• Efeitos do monitoramento sobre a correspondência fazer-dizer em crianças em uma atividade acadêmica 

      Donaris, Douglas Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)
      The line of research that investigates verbal correspondence seeks to analyze the relation between what a person says he has done or will do and what he actually did, as well as its control variables. The present study ...
    • Possibilidades de desenvolvimento da atenção voluntária com crianças de 5 anos 

      Graciliano, Eliana Cláudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      The research question that guided this doctoral work was: What concepts and strategies are used in the routine of a classroom with 5 year old children during the development of these children's voluntary care? The general ...
    • Um estudo sobre o vazio educacional no Brasil colonial 

      Souza, Everton Aparecido Moreira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      This work will analyze the building, development and deconstruction of Jesuit system education which has had place in colonial Brazil. If we consider that this period is still few explored in the academic field, we see ...
    • Contribuições da escala de intensidade de apoio ao planejamento e prática do professor para jovens com síndrome de down 

      Freitas, Polyane Gabrielle de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)
      Teaching planning is configured as an extremely important stage in the pedagogical practice of the teacher and in the teaching-learning process of students with intellectual disabilities. In this context, the Support ...
    • Formação de classes de equivalência de estímulos em idosos: revisão sistemática e desenvolvimento de um teste cognitivo digital breve 

      Nery, Andreza Gomes Spiller (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)
      There is a rapid and significant increase in relation to population aging associated with the high prevalence of chronic diseases, including dementia. In this sense, it is important that brief screening instruments are ...
    • A questão democrática na Guiné-Bissau: tensões entre identidades étnicas e o Estado nacional no contexto pós-colonial 

      Salecha, Amissão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 15/04/2021)
      Le présent travail vise à comprendre la construction démocratique en Guinée-Bissau, en particulier après l'indépendance, depuis l'époque où le pays a été confronté à des crises et à des défis dans ce processus. La Guinée-Bissau ...
    • Professores experientes de uma escola freinetiana: identidade, saberes e processos de aprendizagem 

      Nascimento, Lenita Martins do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)
      Considering the relationship, as a teacher and researcher, with aspects related to teacher education and Freinet Pedagogy, this research aims to understand the knowledge, the teaching learning processes and the constitution ...
    • A recepção criativa de “L’Étranger” em “Meursault, contre-enquête” de Kamel Daoud 

      Pimentel, Gabriel Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 19/08/2021)
      The present work proposes to develop a brief analysis of the different forms of interpretation of the work L’Etranger (1942) by the Franco-Algerian writer Nobel Prize for Literature Albert Camus. Based on the panorama of ...
    • Comparando o efeito de contingência de grupo independente e interdependente sobre o desempenho escolar em matemática 

      Gois, Nayara de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 28/10/2021)
      The present research replicated studies in social behavior ((Lloyd, Eberhardt & Drake, 1996; Pigott, Fantuzzo, Heggie & Clement, 1984), focusing more specifically on assessing outcomes produced by ...
    • A voz decolonial do Rap nacional 

      Moraes, Flavio Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)
      In each social sphere, some types of statements are predominant, and it is through them that the understanding of oneself and the other is established. Since all West ern civilization is determined by everything that was ...