Browsing Educação Especial - PPGEEs by Advisor "Mendes, Enicéia Gonçalves"
Now showing items 21-40 of 42
-
Práticas pedagógicas inclusivas para alunos surdos numa perspectiva colaborativa.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/12/2004)The practice of inclusion in the school involves the education of children with special educational needs in regular classrooms with colleagues without special needs. However, regular education teachers are inclined to ... -
A legislação brasileira e italiana sobre Educação Especial : da década de 1970 aos dias atuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2010)The opinions of several countries on how to enforce the education of people with disability promote international discussions aimed at identifying elements, whether from the political, organizational or methodological ... -
Desenvolvimento de kit didático para reprodução tátil de imagens visuais de livros de física do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/02/2013) -
Inclusão escolar e planejamento educacional individualizado: avaliação de um programa de formação continuada para educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2013)In several countries that adopt education inclusion policy, there is a device, usually provided by the legislation, called Individual Educational Plan (IEP). Its purpose is to monitor the course of the students with ... -
Imagens de si e da sala de recursos multifuncionais em blogs de professores especializados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/12/2013)The work developed by specialized teachers, in Multifunctional Resource Rooms with students of special education is still unknown. The Multifunctional Resource Rooms are being implemented in public schools throughout Brazil. ... -
Colaboração da educação especial em sala de aula: formação nas práticas pedagógicas do coensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2014)So that a sort of education can meet the needs of all students, it is necessary to think of strategies that seek success in learning. Among the supports for the Educational Target is the proposal of collaborative learning, ... -
Organização e funcionamento das salas de recursos multifuncionais em um município paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/03/2012)In the current national policy for special education from Brazilian Ministry of Educational (MEC) the so-called Multifunctional Resource Classes (SRMs) have been the main locus for the Specialized Educational Services (AEE) ... -
Consultoria colaborativa escolar na área da deficiência visual ocular e cortical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/03/2013)The literature has pointed to an increase in the incidence of children with visual impairments associated with neurological disorders and other disabilities, but the educational implications of the association of such ... -
Consultoria colaborativa à distância em tecnologia assistiva para professores de salas de recursos multifuncionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)The implementation of Assistive Technology resources (AT) can make a big difference in the education of students with disabilities. However, the continued use of these by specialist teachers is considered challenging, for ... -
Ensino colaborativo como estratégia de formação continuada de professores para favorecer a inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)This study approaches the thematic of the collaborative teaching, which is understood as a partnership between teachers of regular classes and special education teachers who share responsibilities, as well as the whole ... -
Orientação acadêmica e profissional dos estudantes universitários com deficiência: perspectivas internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/01/2013)The exponential increase of students with disabilities enrolled at universities of different countries has urged these institutions to enable some services geared to their guidance, both academic and professional level. ... -
O atendimento educacional especializado em sala de recursos multifuncionais em um município do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2013)Among the set of actions instituted by the federal government is the Program Implementation Meeting Resources Multifunction (PI-MRM) that aims to support the public school systems in the organization and delivery of the ... -
O papel do professor de educação especial na proposta do coensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)The collaborative teaching or co-teaching is a specific service delivery option in which a general educator and a specialized one share the responsibility for planning, instruction and evaluation of teaching for a heterogeneous ... -
Estratégias pedagógicas inclusivas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2006)The school inclusion of students with special educational needs, understood not only as the legal guarantee of the right of attending school but also the permanence and success in the process of education of those students ... -
Planejamento educacional individualizado na educação especial: propostas oficiais da Itália, França, Estados Unidos e Espanha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/08/2010)The Salamanca Statement (1994) advocated the practice of schooling for people with disabilities in the regular classroom and into mainstream schools, stressing the need to optimize the planning tool into pedagogic practices ... -
Educar para a cidadania: promovendo auto-advocacia em grupos de pessoas com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/12/2005)This study part of the problem of special education assistance be acceded to question how we could act so that people with intellectual disability and with cerebral palsy could be been abused for the exercise of self-advocacy. ... -
Inclusão escolar: análise de consensos e dissensos entre pesquisadores brasileiros da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)It is a consensus among Brazilian researchers in Special Education that the world movement for School Inclusion is a political, cultural, social and pedagogical action, triggered in defense of the right of all students to ... -
Avaliação da política de inclusão escolar em um município na perspectiva de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/06/2020)This study is part of a bigger multimethod project that had the objective of analyzing the school inclusion policy within a city from São Paulo State (Brazil) using the Policy Cycle Approach (PCA). This research focused ... -
Plano Educacional Individualizado (PEI) para estudantes com deficiência: um protocolo para utilização nas instituições de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/08/2023)With the increase in Brazilian public policies on Special Education from the Perspective of Inclusive Education, enrollment of public students in Special Education has been growing at different levels and stages of education. ... -
Formação docente em ensino diferenciado responsivo à diversidade de todos os alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The SARS-CoV-19 pandemic experienced in Brazil between 2020 and 2021 has highlighted the weaknesses of the Brazilian education system in terms of learning gaps. In this context, the Research Group on Human Resources Training ...