Browsing Programas de Pós-Graduação by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 311
-
Formação de professores de matemática: expectativas e práticas pedagógicas sobre ensino e aprendizagem de estudantes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)This research has the general objective of developing, applying and evaluating a collaborative training program, with a view to the performance of mathematics teachers with students with visual impairment. The specific ... -
Aspectos que conferem complexidade a interpretação na perspectiva do intérprete educacional do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)At the expense of a greater insertion of the deaf in the academic environment, the educational intérpreter of Brazilian Sign Language - Libras, has been gaining recognition in relation to the importance of its performance ... -
Percurso cronológico dos registros visuais e táteis para o auxílio da comunidade surdocega: um recorte do período 2012-2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)Social interactions are key elements for the development and formation of societies. The networks of relationships provided by them happen through communicative phenomena that involve, above all, language. These resources ... -
Instrumento de avaliação de texto narrativo em língua de sinais: uma versão para o uso no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2023)Sign languages, in general, have all levels of complexity and expressive power of oral languages, from the phonetic to the discursive level. However, all the plurality present in its structure cannot be noticed in the ... -
Política de educação especial no Brasil, Moçambique e Portugal: ações governamentais entre 2008 e 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/06/2022)Brazil, Mozambique and Portugal are part of the Community of Portuguese speaking Countries (CPLP). They have several general cooperation agreements that involve their educational systems and seek to ensure the educational ... -
A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ... -
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology ... -
Modo de viver dos/as moradores/as da ecovila Tibá de São Carlos: processos educativos emergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Ecovillages represent a resistance movement to the dominant system that questions the values of modern society by leading ways of life and coexisting that are guided by community and ecological principles. The Tibá ecovillage, ... -
Escuta ética e protagonismo infantil em contextos de violência contra crianças: uma análise da produção acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2022)The objective of this dissertation was to analyze the way in which ethical listening is put on the agenda in research that addresses violence against children, considering Baruch Spinoza's concept of Ethics, which is based ... -
Análise sobre a articulação da rede de proteção acerca de casos de violência sexual: percepção dos profissionais envolvidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2022)Sexual violence perpetrated against children and adolescents is a public health problem, given the prevalence of this type of violence. It affects children of all social statuses, and has a higher incidence within the ... -
A educação das relações étnico-raciais no ensino de arte a partir de uma perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)This dissertation addresses "The education of ethnic-racial relations in art teaching from an intercultural perspective", investigating, from the perspective of critical interculturality, how the Art textbook - Teacher's ... -
Dialogicidade e interdisciplinaridade na prática: explorando estratégias para fomentar o planejamento coletivo entre docentes de ciências da natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/09/2023)The year 2022 outlined the implementation of the new curriculum regulating Brazilian High Schools in both public and private institutions. The foundational knowledge and skills to be developed at this educational level ... -
A formação inicial de professores de Física e os saberes docentes para a prática educativa: revisão de escopo de 2001 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Teaching is a profession full of challenges, especially at the beginning of the career in which there are aspects linked to lesson planning, class management, working conditions, among other particularities, which, although ... -
Processos mercantis e privatizantes na universidade pública: o caso da pós-graduação lato sensu e da pesquisa-inovação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/12/2023)The object of study for this doctoral research is the transformations undergone by public universities in light of the context of (neo)liberal state policies articulated with the logic of valorization, (re)production, and ... -
A mediação de leitura literária na biblioteca: saberes, práticas e competência do(a) bibliotecário(a)-educador(a)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/07/2023)The aim of this study is to reflect on the social role of the librarian in the promotion and dissemination of literary reading for children and adolescents in school libraries. The School Library is a political issue, so ... -
Processos de subjetivação no discurso religioso de matriz africana em textos de Jorge Amado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/10/2023)This work starts from the foundation that there are educational processes in religious discourse. In this way, we consider that teaching and learning are made possible by rituals, actions, symbolization and meanings of ... -
Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ... -
A inclusão escolar pelo olhar de participantes da ReAD: narrativas de professoras e licenciandas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)Nowadays, school inclusion represents a significant advance for Brazil, the result of efforts and important achievements not only in the educational context but also in social, political, and cultural. The outlined master's ... -
Saberes e não saberes de diretores: relações intra e interpessoais em ambientes escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2023)In a socializing school, the goal is to experience “non-violent” relationships, which presupposes the commitment of everyone to the quality of teaching and learning, relinquishing judgements of value in conversations and ... -
Documentação pedagógica como artefato formativo: uma narrativa da prática na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This master's thesis, based on narrative methodology, located in a qualitative paradigm, has as its theme the pedagogical documentation that constitutes a democratic way of working and is inspired by the approach of Reggio ...