Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Professores iniciantes"
Now showing items 1-19 of 19
-
Aprendizagem da docência de professoras iniciantes em um programa de mentoria: processos reflexivos e autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This doctoral thesis aims to analyze and comprehend the reflective processes and autonomy in the teaching learning of early-career teachers participating in the Hybrid Mentoring Program (PHM). The PHM was a research ... -
O início da docência e a trajetória profissional segundo a visão de professoras em final de carreira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004)The present work called The Beginning of Teaching Profession according to Ending Career Professors , has the aim to investigate the following inquiring question: What are the aspects that Elementary School first to fourth ... -
Experiências de Ensino e Aprendizagem : estratégia para a formação online de professores iniciantes no Programa de Mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2010)This research investigated three teachers learning in their beginning of career at the first years of elementary school and an expert teacher the mastermind who have taken part of the Mastermind Program (MP) at UFSCar ... -
Programa de Mentoria da UFSCar e desenvolvimento profissional de três professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2010)The objective of this research is to analyze the learning of three beginner teachers during the participation in the Mentorship Program of UFSCar's Portal Teachers. This program was designed to understand and implement ... -
Construindo o início da docência: uma doutora em educação vai-se tornando professora dos anos iniciais do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/01/2005)This investigation, of qualitative nature, sought to know how a Doctor in Education becomes a teacher of the starting grades of elementary school and was organized around the following questions: How does the learning of ... -
Mentoria para a docência na Educação Infantil: formação on-line e saberes docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)Teaching learning and professional development is a lifelong process. It is a process that involves the personal and professional trajectory of each individual that acts in the school education, be it in the scopes of the ... -
Mentoras de professoras iniciantes da educação infantil: enfrentando e superando tensões no processo de ensinar a ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2022)We sought to analyze the processes of tension evidenced in three experienced teachers, Early Childhood Education (ECE) mentors of beginning teachers (BT), participants. Tension can be characterized as opposition of ideas, ... -
Da licenciatura ao início da docência: vivências de professores de matemática na utilização das tecnologias da informação e comunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2008)This research aims to investigate the contributions of UFSCar s Teaching License in Mathematics and the experiences of teachers at the beginning of their careers when introducing and using the Information and Communication ... -
Aprendizagem da docência: um estudo com professores do curso pré-vestibular da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2005)This research is about an inquiry of the teachers learning process in the CPV (Curso Pré- Vestibular da Universidade Federal de São Carlos). It aims at analysis of the learning built by the teachers during their practices ... -
O professor de educação física no primeiro ano da carreira: análise da aprendizagem profissional a partir da promoção de um programa de iniciação à docência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2005)The aim of this investigation is to analyze the professional learning of the Physical Education teachers in the first year of their careers in which they experienced an induction program with one mentor (author of this ... -
A entrada na carreira docente: o que dizem as narrativas de professores de ciências e biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The beginning of the teaching career has peculiar and important characteristics to the teacher’s consolidation in the profession. It is a stage of the professional development that can evoke diverse feelings and motivate ... -
O desenvolvimento profissional de professoras iniciantes mediante um grupo colaborativo de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/06/2008)The early years of professional activity are the period in which new graduates face the challenge of completing their transition from students to teachers. Research has shown that this phase is characterized by intense ... -
A aprendizagem da docência de uma professora iniciante : um olhar com foco na intermulticulturalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/06/2009)The diversity invades the school through the culture and beliefs of students and their families, minority groups etc. The attention to issues such as diversity, difference, equality and inequality it is urgent. In this ... -
Narrativas autobiográficas de professores iniciantes no ensino superior: trajetórias formativas de docentes do curso de Letras-Inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2014)This work has as an object of study the academic process of teachers that are at the beginning of their careers starting from their oral and written autobiographical stories, motivated by the leading question: What experiences ... -
Formação de professores iniciantes: o Programa de Mentoria online da UFSCar em foco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2014)O objetivo desta pesquisa foi analisar se e de que maneira o Programa de Mentoria online, oferecido pela Universidade Federal de São Carlos (2004-2007) contribuiu para a formação de professores iniciantes, participantes ... -
Professores iniciantes: como compreendem o seu trabalho?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/02/2014)This research aims to understand which the perceptions and senses attributed by beginner teachers developing their professional career in school organizations are. The research was conducted in Hortolândia city, in São ... -
Ensinando a ensinar ou vivendo para aprender? A interação entre os conhecimentos de um professor atuante e de um aspirante, como subsídio para aprendizagem da docência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/03/2006)Contrary to what is known as process-product researches, in which teachers used to be seen as a mere technical performer, nowadays the teacher is the centerpiece in the educational process. In this new approach, the teacher ... -
A construção do início da docência: um olhar a partir das produções da ANPEd e do ENDIPE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2006)The present master s degree dissertation is structured around the following question: What do the works presented on ANPEd and ENDIPE say about the process of professional learning of teaching taken place in the beginning ... -
A matemática na trajetória pessoal e profissional: narrativas de professores iniciantes em um Programa Híbrido de Mentoria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)This study has as its theme the relationship between beginning primary school teachers, participants of the Hybrid Mentoring Program (PHM), with the learning and teaching of mathematics in their personal and professional ...