• Processos educativos da Capoeira Angola e construção do pertencimento étnico-racial 

      Nogueira, Simone Gibran (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/10/2007)
      The research question is: How and under what circumstances, Capoeira Angola´s teachings and learnings contribute to the construction of ethnic-racial belonging in Black professionals with university education? It seeks to ...
    • Escrita na universidade: um estudo etnográfico acerca dos desafios do fazer científico de estudantes no ensino superior 

      Silveira, Letícia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)
      Boch et al. (2015, p.11) state that the field of research on academic literacy studies is experiencing notorious growth, mainly due to the massification of higher education, in which students manifest numerous difficulties ...
    • Professores/as negros/as: trajetórias e tentativas de cooptação docente 

      Bueno, Rogério Donizetti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)
      This research has as its general objective to analyze, from the perspective of historical material-ism, the possibilities and modes of co-optation of black teachers in the neoliberal capitalist system. The specific objectives ...