Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Motivação"
Now showing items 1-16 of 16
-
O uso de jogos e a mediação do professor na abordagem histórico-cultural : primeiras aproximações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/10/2016)The present study had as reference the Teaching Activity and Being Learning Situation aimed at internalizing of theoretical knowledge through the action and reflection (both the kids and the researcher) in the search for ... -
A motivação de estudantes adolescentes de espanhol de um Centro de Estudos de Línguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)This master's research aims to 1) analyze and 2) configure the motivation by teenage students of spanish in a Language Study Center (CEL) in a learning process. We understand motivation as a complex and dynamic system, ... -
Como se eu fizesse parte da aula: a relação entre uma proposta pedagógica ativa de ensino temático de inglês e a motivação de alunos do primeiro ano do Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2023)This study aimed at investigating the connection between an active learning methodology of theme-based English instruction and the motivation of High School freshmen in a technical public institution. Theme-based teaching, ... -
Linha de base cumulativa e sistema de conseqüências no ensino informatizado de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/06/2009)The study evaluated two versions of a computerized program for teaching reading skills (de Souza e de Rose, 2006) which was intended to teach the relations between sets of stimuli consisting of a written word, a picture ... -
Ensino e aprendizagem de língua espanhola: a motivação de adolescentes de um Centro de Estudos de Línguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)Motivation is considered an important variable in the process of learning a foreign language. The nature of students' motivation is complex and variable, and can be influenced by internal factors, specific to the learner, ... -
A motivação de alunos na preparação e demonstração de experimentos para a divulgação de química: um olhar a partir da teoria da autodeterminação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2018)This research had as its main objective the study of the motivational profile of students from the first year of High School in a private school of São Carlos during the completion of a choice process, preparation and ... -
Aprendizagem e engajamento como função de consequências para o desempenho de crianças em um programa de ensino individualizado de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/10/2014)The individualized teaching program for elemental reading and writing skills Learning to Read and Write in Small Steps has been systematically developed and improved for the last 25 years. Anecdotal observations suggested ... -
Crenças e motivação em contexto de língua estrangeira para a terceira idade: subsídios para o desenvolvimento de competências do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/03/2014)The teaching-learning process of a foreign language for the Third Age is a theme that demands attention and has been little explored. Through the investigation of beliefs and motivational aspects in such a context, we ... -
A influência do material didático na motivação de aprendizes da língua inglesa em contexto de ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/09/2007)The aim of this work is to verify the motivation of students to study English in the beginning of their first year right after primary school (5Th grade in Brazil), as well as to analyze the influence of teaching ... -
Comissões não remuneradas no IFSP Sertãozinho: participação dos servidores técnicos administrativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 29/04/2019)This paper aimed to analyze how the dynamic of the cooperation of the administrative technical servers from the Sertãozinho campus of the Federal Institute of São Paulo (IFSP) works in relation to their participation in ... -
O bibliotecário no Exército Brasileiro: satisfação e motivação para o trabalho militar do profissional da informação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 09/06/2020)This Dissertation presents and contextualizes the themes "Motivation" and "Job Satisfaction", correlating the Librarian with the Army. Its general objective is to identify which are the most motivating factors and their ... -
Motivação para o exercício da profissão docente de língua inglesa: um estudo de caso com alunos de um curso de licenciatura em Letras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)The last census about higher education careers conducted by INEP has revealed a considerable increase in the number of students starting Education programs that grant teaching credentials, therefore it is considered relevant ... -
Motivação para leitura em alunos do 6º ano do ensino fundamental: análise por dimensões, rendimento, sexo e escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/07/2012)In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the motivational factors has shown a promising alternative to the understanding of the low academic ... -
Relações entre autenticidade e motivação no desenvolvimento da produção escrita por jovens aprendizes de língua estrangeira (inglês), a partir do gênero notícias de jornal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/01/2011)When studying the literature in the area of teaching and learning languages, two multifaceted and meaningful concepts can be identified, they are authenticity (GILMORE, 2007) and motivation (DÖRNYEI, 2001; VIANA, 1990). ... -
Uma pesquisa-ação: sistemas adaptativos complexos e o espanhol em um contexto militar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)In this research, we assume the learning of a foreign language as a complex adaptive system, in which its components are in constant interaction. We aimed to understand the relationship between the fractal input and fractals ... -
Compreensões de aprendizes acerca do processo de aprendizagem de LE mediada pela música
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/06/2020)This qualitative and exploratory study aims to analyze the perspectives of a group of foreign language learners about what they claim to have learned from the English language, mostly through music and without the mediation ...