Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 184-203 of 718
-
Correlação entre os resultados de avaliações neuropsicológicas e o desempenho em discriminação condicional com crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)Neuropsychology is a science that allows one to draw the profile of cognitive impairment and skills preserved in order to design possible treatments and appropriate educational practices, aiming for better quality of ... -
Correspondência verbal/não verbal: efeitos da intermitência de reforçamento e da história de fracasso escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)The present proposal is based on the assumption that verbal responding is operant behavior established and maintained by reinforcement contingencies, and that this behavior can be analysed as a dependent variable. Recent ... -
Covid 19: impactos na oportunidade de participação em lazer de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)In 2020, the World Health Organization declared that there was a pandemic due to the SARS-COV-2 virus, which caused social isolation, restricting people's access to community environments. In view of this, the importance ... -
Creche: proposta de curso presencial e a distância para atuar com alunos com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/08/2019)Brazilian laws throughout educational history present the inclusion of people with disabilities as a challenge to be overcome in quality education for all. However, there are notes in the literature indicating that teacher ... -
Crenças e atitudes sobre epilepsia infantil adaptação transcultural do instrumento the epilepsy beliefs and attitudes scale
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)The childhood epilepsy is a chronic neurological disorder, most common in childhood, associated with profound psychosocial limitations in daily life in epileptic children. These limitations may be related to the characteristics ... -
A criança com cegueira congênita na escola: uma análise da mediação de conceitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/09/2010)Children grasp information through several senses: touch, sight, smell, taste, and kinesthetic, among them the vision can be considered one of the most important for the acquisition of rich information and less time as ... -
Uma criança com deficiência visual e múltipla: análise da comunicação e interação social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)The present work aims to describe and analyse communication and social interaction strategies of a female child, who was four years old in the beginning of the research, with multiple disabilities; visual impairment ... -
A criança surda na Educação Infantil: o desenvolvimento de linguagem na perspectiva do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2021)The diversity in the current school context, considering the target audience of Special Education, brought relevant changes to education, especially regarding the inclusive proposal, resulting in different professional ... -
Crianças cegas e videntes na educação infantil : características da interação e proposta de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)A reduced number of empiric studies treats of the characterization of the social interactions between blind children and sighted children and of the effectiveness of the activities developed to stimulate those interactions ... -
Crianças com deficiência física, síndrome de Down e autismo : análise de características familiares na visão materna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)Families have a fundamental role in the development of their children, as they are characterized as the first context in which human beings take part of and it is through the relations stablished with the children that ... -
Crianças com dificuldades em resolução de problemas matemáticos : avaliação de um programa de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/05/2007)The comprehension of written texts continues being one of the most difficult academic practices for students of Basic Education. If comprehending a written material in linguistic terms brings out difficulties for some ... -
Crianças com e sem deficiência auditiva e em processo de inclusão: a perspectiva das habilidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/03/2008)Children with hearing impairments which study into the regular school can be isolated andrejected by their peer group and can exhibit more learning disability, emotional andbehavior problems than children that don't have ... -
Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2008)Cochlear implant (C.I) is one of the technological resources currently used in the (re)habilitation of deaf and hard-of hearing children. Follow-up studies have carried through, in search of evaluating which results in ... -
Cuidado e educação nas atividades do berçário e suas implicações na atuação profissional para o desenvolvimento e inclusão da criança de 0 a 18 meses.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/05/2004)The insertion of children from 0 to 18 months old in children educational institutions, especially in groups like day care centers, has promoted several studies related to factors which involve such situation. Once one ... -
Cuidador de idosos com doença de Alzheimer: efeitos de grupos psico-educacionais e suporte domiciliar individualizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/03/2009)Dementia involves the loss of cognitive functions, interfering with the execution of even the most basic tasks of everyday life. Family eldercare providers are central figures in guaranteeing the wellbeing of their elderly ... -
Culturas colaborativas e inclusão escolar: limites e potencialidades de uma formação continuada centrada na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/09/2020)Collaborative pedagogical work has been highlighted as one of the necessary conditions and strategies for improving the schooling processes of the target audience of Special Education, as well as being a powerful space for ... -
Currículo de língua portuguesa para surdos da Secretaria Municipal da Cidade de São Paulo: um estudo exploratório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)Aiming at the importance of bilingual education for the deaf and teaching PL as L2 for deaf people, a topic of great importance in the field of deafness, the present work aims to object of analysis the Portuguese Language ... -
Curso on line em habilidades sociais para professores da pré-escola para inclusão de crianças com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/09/2022)Pre-school is a stage of schooling in which the child experiences major changes in their development, largely due to the social interactions established in the school context between peers and adults. Therefore, it is ... -
Da escola para o trabalho: narrativas de pessoas com deficiências egressas da EJA na Baixada Santista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/07/2020)This research aimed to analyse the process of schooling and transition from school to workplace, according to people with disabilities who graduated from Youth and Adult Education (YAE), in the Baixada Santista Metropolitan ... -
Da pedagogia do jogo ao voleibol sentado: possibilidades inclusivas na Educação Física Escolar; Inclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2011)Sport is one of the most developed contents in physical education classes in schools; nevertheless, it doesn‟t get the necessary pedagogical treatment for its better use as an educational instrument. In order to be ...