• Aspectos que conferem complexidade a interpretação na perspectiva do intérprete educacional do ensino médio 

      Oliveira, Patricia Cardoso de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)
      At the expense of a greater insertion of the deaf in the academic environment, the educational intérpreter of Brazilian Sign Language - Libras, has been gaining recognition in relation to the importance of its performance ...
    • A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo 

      Morais, Mariana Peres de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)
      Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ...
    • Arqueologia da imagem no ensino de língua portuguesa no Brasil (1960-2010) 

      Santos, Jocenilson Ribeiro dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)
      This thesis’ general goal was to investigate the emergency conditions and the progressive rise of the imagery usage as didactic nature in Portuguese language textbooks. One of the specific goals was to study the theoretical ...
    • Currículo de língua portuguesa para surdos da Secretaria Municipal da Cidade de São Paulo: um estudo exploratório 

      Almeida, Thayná Carvalho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)
      Aiming at the importance of bilingual education for the deaf and teaching PL as L2 for deaf people, a topic of great importance in the field of deafness, the present work aims to object of analysis the Portuguese Language ...
    • Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos 

      Camargo, Renata Tironi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)
      Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ...
    • Faces do Brasil e dos brasileiros em imagens de livros didáticos de português para estrangeiros 

      Barizon, Talita (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 10/09/2010)
      In recent years, research on Portuguese as foreign language teaching and learning has been the recipient of great academic interest. This is due to several factors, such as the creation of international partnerships ...
    • As influências das línguas bantu no português falado em Moçambique : um estudo descritivo do Cindau 

      Chalucuane, Beatriz Damaciano Paulo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2017)
      No summary
    • O enunciado imagético e verbal no livro didático : uma análise discursiva 

      Souza, Parla Camila dos Reis de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/03/2013)
      Analyzing the incidence of images and mixed texts, in two editions of the textbook Português: linguagens of 1990 and 2010 for the third year of high school, we check the increase in these types of texts in the theoretical ...
    • Os sentidos de língua portuguesa no vestibular da FUVEST 

      Santos Júnior, Gilberto Egydio dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 15/10/2011)
      The present work entitled "The meaning of the Portuguese language in the college entrance exam FUVEST" intends to analyse the designation of the Portuguese language by means of a semantical study. FUVEST was created in ...
    • Relação de línguas no espaço enunciativo da propaganda: a argumentação, a enunciação e o político 

      Stahlhauer, André Stefferson Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2010)
      Que signifie-t-il parler le portugais ou l'anglais au Brésil d'aujourd'hui? Cette question fait partie de nos préoccupations dans ce travail. Nous en avons discuté, à partir d'une Sémantique de l'énonciation, la construction ...
    • Adaptação do currículo nas aulas de língua portuguesa para alunos com deficiência intelectual 

      Guadagnini, Larissa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/03/2018)
      Adapting of the regular curriculum, through adjustments, is an educational strategy that facilitates and promotes the learning of students with intellectual disabilities. The curricular adaptations in the Portuguese Language ...
    • Contribuições para um léxico-gramática das construções locativas do espanhol 

      Rodrigues, Roana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/10/2019)
      Locative verbs establish a relation of localization between the elementary parts of a sentence: subject and complements (la mujer puso las llaves en la mesa). The aim of this work is to create a first version of a ...