classes has been advocated for decades by the community of researchers in Modeling in Mathematics Education. Several scholars and teachers have been dedicated to researching the challenges, ... -
Políticas públicas de expansão universitária : uma análise do Programa REUNI na UFSCar no período de 2007 a 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)This dissertation presents case study with objective to analyze the implementation Process Program REUNI the Federal University of São Carlos (UFSCar), in the period 2007-2014, highlighting the scope, limits and impacts ... -
O texto, o contexto e o pretexto : ensino de literatura, após a reforma do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2008)The secundary educational reform in Brazil grants to secondary school the role of improving knowledge acquired on previous education level in order to offer students conditions of pursuit on superior education, as well it ... -
Avaliação pedagógica e deficiência intelectual : formação de profissionais da rede pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2017)The present research had as an objective to identify the concepts multifunctional-resource-class teachers and school supervisors have of intellectual disability and evaluation, after being submitted to an education course. ... -
Análise de implementação do PRONATEC/Bolsa Formação no Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM) 2012-2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 17/10/2016)This research deals with a process analysis of implementation of the Nacional Program of Access to technical education and job/scholarship education in the Federal Institute of Education, Science and technology of the ... -
Avaliação de proficiência oral em língua estrangeira : foco nos elementos provocadores na interação face a face do exame Celpe-Bras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)Proficiency exams and tests have increasingly attracted the attention of people in general and Applied Linguistics researchers interested in Language Assessment, as they may cause a significant impact on the examinee, since ... -
A avaliação de língua inglesa no ENEM : efeitos de seu impacto social no contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 15/02/2013)During all life we test and are tested, in many contexts and situations and with many purposes. (MCNAMARA, 2000) One of the most famous tests is the educational one, which can be internal, prepared and applied by the teacher ... -
Análise das habilidades testadas e validade diagnóstica de instrumentos para avaliação de linguagem na doença de Alzheimer, no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 06/12/2014)Early detection of Alzheimer's disease (AD) can assist in the identification of causes of AD and of interventions that can slow the progression of this disease. The aim of this study was to compare language assessment tools ... -
A concepção de qualidade na Revista Ensino Superior (SEMESP) no período de 2000 a 2010
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)The present work of this objective of understanding how the conception (conceptions) of quality of the Private Higher Education expressed in the Ensino Supeiror Magazine (SEMESP) is treated, in the context of marketing, ...