• 10 teses sobre experiência e educação: leituras deleuzianas 

      Barros, Gustavo de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This survey has an analytical theoretical and bibliographic incuse, and aims at discussing about the concept of experience present in the French philosopher Gilles Deleuze’s thought and about his distinction before the ...
    • 1000 Fandangos. Amanhecer 

      Bertolo, Gabriel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)
      This thesis search, through an intensive ethnographic description, to inquire about the caiçaras movements around their most celebrated aesthetical-political expression, the fandango caiçara – acknowledged as a Brazilian ...
    • ABAcadabra: um aplicativo para o ensino de discriminações condicionais auditivo-visuais a indivíduos com transtorno do espectro do autismo 

      Guimarães, Luiza de Moura (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)
      Autism Spectrum Disorder (ASD) is a developmental disorder that has deficits in social communication skills, and a high frequency of stereotypy and restricted behavior. Behavior Analysis is an important intervention that ...
    • "Abaixo de Deus eu tenho fé nesses matos”: uma etnografia do regime de cuidado cotidiano entre os Pataxó da aldeia Boca da Mata 

      Portugal, Larissa Moreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)
      This dissertation deals with the daily care regime that Pataxó women from the Boca da Mata village (Barra Velha do Monte Pascoal TI, southern Bahia) operate with the medicinal matos nativos that proliferate in different ...
    • Uma abordagem cognitiva do riso 

      Verrone, Alessandro Bender (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 06/03/2009)
      The research is an investigation about the phenomenon of the Laugh, from the studies of Henri Bergson and Sigmund Freud up to today's research on neuroscience, gelotology and several other studies on human behaviour. In ...
    • A abordagem da interdisciplinaridade nos livros didáticos de ciências do PNLD 2020 

      Gama, Eydher Floriano Pereira Eleutério (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/07/2021)
      The term interdisciplinarity is used in several contexts in our society, among these contexts, we have the area of education and teaching materials. In the educational context, we find the approach of interdisciplinarity ...
    • Uma abordagem filosófica sobre a reificação em História e Consciência de Classe de Georg Lukács 

      Mendes, Bruno Moretti Falcão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 19/12/2012)
      The main purpose of this dissertation is to analyze the philosophical discussion around Reification developed by Georg Lukács in History and Class Consciousness (1923). In this piece, the discussion of Reification presents ...
    • Uma abordagem para o 'também'-aditivo do Português Brasileiro 

      Cipolli, Matheus Bittencourt (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)
      The main goal of the present master thesis is to define, within the model of formal semantics of natural languages, one of the main uses of ‘também’ in Brazilian Portuguese, which we call additive-‘também’. For a detailed ...
    • Abordagem temática e a introdução de conteúdos de física moderna e contemporânea no ensino médio: uma primeira aproximação 

      Figueira, Rafael (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)
      The current curricular propositions direct the goals of basic education in the perspective of the student's education as a contemporary citizen who can understand and act in society. Given this configuration, we locate ...
    • Abordagens de ensino e experiência de aprendizagem: uma pesquisa narrativa a partir do site BBC Learning English 

      Morotti, Rafael Antonio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/09/2022)
      We usually search for free online contents in order to learn foreign languages, as well as we recommend it to other people. In this sense, the BBC Learning English webpage is a reference for teachers and learners. Although ...
    • O aborto em pauta: a atuação de movimentos pró-vida no Brasil contemporâneo 

      Manduca, Vinicius (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)
      This thesis presents the results of research for the conclusion of a doctorate on the political strategies of action of pro-life movements, opponents of the decriminalization of abortion before and during the government ...
    • O abrigo como fator de risco e proteção: indicadores e avaliação institucional 

      Salina, Alessandra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/02/2007)
      Research indicates how foster care institutions problems may harm the development of children and adolescents in need for protection. Thus, a more efficient practice by professionals who work in these entities could ...
    • Abrigos da Operação Acolhida em Roraima: a gestão humanitária e a dicotomia permanência-provisoriedade 

      Silva, Beatriz de Melo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 31/05/2023)
      The present work has as a research question to understand how the conception of shelters in Roraima as temporary spaces of shelter for Venezuelan migrants reflects on the management practices of individuals by humanitarian ...
    • Abuso sexual infantil no contexto judicial: revisão integrativa de estudos documentais e análise das consequências da efetivação da Lei n. 13.431/2017 em uma amostra de sentenças judiciais 

      Peres, Diego Lorca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/05/2023)
      This dissertation aimed to analyze the phenomenon of Child Sexual Abuse - CSA in its interface with the Justice System, especially with regard to the trajectory of the alleged victims and the quality of the interventions ...
    • A aceitação e o enfrentamento da cegueira na idade adulta. 

      Santos, Flavia Daniela dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2004)
      The goal of this study was to analyze the factors which influence the process of accepting and coping with blindness for those who have lost their eyesight through accident or disease in adulthood. Twenty individuals (14 ...
    • Acepções de um currículo de Filosofia 

      Souza, Mateus Leite de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)
      This dissertation, entitled "Acceptances of a Philosophy curriculum", demonstrates that there was no contribution from the curricular bases, proposed and offered by the Department of Education of the State of São Paulo ...
    • Acertando os ponteiros: o ofício do relojoeiro na contemporaneidade paulistana 

      Fiorelli, André Pelizario (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)
      The research objective analyzes the reconfiguration of watchrepair´s craft in the contemporaneity of São Paulo city, understanding to what extend the craft, with its notion of time, persists and resignifies itself. We ...
    • Acessibilidade digital em ONGs brasileiras para pessoas com deficiência: análises, perspectivas e desafios para a inclusão tecnológica e social 

      Justo, Carmen Silvia Porto Brunialti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)
      Digital information and communication technologies have enabled the expansion of informational and communication resources across various organizations and companies, catering to diverse audiences. Among these resources, ...
    • Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas 

      Ramos, José Júlio Cordeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/02/2009)
      The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ...
    • Acesso aberto e recursos educacionais : análise de um disurso oficial 

      Nakamura, Ádria Ramos Lustosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      The Discourse Analysis (AD) is the base of our research project, and once we are affiliated to this theoretical-methodological perspective, we understand that the discourse is not mere transmission of information, but a ...