Listar Educação Especial - PPGEEs por título
Mostrando ítems 614-633 de 720
-
Raciocínio Lógico-Matemático de um aluno do ensino fundamental com Síndrome de Asperger: dupla excepcionalidade?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)Since the late 20th century, there has been an intensifying trend of the inclusive educational system towards students belonging to the Special Education target audience (SETA), mainly in the regular educational curriculum. ... -
Reconhecimento de línguas de sinais e educação de surdos no Brasil e na Suécia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The objective of this work is to investigate, in a comparative perspective, the documents that recognize sign languages in Brazil and Sweden and to analyze if their respective acknowledgments contributed to the educational ... -
Reconhecimento do talento em alunos com perdas auditivas do ensino básico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/11/2012)The thematic of talent is accepted among the special educational needs (SEN) since the 70 s when it was at the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional for the first time. This group of students hasn t received ... -
Reconhecimento por meio de indicadores da precocidade do aluno na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)Students in kindergarten who shows signs of precocity, they deserve to have access to an educational service that meets their needs and develop their skills and competencies. For this to occur it is necessary to call the ... -
Recursos de tecnologia assistiva para avaliação de hipóteses de escrita de alunos com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/04/2021)The present work focuses on investigating the writing hypotheses of students with Cerebral Palsy who are in the process of literacy, seeking solutions through assistive technology (TA) resources. The objectives were to ... -
Recursos multimídia na promoção de habilidades sociais em crianças com dificuldade de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/02/2009)School has an important socialization role and social skills contribute to the socio-emotional and academic development and also behavior problems reduction. To maximize this contribution, universal social skills programs ... -
Recursos pedagógicos acessíveis ao aluno com surdocegueira por síndrome de Usher: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)The objective of this work was to analyze the efficiency of visual adaptations in activities presented in the student with deafblindness with Usher syndrome and its impact on education. This research was developed in the ... -
Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ... -
Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ... -
Reflexos da política nacional de inclusão escolar no Município-pólo de Vitória da Conquista/Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)Municipal elementary schools receive most of the students from K 8th grade and the number of enrollments of students with special needs has increased nationwide as a result of the implementation of municipal policies for ... -
Reflexões e possibilidades sobre a quantificação dos surdos sinalizantes nos levantamentos censitários brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2023)Brazilian deaf individuals face a series of challenges in their daily lives, especially regarding the guarantee of their linguistic rights, even after the legal recognition of Brazilian Sign Language in 2002. A relevant ... -
Regimes de verdade em territórios surdos: mídias sociais como dispositivos biopolíticos nos processos de subjetivação de vidas surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/11/2022)The Brazilian Sign Language - Libras has steadily gained notoriety in society, marking important milestones. Among them, we can highlight laws, decrees, social movements, and rights the deaf communities conquered by means ... -
Relação entre atenção compartilhada e operantes verbais em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2022)An early characteristic of Autism Spectrum Disorder (ASD) is the joint attention deficit, manifested by impairment in the pointing gesture, showing with the function of sharing interest with others or in the difficulty in ... -
Relação entre inteligibilidade de fala e habilidades sociais de comunicação em crianças com desvio fonológico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2010)The language is considered the first form of socialization of the child, but during the natural process of language acquisition is possible that some children experience difficulties and may have what are called language ... -
Relação família e escola: programa para profissionais pré-escolares de alunos público alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/03/2015)Various studies show benefits of family-school relation on development and performance of students that are target audience of special education (TAEE) especially on early childhood education. However, they also show lack ... -
Relações dialógicas entre professores surdos sobre o ensino de Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/12/2013)The object of this research is the formation of the Brazilian sign language teacher (Libras), in particular, pedagogically. The study about the Libras teaching and teachers formation is a new subject. Herein, I discuss ... -
Relações entre habilidades musicais e habilidades sociais em pessoas com Síndrome de Williams: perspectivas e limitações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/02/2014)Music education is seen as a well organized pedagogical procedure of literacy and awareness, giving to individuals with special needs or not the possibility to deal with their difficulties and limitations and discover their ... -
Relações entre línguas e a experiência do aprender surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)This research analytically approaches the relational process between the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language (PL) in the appropriation of writing by deaf signers. A certain hybridization is assumed ... -
Relatos de professores da educação infantil sobre suas práticas com alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)The Early Childhood Education, Basic Education first step is to be essential in a child's life 0-5 years old. The Law of Directives and Bases of National Education - LDBEN 9.394 / 96 recommends that this stage of education ... -
Repercussões da dança folclórica alemã sob a perspectiva de pessoas com deficiência e demais participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)German Folk Dance is a group dance, the dancers being gathered in circles, lines or in pairs. Choreographies represent different situations that relate to German culture, so as to preserve the richness of this culture by ...