• Dança Livre: processos educativos emergentes 

      Maziero, Roberta Maria Zambon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)
      Esta investigación tiene como objetivo identificar y comprender los procesos educativos que emergen de la práctica social del curso Danza Libre, del programa Universidad Abierta de la Tercera Edad (UATI), de la Fundación ...
    • Temos a terra, e agora, somos livres? : um estudo sobre o processo organizativo no Projeto de Assentamento Nova Tangará – Uberlândia, MG 

      Vasconcellos, Inaê Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)
      The process by which people in the Nova Tangará rural settlement build (and deal with) their conditions of social and political organization and their socio-productive inclusion is the main theme of the work. With theoretical ...
    • Educação e liberdade em Jean-Jacques Rousseau. 

      Dionizio Neto, Manoel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2004)
      Les différentes manières de comprendre la liberté et l'éducation nous amènent à l'héritage des Lumières présenté par Jean-Jacques Rousseau. Celui-ci, en tant que premier critique de la modernité, ouvre un débat dans le ...
    • Liberdade sob tensão: negros e relações interpessoais na São Carlos pós-abolição 

      Palma, Rogério da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 01/12/2014)
      Post-abolition can be conceptualized as a historical moment in which places and social hierarchies built during centuries crumble. Master and slave, essential categories to understand slaveholding societies, don´t make ...
    • A liberdade em Aristóteles 

      Normando, Afonso Gabriel Gadelha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 05/09/2022)
      Several scholars have entertained the notion of freedom in Aristotle according to their respective aims and methods. Although their research may overlap in some aspects, they are significantly far from reaching any dialogue ...
    • Os conceitos de liberdade de Isaiah Berlin e a democracia 

      Simões, Luziana Sant'ana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 24/09/2010)
      This work presents the fundamental differences between Isaiah Berlin‟s positive and negative freedom. It also adds the analysis of other philosophers on the subject. The analysis evaluates the state-of-art on freedom ...
    • A questão da intersubjetividade em O Ser e o Nada 

      Santos, Vinícius dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 09/03/2010)
      In Being and Nothingness, Sartre defines man as a hopelessly free being. But thus, iffreedom is our main predicate, would it be possible to think a relationship between differentfreedoms which was not limited to a mere ...
    • A dialética na crítica à ilustração conforme a fenomenologia do espírito 

      Vieira, Roney Wagner (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 03/07/2007)
    • Existencialismo e marxismo: a filosofia de Sartre entre a liberdade e a história 

      Silva, Luciano Donizetti da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 05/09/2006)
      L uvre de Sartre, depuis La transcendance de l Ego (1934) jusqu aux incomplets Cahiers pour une morale (1983), est traversée par un axe thématique commun : montrer la liberté humaine comme fondement du réel. Malgré ...
    • As relações concretas com o outro em Entre quatro paredes 

      Souza, Maria Inez de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 12/03/2010)
    • Ética e ontologia em Bergson 

      Vieira, Marcelo Marcos Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 10/08/2017)
      L’investigation de la liberté qui inaugure la philosophie de Bergson est, elle aussi, l’origine d’une nouvelle conception sur l'existence. Définie comme source de création, la durée interne de la conscience qui émerge dans ...
    • Sociedade da vontade geral e liberdade individual em Jean-Jacques Rousseau 

      Cá, Lili Pontinta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)
      In Of the Social Contract, Rousseau says that in the civil state the man enjoys individual freedom at the same time as a member of the social body, whose general will is the driving force of the State. That is, the philosopher ...
    • Antes da República, sob o olhar do Império: a produção do modo de vida e invenção de uma territorialidade diaspórica. O caso de Frutal/Uberaba (MG) 

      Santos, José Ricardo Marques dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 14/12/2018)
      This thesis has like a goal investigate the emergence of na área of freedon, the basis of a culture of freedom, as couterculture of na ethnically absolute regional and local identily. If aims to understand how it was ...
    • Bakhtin e Paulo Freire: a relação do eu e do outro e as relações dialógicas para a prática da liberdade 

      Silva, Danitza Dianderas da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2012)
      This doctoral thesis is part of the line of research Teaching and Learning Processes . The aim of this study was to discuss dialogical relations between the self and the other on the perspectives of the authors Bakhtin ...
    • À procura da criança: sentimento e educação negativa em J.-J. Rousseau 

      Silva, Diogenes Galdino Morais (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)
      Le but de cette recherche est d'analyser le concept de l'éducation de l'ouvrage d'Emile, ou De l'éducation chez Jean- Jacques Rousseau, L'objectif est de démontrer à quel point l'éducation négative peut être pensée comme ...
    • O conceito de desenvolvimento segundo Hegel: a progressão da consciência 

      Malinski, Tania Alexandra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 21/03/2012)
      The present thesis defends that Hegel´s dialectic can be understood as a process of development, both from the standpoint of pure reason and from a perspective based on historical and political factors. The dialectic of ...
    • Liberdade e incondicionalidade do dever na filosofia moral de Kant 

      Rauber, Jaime José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 02/09/2013)
      The aim of this thesis is to show that Kant's moral philosophy, which finds its basis in the concept of freedom is established with absolute independence of any appreciable influence. Only when man is able to determine ...
    • O Estado mínimo de Robert Nozick: uma análise acerca dos limites da ação estatal 

      Foderario, Vinicius Elias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 13/03/2020)
      The aim of this research is to analyze the limits of state action, based on the perspective of political liberalism. The theme is approached from the criticism made by Robert Nozick, in Anarchy, State and Utopia (AEU), the ...
    • A Igualdade e a Liberdade na Democracia segundo Tocqueville 

      Cunha, Gustavo Caetano Pozzi da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      In this dissertation, which has as theoretical support the political philosophy of Alexis de Tocqueville, an analysis is made of the concepts of equality and liberty, as conditions for the existence of democracy in America, ...
    • O Estado como liberdade e vida ética realizadas em Hegel 

      Oliveira, Claudeni Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 28/10/2020)
      The present thesis defends that freedom (Freiheit) in the philosophical thought of G. W. F. Hegel (1770-1831), as presented in the “third part” of Philosophy of Law (1821), only concretizes in the State (Staat). Although ...