Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 205-224 of 694
-
Descrição de estratégias educacionais entre estudantes de fisioterapia e deficientes físicos favorecedores de adesão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/06/2010)The physical disabilities impact the individual's life, affecting it in different ways. Disabled people in rehabilitation treatment brings a broad history of extinction of previously reinforced repertoire, coupled with the ... -
Desempenho de ouvinte e tatos-intraverbais na aquisição de relações espaciais de indivíduos com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)The general objective of the present thesis covered two questions: 1. To verify if the stimuli to the abilities of motor perception (proprioception) and of perception of spatial relations (exteroception) favor the acquisition ... -
Desempenho em vocabulário, leitura e escrita: prematuridade como fator associado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)Learning to read is preceded by the acquisition of vocabulary, and premature birth is a risk factor for the delayed development of language. However, few studies have investigated the association between prematurity and ... -
Desempenhos emergentes e leitura funcional em crianças com transtornos do espectro autístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/12/2007)People with autism display a number of marked deficits in communication, symbolic or imaginative activities, reciprocal social interaction and the presence of a pattern of restrict behavior. Follow-up studies indicate that ... -
Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ... -
Desenho universal para aprendizagem na Educação Física: contribuições de uma formação continuada sob a ótica reflexiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/06/2021)Promoting inclusive physical education (PE) classes is a challenge for teachers in the regular school system, an alternative that aims to subsidize the teacher to promote an inclusive class is the Universal Design for ... -
Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The scholarity of special education target public requires transformations in educational systems which include pedagogical practices designed for the successful learning of these students. In general, the teaching of these ... -
Desenvolvimento de crianças com Trissomia 21: relação com o suporte social e a satisfação parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)Biological and external factors influence child development. Trisomy 21 is the most common biological alteration in humans, characterized as a genetically determined condition. Its particular characteristics can compromise ... -
Desenvolvimento de habilidades de consciência fonológica: independência e interdependência funcional no repertório de leitores iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)The sensibility to sound structure of oral language is characterized as the development of abilities of phonological awareness, which have been categorized as rhyme and onset skills, syllabic skills and phonemic skills ... -
Desenvolvimento de kit didático para reprodução tátil de imagens visuais de livros de física do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/02/2013) -
Desenvolvimento de manual instrucional para ensinar conceitos de igual e diferente através de Matching-to-Sample (MTS) em crianças público-alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The education of the TEA individual is a delicate area that demands a lot of care, but if there is commitment, this individual can develop his skills, essential for satisfactory social and school inclusion. Some teaching ... -
Desenvolvimento de um programa e avaliação de material autoinstrucional para formação de agentes favorecedores de comportamento de estudo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/04/2013)The engagement of parents, and adults in general, with the academic activities of children is an important factor for establishing adequate study conditions as early as possible, avoiding that this kind of learning happens ... -
Desenvolvimento de um sistema digital na perspectiva do Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA): formação de professores para elaboração de planos de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)This research aimed to plan, develop and evaluate a prototype of a digital system designed to guide, in a self-directed way, the elaboration of a lesson plan that applies the principles of Universal Design for Learning ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino de pré-requisitos de leitura e escrita para pré-leitores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2022)The search for an efficient literacy method is not new. An approach that has been proving effective in educational environments is Behavior Analysis. This approach has supported interventions with the purpose of remedying ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de habilidades sociais com mães de crianças defeicientes visuais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2005)Studies on visually disabled children have emphasized the relevant role of parents in their overall motor, cognitive, and social-affective development. Likewise, studies indicate that parents behavior like fear, insecurity, ... -
Desenvolvimento motor de uma criança com síndrome de Rubinstein Taybi - estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)The society has been concerned to provide quality of life for people with disabilities. When it comes to people in disability situation, the role of physical education is especially relevant, since it can contribute ... -
Design universal, acessibilidade e tecnologia assistiva : a formação profissional do terapeuta ocupacional na perspectiva da equidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/01/2011)The occupational therapist activity seeks to promote autonomy and independence for the general population in the different areas of personal and social interaction, participating in the development of social policies. Among ... -
Diálogos com tradutores-intérpretes de língua de sinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/05/2014)The focus of this work was to watch, in the speeches of InterpreterTranslators of the Language of Signs (TILS), the understanding and the conceptions that they have concerning your function in the process of the deaf ... -
Dimensões da relação família-escola: programa de intervenção para professores como agentes de promoção do envolvimento parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/03/2010)Literature highlights family and school as important agents to the infant development, having special influence on child‟s learning. In this perspective, partnership between scholar and familiar systems has been seen ... -
O direito de ingresso das pessoas com deficiências na Educação Superior: atos e agentes administrativos em tela
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2022)The admission's right of people with disabilities to Higher Education was recently evidenced by the system of reservation of places, mandatory at the level of education. However, when two candidates with disabilities occur ...