Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Narrativas"
Now showing items 1-20 of 20
-
Narrativas de professoras formadoras que ensinam matemática em cursos de pedagogia: formação, identidade e tensões no campo da docência e da pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This research pertains to a master's thesis affiliated with the Postgraduate Program in Education (PPGE), within the research line "Science and Mathematics Education" at the Federal University of São Carlos (UFSCar), and ... -
Narrativas de professoras egressas do PARFOR: o que dizem as flores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The present thesis, developed in the Postgraduate Program of Education in the Federal University of São Carlos, focuses on teacher education public policies. The main objective was to analyze the implications of the Basic ... -
Narrativas de professoras negras na intimidade do ambiente escolar: desdobramentos da lei 10.639/03 em torno do saber docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)As a result of manifestations led mainly by black social movements, the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian history and cultures became a reality in Brazil through the Law number 10.639/03; which covered all ... -
A docência em uma escola do campo: narrativas de seus professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2009) -
As implicações da formação inicial no processo de iniciação à docência dos egressos do curso de Letras do Centro de Estudos Superiores de Tefé, estado do Amazonas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)Teaching knowledge is the result of a historical process through which teachers transform the knowledge they have had access to throughout their training and professional activities into learning that is mobilized in the ... -
Evangelho segundo Racionais MC'S: ressignificações religiosas, políticas e estético-musicais nas narrativas do rap
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 10/06/2014)The present work consists in a study concerning the ressignifications in the narratives of Racionais MC s group of rap about the daily life of the urban peripheries in the city of São Paulo, during the years 1990 to 2000. ... -
A influência da estereoscopia na experiência imersiva nos videogames
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 15/05/2015)Stereoscopy is a form of image reproduction older than photography itself, and unlike it, it rearranges the spatiality of the elements in the screen, allowing observers different points of view. Although stereoscopy being ... -
Sendo médico em português: histórias vividas e narradas por dois médicos cubanos em atuação no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/05/2023)In 2016, I had my first opportunity to teach Portuguese lessons abroad to speakers of other languages. My students were Cuban doctors who were preparing for the international mission organized by the Ministries of Health ... -
Narrativas de Thereza Santos: contribuições para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/09/2008)This study, intitled Narratives of Thereza Saints - Contributions for the Education of the Ethnic-Racial Relations , have the objective to identify and to understand the pedagogical potentialities gifts in the narrative ... -
Narrativas, “espaço” e dádivas. A conformação de um Movimento de luta por moradia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 09/05/2018)The reflections presented in this work are the result of two years of ethnographic research realized with the Movimento de Moradia da Região Centro (MMRC) or the Housing Movement of the Centre Region. The MMRC is a social ... -
A exploração-investigação matemática: potencialidades na formação contínua de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/11/2011)This thesis work evaluated the formative potentialities in mathematical explorationinvestigation for the professionals teaching mathematics for children from six to eleven years old pre-school teachers, teachers of the ... -
Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no programa de formação online de mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)The reflexions of this study are embedded in a context of continuing training in-school developed under the Online Training Program of Mentors (known as PFOM). It is a set of issues related to teachers of basic education, ... -
Trailer do filme Psicose, para além do marketing cinematográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 29/08/2014)The objective of this dissertation is to study the narrative of the trailer of one of the most influential films in cinema history: Alfred Hitchcock´s Psycho (1960). The trailer will, therefore, be analyzed not only as a ... -
Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)This study aims to investigate what narratives of undergraduates of the Pedagogy course of UFSCar, constructed during the formation, about the playfulness, the teaching of mathematics and the being a teacher who teaches ... -
Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2014)The discussion about rural teachers is emergent in Brazil, and few studies on this topic are identified, specially when we focus on the beginning of the career and the learning of the teaching of rural teachers. Thus, this ... -
Professoras alfabetizadoras em início de carreira: narrativas e saberes em curso de formação continuada online
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)The early teaching career is a phase of professional development of great importance, since it is a moment in which the teacher will build some of its features, your professional identity and a unique style of teaching. ... -
Caminhos cruzados: literatura e pintura, Graciliano Ramos e Cândido Portinari
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 21/08/2013)Graciliano Ramos and Cândido Portinari were friends, but they had something in common that bound most strongly: the desire to express in their works the authentic Brazilian man, the worker and the migrant in their daily ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino informatizado para compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/11/2019)In Applied Behavior Analysis, computerized teaching programs have been developed for the teaching of reading. The objective of this research was to develop a computerized teaching program to evaluate and exercise the ... -
Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/07/2014)The stereoscopic application is not in itself a technical novelty, because, already in 1838, the first device that allowed the stereoscopic display is designed. In the early years of its invention new apparatus were ... -
A matemática na trajetória pessoal e profissional: narrativas de professores iniciantes em um Programa Híbrido de Mentoria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)This study has as its theme the relationship between beginning primary school teachers, participants of the Hybrid Mentoring Program (PHM), with the learning and teaching of mathematics in their personal and professional ...