Browsing Educação Especial - PPGEEs by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL"
Now showing items 1-20 of 397
-
Análise do desenvolvimento de crianças de um a três anos de idade contaminadas por chumbo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2005)Lead intoxication can damage children development. There are few researches about the effects of lead intoxication on the overall development of young children. The individuals sampled in this study can be considered as ... -
As necessidades informacionais dos bacharéis em Direito na defesa das pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2009)Treating the rights related to persons with special needs (PSN) is a matter not only to professionals in the area of Law, but to society as a whole. Knowledge of legislation with the resulting disclosure of such information, ... -
A criança com cegueira congênita na escola: uma análise da mediação de conceitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/09/2010)Children grasp information through several senses: touch, sight, smell, taste, and kinesthetic, among them the vision can be considered one of the most important for the acquisition of rich information and less time as ... -
Prematuridade e baixo peso em pré-escolares: fatores de risco ao desenvolvimento da linguagem e alterações fonológico-lexicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2010)The expressive number of premature births shows the necessity of measures focused in preventing disorders in these children development. Literature reveals that language is one of the areas that may be affected when the ... -
Adolescentes em conflito com a lei: perfil e intervenção.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2006)This study belongs to a research program, driving at the development of an adequate social repertoire, which could decrease the re-incidence of criminal behaviour in youth. Adolescents attended in Community Services and ... -
Proposta de sistematização pedagógica e avaliação no handebol em cadeira de rodas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2011)The adapted sport has spread within adapted physical education and among people with disabilities, given the range of possibilities it offers. The wheelchair handball (WH) is a sport still not very popular, even among ... -
Natação para bebês com necessidades especiais: efeito de um programa de estimulação aquática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)Swimming for babies is an activity which is rich in stimulus towards the growing capabilities and motor, cognitive, affective and social abilities of the baby. When directed towards babies and children who have special ... -
Exclusão com estímulos visuais e múltiplas relações de condicionalidade na linha de base.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2004)This study investigated responding by exclusion , which has been demonstrated as a robust behavioral process, consisting in the selection of an undefined comparison stimulus, when the sample is also an undefined stimulus ... -
A tecnologia assistiva como recurso à inclusão escolar de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)The child s school life with major motor involvement at ordinary school has been discussed together with the possible strategies that can collaborate to the participation and learning of this student. One of the indicated ... -
Formação em serviço sobre gestão de escolas inclusivas para diretores de escolas de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/12/2006)We live in the context of a global society, in which changes are demanded in all aspects in the search for a better quality of life for mankind. In addition, there is an increase in the proportion of excluded individuals ... -
Comparando a interação social de crianças autistas: as contribuições do programa TEACCH e do Currículo Funcional Natural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/01/2005)The work with autistic children is surrounded by controversy. Thus several interpretations about its characterization and possible intervention models have been presented. In addition, methodologies and measures used in ... -
Tênis em cadeira de rodas: sistematização, aplicação e avaliação de um programa de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/06/2013)Pedagogical aspects related to systematization and evaluation within the process of teaching and learning in the Wheelchair Tennis (WCT) has been demonstrated in some scientific studies. This fact is justified by this ... -
Sociologia da deficiência : vozes por significados e práticas (mais) inclusivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2012)In this research aim systematize stories and theories associated with the Sociology of Disability, and identify, voices to rethink the meaning of disability and practices of Special Education aimed at people in situation ... -
Um programa para aprimorar envolvimento paterno : impactos no desenvolvimento do filho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2009)Children who do not have a positive, secure and affectionate relationship with their fathers, or whose fathers use rigid disciplinary practices, provide inadequate supervision and have infrequent or poor quality interactions ... -
Avaliação da grade curricular e conhecimentos de residentes em pediatria sobre vigilância do desenvolvimento.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/05/2007)Studies have shown that developmental surveillance is an important task to be performed by the pediatrician and its objective is to precociously identify children who may need more complex evaluation as well as provide ... -
Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ... -
Inclusão de alunos com deficiência múltipla : análise de um programa de apoio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/11/2009)The aim of this research was to analyze the effectiveness of the implementation of a Program of Support for Inclusion of Multi Disabled Students using techniques such as MAP and PATH as facilitators. The techniques disclosed ... -
Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2008)Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ... -
Tutoria : estratégias de ensino para inclusão de alunos com deficiência em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2008)The movement of inclusion school increasingly are entering students with disabilities in regular schools and consequently the classes of Physical Education. This proposal, including school, has been shown in practice with ... -
Consultoria colaborativa na escola : contribuições da Psicologia para inclusão escolar do aluno surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/09/2009)This study aimed to investigate the psychological procedures in the school environment which may favor the inclusion with the aid of the collaborative consultation. A total of six teachers from regular classes of the first ...