• Linguagem escrita da Educação Infantil ao 1º ano do Ensino Fundamental: análise da transição segundo as professoras 

      Moraes, Keila Cristina Armando de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)
      The child establishes relationships with other human beings and with the environment from birth and expands their communication through different types of languages. Supported by the contributions of the Historical-Cultural ...
    • Retratos da dislexia no Brasil : análise bibliográfica do período de 2002 a 2014 

      Oliveira, Patricia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      The Dyslexia field of study is marked by tensions and controversies about the possible causes of the difficulties of learning the written language made by children during literacy. The dominant thinking has understood ...
    • Estudo sobre as produções de texto de alunos do ensino fundamental - a influência da internet 

      Camolese, Mariana Ribeiro de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2010)
      It is possible that the written language is influenced by words and/or expressions as well as graphic or semiotic elements, which are present in interactions in virtual environments (relationship sites, instant chats, ...
    • A expressão do sujeito surdo por meio da escrita em língua portuguesa 

      Souza, Christianne Thatiana Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
      The teaching and learning process of writing for and by the deaf is a topic of great interest in the area of research on the education of the deaf. There is a concern about the problems regarding the teaching of Portuguese ...
    • A linguagem escrita na pré-escola pela ótica docente: uma análise do Ciclo de Políticas na rede municipal de Rio Claro/SP 

      Gianez, Marina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)
      The approach of written language in early childhood education has been over the decades causing differences of opinion among scholars in the area, as well as among teachers who work in this stage of education. Although the ...
    • Linguagem escrita na educação infantil: práticas de uma professora pesquisadora 

      Betoni, Suzana Tais (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)
      This research aimed to analyze the written language practices developed by the researcher herself as a teacher of the group of children in the last stage of Early Childhood Education (phase 6) in 2019, in an educational ...