Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 439-458 of 695
-
Instrumento de avaliação de texto narrativo em língua de sinais: uma versão para o uso no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2023)Sign languages, in general, have all levels of complexity and expressive power of oral languages, from the phonetic to the discursive level. However, all the plurality present in its structure cannot be noticed in the ... -
Integração à universidade na percepção de estudantes com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)The student integration to higher education involves the process of facing multiple challenges from new demands in the areas of habits and study skills; interpersonal relationships with colleagues and teachers; personal, ... -
Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this ... -
Interação entre irmãos de indivíduos com deficiência mental: o papel da idade e do apoio social da família.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2006)The presence of a disabled child in a family affects not only the parents but also other members, mainly, the siblings. This members can be involved directly and indirectly with the care of the disabled brother or sister, ... -
Interação professor-bebê em creches inclusivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/12/2004)The grouth on the importance of the Child Education, since its insertion into the Brazilian Constitution of 1988, brings an increase in the demand for this service and the fight for an inclusive education for young children. ... -
A interface família-escola na inclusão de crianças com necessidades educacionais especiais: uma perspectiva ecológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2005)This study was based on the assumption that the presence of resources in the home environment in addition to special educational practices can either favor or damage the socialization and learning of children with Special ... -
Interfaces educação especial e fonoaudiologia: um estudo bibliométrico baseado na produção científica de dissertações e teses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/02/2009)Speech Pathology and Special Education establish relations of proximity due to similar objects of studies. Besides, the integrated work between professionals maximizes opportunities of growth for both areas. Therefore, the ... -
Intervenção com crianças pré-escolares agressivas: suporte à escola e à família em ambiente natural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2004)Children s aggressive behaviors are related to the multiple contexts of their lives, such as the say the family, school and other social institutions. This study had the aim of evaluating an early intervention program with ... -
Intervenção domiciliar e envolvimento paterno: efeitos em famílias de crianças com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2011)The family is of fundamental importance in child development. Although neglected in many studies, the father is a unique contributor to his child s development, but remains absent from early intervention programs. This ... -
Intervenção em grupo para irmãos de crianças com necessidades especiais: um estudo exploratório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/03/2010)Group interventions may be a useful strategy for helping siblings of disabled children to cope with difficulties related to the special sibling. The purposes of the present study were: 1) to identify the main needs of older ... -
Intervenção pedagógica individualizada para alunos com deficiência intelectual : ensino de leitura em salas de recursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)In contemporary society the acquaintance of reading is considered a fundamental resource for the individual s citizenship achievement. Despite the schools dedication to their students, there is no guarantee that all ... -
Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ... -
Intervenção: suporte para cuidadores de doentes crônicos através do ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2007)Considering the highest increasing of the elderly population in our country and simultaneously the increasing of morbidity rate of chronic-degenerative disease, in general, there are people seeking to be in attendance, ... -
O intérprete de libras no contexto de conferência : reflexões sobre sua atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)The Brazilian Sign Language (Libras) interpreters are already recognized in the country, its importance has been valued in academia and the professional is increasingly sought in the labor market due to greater integration ... -
Intérprete educacional e o aprender de alunos surdos: análise do contexto remoto no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2023)Translation and interpretation in Libras in the educational context has specific complexities that result from the model of inclusive education, which has Portuguese as the language of instruction, thus implying the ... -
Inventário de potencial de abuso infantil - CAP: adaptação transcultural, fidedignidade e validade para o Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/08/2010)This study aimed at developing a cross-validation of the Child Abuse Potential Inventory (CAP) to Brazil. The specific objectives were to verify the semantic equivalence of the measure, to investigate and to assess the ... -
Inventário portage operacionalizado: uma proposta de adaptação para crianças com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)In Brazil, there is a lack of instruments to assess the development of children with visual impairment. On the other hand, the country counts on the Operationalized Portage Inventory (OPI) adapted to the Brazilian reality ... -
Irmãos de crianças autistas: problemas de comportamento, competência social e relacionamentos intra e extra familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/04/2006)Considering the effects that living with autistic children can have on a family, most authors have investigated the familiar adjustment through a focus in the mothers. Relatively few studies have evaluated the adjustment ... -
Jogos de tabuleiro: recurso lúdico na apropriação de leitura e escrita de crianças em situação de vulnerabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)The present research responds to the following question: Can the board game be considered as a resource in the reading and writing process? In order to answer this question, this study aimed to observe and analyze the use ... -
A legislação brasileira e italiana sobre Educação Especial : da década de 1970 aos dias atuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2010)The opinions of several countries on how to enforce the education of people with disability promote international discussions aimed at identifying elements, whether from the political, organizational or methodological ...