Navegando Programas de Pós-Graduação por assunto "Racismo"
Itens para a visualização no momento 1-14 of 14
-
Preconceitos e discriminações raciais: um olhar de professoras sobre seus(suas) alunos(as) negros(as).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2003) -
A educação para as relações étnico-raciais em um curso de Pedagogia: estudo de caso sobre a implantação da resolução CNE/CP 01/2004
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2010)This paper discusses the implantation of the Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-racial Relations and for Teaching of History and Afro-Brazilian and African Culture (DCN ERER) in a Pedagogy course. It is ... -
Racismo na "família ferroviária": brancos e negros na Companhia Paulista em São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 12/07/2004)This research consists in a study of the relationship between white and black employees of the Companhia Paulista de Estrada de Ferro between 1930 and 1961. The aim of this research is to understand the racial relations ... -
Entre o exótico selvagem e o exótico domesticado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 20/06/2023)I will present the similarities between the experiences of Afro-Asians in Japan and Brazil, scrutinizing the globally widespread processes of racialization, bringing in the intersectionality of issues of gender and race, ... -
Trança de gente: mulheres negras e relações intergeracionais na superação do racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)The thesis entitled “TRANCE OF PEOPLE: Black Women and intergenerational relations in overcoming racism” has the goal to investigate how intergenerational solidarity takes place in three families with different generations ... -
Estabelecimento de classes de estímulos equivalentes com estímulos significativos: investigando a atitude racial preconceituosa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/03/2015)Research upon attitude s formation and change using the stimulus equivalence paradigm has shown, at the same time, a potential for the formation of new classes, and a difficulty with respect to teaching new relationships ... -
A nação mestiça está ameaçada? Análise pós-colonial do debate público sobre as ações afirmativas no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 18/12/2014) -
Racismo e injúria racial sob a ótica do Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 29/11/2010)[sem resumo] -
A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2011)The goal of this dissertation is to analyze the theoretical, practical and political conditions that enabled the emergence of the concept of diversity in educational public policies between the years 2003 and 2006. ... -
Professores negros, experiências de discriminação, de racismo e pedagogias anti-racistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/05/2010)The presente work has a objective the a analysis by the memory and telling of personal and professional experiences of discriminations and racism lived by eight black teachers, for through them to understand the position ... -
Viajantes do tempo: imigrantes-refugiadas, saúde mental, cultura e racismo na cidade de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 27/08/2019)This is an ethnography of immigrant-refugees that live or lived in the city of São Paulo which intends to describe the experiences of immigration-refuge in the city. Addressing the processes of consideration of ... -
Caminhos de Nzazi: a formulação do Plano Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais de Matriz Africana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 03/09/2019)This research deals with the I National Plan for the Sustainable Development of the African Peoples and Traditional Communities. Created in 2013, the Plan had as its goal the preservation of the African tradition in Brazil ... -
Infância negra e mídias digitais: uma análise de canais do YouTube realizados por meninas negras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/12/2018)The present research was conducted between January and August, 2018 with the principal reason to analyse four channels on Youtube from black girls between seven and eleven years old. The aim was identifying in those channels ... -
O corpo e o outro: constituição da alteridade em uma perspectiva bakhtiniana de O Silmarillion de J. R. R. Tolkien em cotejo com o racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2020)This thesis proposes to understand how determined bodies are valued as negative in the work The Silmarillion, from J. R. R. Tolkien, especially because there is a marked division of different peoples and bodies in it, as ...