Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Relações étnico-raciais"
Now showing items 1-18 of 18
-
Professoras-pesquisadoras negras: modos de fazer e experienciar a intelectualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)This research has as its theme the intellectuality of black women, specifically, the understanding of intellectual developed in academia by black female professor-researchers who are part of the process of construction and ... -
A educação das relações étnico-raciais no ensino de arte a partir de uma perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)This dissertation addresses "The education of ethnic-racial relations in art teaching from an intercultural perspective", investigating, from the perspective of critical interculturality, how the Art textbook - Teacher's ... -
Trajetória de vida de intelectuais negros (as) : contribuição para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2008)The research presented here is inserted in the context of the deployment of Parecer CNE/CP/003/2004, which aims to attend the purposes indicated in CNE/CP 6/2002, which regulates the Law 10.639/2003. The objective is to ... -
Raça, identidade e cidadania: uma análise dos trabalhos apresentados na ANPOCS e na ANPED (1988-2003)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 06/11/2012)This research aimed to conduct a few works that articulated the category race to the field of education in order to verify the relevance of the role played by the school institution as it relates to ethnic-racial issue in ... -
Monteiro Lobato, o "cancelado" de Taubaté: outros significados da denúncia à obra As Caçadas de Pedrinho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2022)The depiction and invisibility of Afro-descendant groups in educational materials is a long-standing debate, including in academic settings. However, after the enactment of Law 10.639/03 and following the National Board ... -
A formação de professores/as de arte em educação para as relações étnico-raciais : interrogando os currículos de licenciatura em teatro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/03/2017)The research which resulted in this dissertation aimed to understand the manner the University is incorporating the racial-ethnic theme on the curriculums of the Arts degree course, specifically in two Theater degree ... -
Movimento negro de São Carlos e a UFSCar : a extensão universitária sobre relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)The present work had as its objective discussing the relationship between the Black Movement and the university, through the axis of university extension, analyzing the extension activities that deal with the subject of ... -
De camponesas a operárias: experiências do transitar feminino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 04/02/2011) -
Estudantes negros ingressantes na universidade por meio de reserva de vagas : um estudo sobre processos educativos de construção de identidade negra e pertencimento étnico-racial no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2013)The aims of the present research are to identify the educative process from the university life that helps or damages the construction and the strengthening of the black identity and their African roots, with black students ... -
Áfricas: processos educativos presentes no terno de congada chapéus de fitas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2012)This study, entitled, "Africas: educational processes present in ―Terno de Congada Chapéus de Fitas‖ seeks to identify and understand the educational processes that are own of olders and youngers` participation ... -
Percepções das crianças sobre currículo e relações étnico-raciais na escola: desafios, incertezas e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/09/2008)The present research had as objectives to understand how children perceive, in school, the ethnical-racial relations by means of the experienced curriculum and to present some methodological suggestions on the pedagogic ... -
Educação das relações étnico-raciais: processos educativos decorrentes do brincar na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)This research seeks to understand the educational processes arising from the social practice on playing on a guided intervention and for the Education of Racial-Ethnic Relations in a kindergarten classroom, in compliance ... -
Os estudos sobre educação e relações étnico-raciais no norte do Brasil : um campo em formação?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This research intends to characterize studies on education and ethnic-racial relations in the North region of the country, which is marked by the diversity of customs and cultures that involves its population composition ... -
Educação das relações étnico-raciais: aprendizagens e experiências de professoras em São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/06/2009) -
Jogos de origem ou descendência indígena e africana na educação física escolar:educação para e nas relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)This present research has the central aims of understanding the educational processes which have developed in a practice of social games that has Indigenous and African origin, or ancestry in the context of an intervention ... -
Estudantes brasileiros e colombianos de ciências sociais: percepções sobre raça, ações afirmativas e currículo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 22/02/2021)The Third World Conference against Racism, held in Durban in South Africa and organized by UNESCO in 2001, was an important milestone for the struggles of the peoples of the African Diaspora in the Americas, which stimulated ... -
Etnografia de uma lei: o ensino de história e cultura afro-brasileira e indígena
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 12/08/2019)The Law and Directives for the Brazilian Educational System (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional/LDB), promulgated on December 20, 1996, which establishes national educational guidelines for the contents of the ... -
Intelectuais insurgentes no campo da formação de professores/as
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)In this research, I followed training paths based on the trajectory and production of black women and their inferences in educational spaces. The objective was to position insurgent intellectuals in the field of teacher ...