Browsing Educação - PPGE by Title
Now showing items 1-20 of 1325
-
10 teses sobre experiência e educação: leituras deleuzianas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This survey has an analytical theoretical and bibliographic incuse, and aims at discussing about the concept of experience present in the French philosopher Gilles Deleuze’s thought and about his distinction before the ... -
Abordagem temática e a introdução de conteúdos de física moderna e contemporânea no ensino médio: uma primeira aproximação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)The current curricular propositions direct the goals of basic education in the perspective of the student's education as a contemporary citizen who can understand and act in society. Given this configuration, we locate ... -
Ação da supervisão de ensino paulista: legal-racional e patrimonialista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)This research aims at analysing the teaching supervisor actions at the State Department of Education of the State of São Paulo. The position of teaching supervisor is the one which, since its origin, would be in charge of ... -
As ações da prefeitura municipal de Campinas frente à demanda por vagas na educação infantil (2001-2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2009)This dissertation presents a study of the formulation and implementation of Schooling Public Policies for children from 0 to 6 years old in the institutions for pre-school education in the city of Campinas, in the interior ... -
Ações formativas voltadas aos(às) diretores(as) de escolas públicas de educação básica no governo Haddad (2013-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)This research was aimed at analyzing formative actions directed to school principals who worked within the São Paulo Municipal Education Bureau, between the years of 2013-2016, during the Workers' Party mayor Fernando ... -
“Admirável mundo do empreendedorismo”: adoção do empreendedorismo como princípio educativo no curso Técnico em Administração do Instituto Federal do Espírito Santo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)This study approaches the “entrepreneurial education” under a critical perspective, which assesses its ideological and contradictory character. Particularly, it analyses the insertion of the entrepreneurship discussion ... -
Adolescentes e jovens nas mãos da justiça: a experiência socioeducativa interinstitucional de São Carlos - SP (2001-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)The thesis addresses the conceptions and inter-institutional practices for the operation of the initial care to adolescents accused of infraction in the city of São Carlos (SP), as well as points pedagogical and protective ... -
Adolescência heteronormativa masculina: entre a construção obrigatória e a desconstrução necessária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/05/2015)The purpose of this thesis is to contribute to the edification of knowledge concerning the construction of youth masculinity. The hypothesis is that heterosexuality needs homosexuality for its own strengthening and that ... -
Agressões em uma escola de ensino fundamental: visão dos alunos, professores e funcionários.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2006)This study analyses 10 to 12 year-old children, 4th grade students, teenagers between 13 and 15 and students belonging to the 7th grade fundamental teaching experiences related to the aggression and violence in school ... -
Alfabetização de adultos na perspectiva de educandos: experiências pessoais e sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/04/2006)The objective of this work was to identify and to analyze which personal and social experiences are relating to the beginning of reading and writing learning, in the perspective of adult learners. This is a qualitative ... -
Alfabetização e letramento digital na formação docente para os anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)In the midst of digital information and communication technologies, it is not enough for the teacher to know how to use these technologies on a daily basis. The society of the technological age brings the need for teaching ... -
Alfabetização em São Paulo (1970-1985): um estudo das diretrizes curriculares elaboradas pela Secretaria de Estado da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)This work focus on understanding the grants provided by the Secretaria de Estado de Educação de São Paulo to guide literacy practices in the first grade of elementary school in that State between 1975-1985. The theoretical ... -
A alfabetização é nossa! Contribuições da educação dialógica à alfabetização e ao letramento do campo: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2021)This paper presents a qualitative research in the field of Education, focusing on literacy skills in the modality of rural education, specifically that literacy, as a teaching and learning process, offered to students ... -
Algumas contribuições para um Programa de Estudos Afro-Brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)This research is of an exploratory nature and it searches for some contributions for Afro- Brazilian Studies Program, which has by objective to revise the production of knowledge and the appreciation of History and ... -
Os alicerces da avaliação educacional no Brasil : a elaboração teórica de intelectuais na década de 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)The research analyzes the configuration of the scientific field of educational evaluation in Brazil in the 1980s, starting with the identification of Brazilian authors who helped to construct this field and their respective ... -
Almas integradas: Política educacional, Educação Moral e Cívica e formação do cidadão na ditadura militar (Brasil-1964/1974)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/09/2013)Completed nearly half a century to the advent of the military coup, it is necessary to the resumption of a reflection on the impact of the military regime in the Brazilian education. Although the conquest of the State of ... -
Alteridade na educação : o sentir o si e o outro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/03/2015)The study presented here is of a theoretical nature, and aims to carry out a literature review of issues related to diversity, otherness, difference and sexuality in education, with a focus on French contemporary theorists: ... -
A ambientalização curricular da educação física nos contextos da pesquisa acadêmica e do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)The aim of this research revolves around the following question: considering the global dimension of the environmental happening and the consequent tendency towards the environmentalization of ... -
A ambientalização curricular no curso de formação de professores de ciências e biologia na percepção dos licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)The development of a society based on sustainability and the need to work on environmental issues in a way that allows social change is increasingly gaining importance in the formation of society. To place the environmental ... -
A ambientalização da formação do arquiteto : o caso do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Escola de Engenharia de São Carlos (CAU, EESC-USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)This research focused on the process of greening undergraduate curricula. It aimed to construct a theoretical and methodological procedure to investigate the components of such processes. The procedure used is based on an ...