• A formação inicial de professores de Física e os saberes docentes para a prática educativa: revisão de escopo de 2001 a 2022 

      Cyrineu, Ana Amélia Cyrineu Plens (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)
      Teaching is a profession full of challenges, especially at the beginning of the career in which there are aspects linked to lesson planning, class management, working conditions, among other particularities, which, although ...
    • A relação entre subjetividade e transcendência : a luta contra o psicologismo nas investigações lógicas 

      Alves, Tayrone Barbosa Justino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 19/11/2015)
      The aim of this work is to clarify the problematic relationship between subjectivity and transcendence in the Logical Investigations of Edmund Husserl. To this end, we draw a genesis of this problem, from the period prior ...
    • Tecnologia, poder e violência em 2001 : uma odisseia no espaço 

      Failache, Mauricio José Vera (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 24/02/2015)
      The present work undertakes the film analysis of the feature film 2001: A Space Odissey (1968) of Stanley Kubrick, in wich the origin of the tool is associated with the origin and transformation of man throughout history. ...
    • Das margens, escritos negros : relações entre literatura periférica e identidade negra 

      Santos, Elisabete Figueroa dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/03/2015)
      This work aimed to study the manifestations of peripheral literature movement of São Paulo, in its intersections with the race issue, in order to verify the relationships that could be established between Black identity ...
    • Os princípios de psicologia de William James: compromissos e consequências de uma filosofia da ação 

      Bertoni, Paulo Gilberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 10/09/2011)
      This work analyzes the psychological texts of William James (1842-1910), specially his Principles of Psychology, published in 1890. We begin following an alternative itinerary of reading proposed by James in the preface ...
    • O erro corrigível e a ilusão inevitável na Crítica da Razão Pura de Kant 

      Dutra, Elias Sergio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 13/08/2008)
      The purpose of this work is to examine the problem of error and transcendental illusion in Kant s Critique of Pure Reason as two correlate, but sharply distinct aspects of his critique on dogmatic metaphysics. Following ...
    • O focus imaginarius : engano e conhecimento na crítica da razão pura 

      Girotti, Marcio Tadeu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 12/08/2016)
      Starting from Kant’s statement that there is an inherent transcendental illusion in the process of knowledge, we ask: how can an illusion have a positive role? It is possible to identify a paradox, that can be, considering ...
    • O encontro entre o saber de referência dos estudantes e os conteúdos de ciências no currículo da educação de jovens e adultos 

      Del Monaco, Graziela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2014)
      The Young and Adult Education (EJA) students are people who possess and produce knowledge built from their life experience and the school needs to hear, understand and use this knowledge in educational practices. Under ...
    • Grupos Interativos: uma proposta educativa 

      Rodrigues, Eglen Sílvia Pípi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)
      The research presented here sought to investigate a proposed educational differentiated teaching and learning called Group Interactive that exists in schools that are Learning Communities. The Interactive Group is a ...
    • Conhecimento e capacitação para a prática legislativa: um estudo sobre as atividades da escola do legislativo de Araraquara 

      Lazaretti, Paulo Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 18/03/2019)
      The objective of this work was to identify and analyze the activities offered by the Legislative School of the Araraquara and its benefits for citizens and servants. The fact that, every four years, society is faced with ...
    • Que saberes anunciam profissionais da educação Infantil? Um estudo em contexto de uma formação in lócus 

      Martins, Andressa de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      The present research was produced in the University Extension Project. For that, a problem was elaborated and organized in form of a question: what are the knowledges of Early Childhood Education professionals revealed in ...
    • Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no programa de formação online de mentores 

      Malheiro, Cícera Aparecida Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)
      The reflexions of this study are embedded in a context of continuing training in-school developed under the Online Training Program of Mentors (known as PFOM). It is a set of issues related to teachers of basic education, ...
    • Trajetórias de resistência em escolas municipais com propostas de educação bilíngue inclusiva para surdos 

      MORAIS, Mariana Peres (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/02/2018)
      Statements concerning bilingual projects for the education of the deaf did not arise suddenly and actively in inclusive schools. There was a shifting of knowledge configuring a new educational paradigm for deaf people. ...
    • Relações apaixonadas, investimentos obsessivos: uma etnografia sobre colecionismo e o mercado brasileiro de arte contemporânea 

      Cordova, Dayana Zdebsky de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 04/04/2018)
      This is an ethnography about private art collections and the primary Brazilian contemporary arts market. More specifically, the thesis addresses a facet at the center of power and visibility in this market, one among many ...
    • O trabalho do professor jovem-doutor na pós-graduação: produção de conhecimento e discurso do professor 

      Ferreira, Luciana Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      The choosing of work of young doctors professors , as mean topic of this thesis, represents the author study about the scientific production and everyday work of professors with less than 10 years of doctoral experience, ...
    • Conhecimento e conscientização: a historicidade do pensamento de Paulo Freire 

      Silva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/06/2011)
      Paulo Freire (1921-1997), Brazilian scholar, in his work develops the theoretical basis for the construction of educational liberating. The autonomy, the democratic relationships and the social changes are the theme of his ...
    • Falas Waikhana: conhecimento e transformações no alto rio Negro (rio Papuri) 

      Silva, Aline Scolfaro Caetano da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 23/03/2012)
      Result of an ethnographic research among the Waikhana (Pira-Tapuia), a Tukanoan group that lives around the Uaupes basin, Amazonian Northwest, this dissertation focuses on hierarchy and circulation of knowledge in Uaupes ...
    • A disciplina eletiva dos barracos às mansões: relações com os saberes 

      Vieira, Andréa Antunes Lemo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/06/2015)
      This research aims to analyze the relationship with regard to the knowledge that can be established by students of Basic Education while they are studying the elective course, of interdisciplinary nature: “From shacks to ...
    • Pibid e saberes profissionais: uma análise desse paralelismo sob a ótica de professores em início de carreira 

      Joi, Stephanie Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2021)
      The beginning of teaching reveals itself as a phase under construction, permeated by challenges, perspectives and knowledge mobilized by teachers from different sources (historicity, training, experience). It is a transitional ...
    • Casos de ensino: dilemas, reflexões e conhecimentos de professores de Educação Física 

      Fabri, Eliane Isabel Julião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)
      In the scenario of teacher education, narratives appear as adequate tools to access numerous aspects of teaching. The situations that occur in Physical Education classes express a diversity of elements that, when transformed ...