• A criança com cegueira congênita na escola: uma análise da mediação de conceitos 

      Paulino, Vanessa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/09/2010)
      Children grasp information through several senses: touch, sight, smell, taste, and kinesthetic, among them the vision can be considered one of the most important for the acquisition of rich information and less time as ...
    • Aquisição de conceitos psicomotores pelo aluno surdo: avaliação de um programa de ensino 

      Fenske, Sheila Glaucieli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2008)
      Psycomotricity has presented relationship with several areas of learning. Starting from that, this study has three objectives: elaborate, implement and evaluate the effectiveness of a teaching program based on motor ...
    • Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio 

      Aragão, Amanda Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)
      The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ...
    • A formação de conceitos científicos em crianças de cinco anos fundamentada em mediações sistematizadas 

      Silva, Eliane Nicolau da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
      The Thesis was based on the theoretical framework of Historical-Cultural Theory based on the studies of Vigotsky, Luria, Leontiev, Elkonin, Mukhina, Galperin, who brought fundamental contributions about the concepts developed ...