• Raciocínio Lógico-Matemático em um aluno do ensino fundamental com Síndrome de Asperger: dupla excepcionalidade? 

      Taverna, Christiane Honorato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      Since the late 20th century, there has been an intensifying trend of the inclusive educational system towards students belonging to the Special Education target audience (SETA), mainly in the regular educational curriculum. ...
    • Altas habilidades ou superdotação : políticas públicas e atendimento educacional em uma diretoria de ensino paulista 

      Mani, Eliane Morais de Jesus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/02/2015)
      Students with high ability or giftedness are known as the audience of the Special Education, supported by the legal provisions, which guarantee adequate educational attention for the full development of their potential and ...
    • Altas habilidades/superdotação: conhecimento científico e informação midiática 

      Mani, Eliane Morais de Jesus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/10/2019)
      In Brazil, public policies for Special Education offer guarantees for identifying and serving students with high abilities/giftedness. However, there is a static situation of invisibility of these students in the educational ...
    • Dupla excepcionalidade: identificação de altas habilidades ou superdotação em adultos com deficiência visual 

      Silva, Josana Carla Gomes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2021)
      The giftedness is not an immutable condition. They are also not conditioned by characteristics such as race, gender, ethnicity, age, or social class. Sometimes, giftedness occurs concomitantly with other specificities, ...
    • Altas habilidades ou superdotação e o TDAH: avaliação multidimensional para identificação de indicadores de dupla excepcionalidade 

      Pereira, Josilene Domingues Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/12/2021)
      The twice exceptionality (2e) consists, in studies in the area of high abilities or giftedness (AHSD), in the coexistence of AHSD with a disability or disorder or syndrome and has been considered a condition that characterizes ...
    • Representação parental sobre a criança com altas habilidades ou superdotação 

      Braz, Paula Paulino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)
      The family institution is the first social nucleus present in the life of the individual and contributes fundamentally as a central reference point in the process of human development. However, since it is formed by several ...
    • Alunos dotados e talentosos : estarão eles em minha sala de aula? 

      Oliveira, Roseli Figueiredo Correa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/12/2015)
      Inclusive education allows the presence in the mainstream classroom students with disabilities, disorders and giftedness and talent. For the gifted and talented students are subjects of the educational process, it is ...
    • Indicadores de dotação em educandos diagnosticados com transtorno de déficit de atenção/hiperatividade 

      Massuda, Mayra Berto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)
      The identification of gifted and talented students is granted by Special Education public policies. However, the identification of gifted and talented students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a topic ...
    • Formação de pedagogos para a atuação com pessoas dotadas e talentosas 

      Souza, Amanda Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2017)
      Inclusion policies and practices require new approaches and extensive teacher motivation, which determine to a large extent the success of the whole process. With the advent of special education targeting students in school, ...