Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Formação"
Now showing items 1-10 of 10
-
Documentação pedagógica como artefato formativo: uma narrativa da prática na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This master's thesis, based on narrative methodology, located in a qualitative paradigm, has as its theme the pedagogical documentation that constitutes a democratic way of working and is inspired by the approach of Reggio ... -
Percepções de professoras de creche sobre formação, saberes e reconhecimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)This qualitative research aimed to understand, through the perceptions of preschool eachers, the processes related to training, knowledge, and professional recognition.Starting from the following research question: What ... -
A trajetória do anti-humanismo pragmatista na educação brasileira: os programas de ensino no estado de São Paulo e nos municípios de São Bernardo do Campo e Diadema (1940-2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)This thesis was developed with the objective of elucidating the factors that has caused the low academic performance in public schools. To make possible this achievement of this job was used to reconstruct the history of ... -
Movimento sindical e educação : a formação política e a qualificação técnica propostas pela Federação dos Empregados Rurais Assalariados do Estado de São Paulo-FERAESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This research tevem aimed at addressing the proposed training for workers, understood as technical skills and political education, the Federation of Rural Workers of the State of São Paulo (FERAESP) next to their unions, ... -
O desenvolvimento da prática pedagógica de alunos professores de espanhol como língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2011)El proceso de enseñanza aprendizaje de español como lengua extranjera (E/LE) pasa por cambios y testes. En 2005 se promulgó la Lei Federal 11.161, de acuerdo con esta, todas las instituciones de enseñanza secundaria ... -
Das margens: formações transgressivas em El juguete rabioso de Roberto Arlt e em Jubiabá de Jorge Amado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 02/12/2021)El presente estudio propone una lectura comparada de las novelas El juguete rabioso, de Roberto Arlt, publicado en 1926, y Jubiabá, de Jorge Amado, publicado en 1935, atendiendo a la construcción de acciones narradas en ... -
Quando os alunos já são professores : ressentimento, teoria e prática na experiência do PARFOR
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/03/2017)The present work consists of a study about the teacher-student relationship when students are already teachers. The specificities of this relationship are analyzed from two fundamental elements, namely: the resentment ... -
O cálculo do esquecimento: o papel de mediação das redes sociais na produção de violência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)This research, based on the critical theory of society, aims to identify the determinants of barbarism condition lived by contemporary society, which is characterized by high rate of technological development, manly in ... -
Mal-estar entre professores em início de carreira diante de pressões do Saresp
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)This study aims to comprehend the pressures faced by teachers in the beginning of their careers within the school environment while pursuing the bonus from Saresp (Evaluation System of Learning Performance of the State ... -
Formação para professores especializados: planejamento e práticas pedagógicas para estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2021)For the school inclusion of students with intellectual disabilities, pedagogical practices and planning that aim at access to the regular curriculum and effective participation in the teaching and learning process stand ...