• "A gente tinha que se virar sozinha": processos educativos emergentes da andarilhagem de mulheres atletas de futsal 

      Bianconi, Ana Cláudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2023)
      This research aims to identify, understand and describe the educational processes that emerge from the social practice of wandering among female futsal athletes. To participate in this study, five women futsal athletes who ...
    • Canções, diálogos e educação : caminhos para uma prática escolar humanizadora 

      Targas, Keila de Mello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2009)
      The research question proposed by this study was: how can songs contribute to the appreciation of the cultural singularity in the school? What educative processes are generated from the contact of a teacher, her pupils and ...
    • O conceito de desenvolvimento segundo Hegel: a progressão da consciência 

      Malinski, Tania Alexandra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 21/03/2012)
      The present thesis defends that Hegel´s dialectic can be understood as a process of development, both from the standpoint of pure reason and from a perspective based on historical and political factors. The dialectic of ...
    • Criação musical coletiva com crianças: possíveis contribuições para processos de educação humanizadora 

      Silva, Mariana Galon da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/02/2015)
      This dissertation sought to investigate the applicants educational processes of social practice of collective musical creation. Through the research presented here aimed to analyze the educational processes generated from ...
    • Por uma educação musical humanizadora: o ensino coletivo de música a várias mãos 

      Oliveira, Pedro Augusto Dutra de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)
      This research took place in a Social Project, named Guri, in Batatais, a city of the state of São Paulo . The Guri Project is a socio-cultural music education program, mostly maintained by the State Government. The specific ...
    • Humanização, educação musical e escola: processos educativos no Musical de Evangelização Santo Agostinho 

      Previato, Daniel Bianconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/06/2021)
      This thesis, qualitative and characterized as a case study, had the Musical of Evangelization Saint Augustine as its object of study, an artistic-musical event promoted by a non-profit, Catholic confessional, primary ...
    • Música e vida: olhares sensíveis de jovens estudantes de instrumentos musicais 

      Pires, Jorge César de Araujo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/02/2022)
      We believe it is possible to teach a musical instrument aimed at human formation, to make instrumentalists more critical, sensitive and amorous people aware of their human role in society. In this research, the learning ...