Browsing Educação Especial - PPGEEs by Advisor "Denari, Fátima Elisabeth"
Now showing items 1-20 of 24
-
Sociologia da deficiência : vozes por significados e práticas (mais) inclusivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2012)In this research aim systematize stories and theories associated with the Sociology of Disability, and identify, voices to rethink the meaning of disability and practices of Special Education aimed at people in situation ... -
Práticas pedagógicas dos professores de educação física frente a inclusão de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)Currently there are a lot of national and international social-educative politics aiming to assure an efficient application of equal opportunities for people with special needs. The assurance of access and permanence spreads ... -
Avaliação de um programa de atividades físicas sistematizadas para adultos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)Many people with intellectual disabilities have been deprived of experiences of physical activity, leisure, culture, among others, throughout life, by no offering programs and the historical process of repression in society. ... -
Caminhos de alunos com deficiências à educação de jovens e adultos: conhecendo e compreendendo trajetórias escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/11/2010)Studies indicate that the Youngster and Adult Education program has been increasingly used as an educational resource by handicapped people. Although the last decades has shown progress in the legislation aiming to assure ... -
Relatos de professores da educação infantil sobre suas práticas com alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)The Early Childhood Education, Basic Education first step is to be essential in a child's life 0-5 years old. The Law of Directives and Bases of National Education - LDBEN 9.394 / 96 recommends that this stage of education ... -
Organização Não Governamental (ONG) : conhecendo suas possibilidades e desafios na atuação da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2009)The aim of this study was to determine the ways necessary for the establishment and maintenance of a Non-Governmental Organization (NGO) and present some possibilities of action in Special Education. In the city of São ... -
Construção, implementação e avaliação de um programa de alfabetização tecnológica multissensorial para alunos incluídos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/03/2010)This study aims: to build, implement and evaluate a Multissensorial Technological Literacy Program, built from the essential components of different methods and procedures of literacy, focused on students included in regular ... -
Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ... -
Atividade Física Adaptada no contexto das matrizes curriculares dos cursos de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/11/2010)Whereas deepen the discussion about teacher training in the field of physical culture and how this training also includes people with disabilities, this study sought to identify and analyze the characteristics of the ... -
Programa informativo sobre deficiência mental e inclusão: efeitos nas atitudes e concepções de crianças não-deficientes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2006)In order to realize a real inclusion, besides politics, structural and educational aspects, it is also essential to consider the subjective and relational aspects involved in the process. The lack of information and daily ... -
Elaboração, aplicação e avaliação de um Programa de Ensino de Ginástica Acrobática sob a ótica da inclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/03/2005)The search for a society more joust represents a great challenge. As for the paradigm of the social inclusion, the necessary school to participate changed ding itself into a space where education for given it if comes back ... -
Informática como recurso pedagógico para a prática de uma professora de Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2010)This paper proposes a case study in a computer room at a school for Special Education of a midsize city in the State of Sao Paulo, with a teacher of this modality of teaching. The objective was to develop computerized ... -
Capacitando professores de ensino fundamental em serviço para uma educação inclusiva.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2003)In this work, it is met the results of a study about the teachers' Fundamental Teaching training in service, seeking their preparations for the Inclusive Education, through their realities in a public school of Fundamental ... -
O colega tutor de alunos com deficiência visual nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2010)The proposal for an education that offers opportunities and value individual differences, is clearly the diverse learning for students in all areas of knowledge, is also the Physical Education, by its characteristics are ... -
Programa de estimulação psicomotora aquática para crianças com deficiência visual com a participação das mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/01/2013)The aquatic psychomotor is one of the approaches to psychomotor, which uses water as a means of action more global and can be considered an effective approach to aid in motor development of children with visual impairment. ... -
Olhares docentes sobre a inclusão escolar dos estudantes com deficiência na escola comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/12/2012)This study is the result of doctoral research entitled How Teachers see the school inclusion of students with disabilities in regular schools . It was held in public schools in a city in the central region of São Paulo ... -
Classe hospitalar: a importância do acompanhamento pedagógico para crianças e adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2011)Pedagogical and play activities promote social, cognitive and affective development in children and adolescents; they also contribute towards healing process and alleviate pain and suffering in students who have been ... -
Ministério Público de São Paulo: atuação frente à pessoa com deficiência na inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2013)Inclusive education is a disturbing and challenging issue for its difficulties and limitations. Throughout history, this subject has constituted controversial. However, in recent years that legal achievements are being ... -
Rodas de conversa: uma proposta para aprimorar a prática docente em educação física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2013)The inclusion of students with disabilities in regular education is a reality and Physical Education is one of the responsible subjects for this process to occur. Physical Education and disabled people have suffered ... -
Concepções sobre beleza de jovens com cegueira congênita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2012)In a society governed by consumption, the desire for beauty is linked to the concepts of contemporary history; this concept has been transformed into a variety of beauty products for fitness and body available on store ...