• Um programa para aprimorar envolvimento paterno : impactos no desenvolvimento do filho 

      Cia, Fabiana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2009)
      Children who do not have a positive, secure and affectionate relationship with their fathers, or whose fathers use rigid disciplinary practices, provide inadequate supervision and have infrequent or poor quality interactions ...
    • Programa TEC NEP: avaliação de uma proposta de educação profissional inclusiva 

      Anjos, Isa Regina Santos dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/08/2006)
      The professional education for people with special educational needs intends to promote the development of the potentialities of these individuals, with the objective of supporting the complete exercise of the citizenship. ...
    • Programa “Vida na Comunidade” para familiares de jovens com deficiência intelectual 

      Zutião, Patricia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)
      This research aimed to evaluate the effectiveness of the "Community Life Program" for parents/family in order to promote independence in life activities in the community for young people with Intellectual Disabilities. ...
    • Programação de ensino de leitura e escrita para crianças com deficiência mental 

      Freitas, Maria Clara de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2008)
      The importance of reading and spelling for citizens is a significant issue. However, repeatedly the school system shows failures in teaching these repertoires. When children with mental retardation are inserted in the ...
    • Programação de ensino em dança educativa voltada a crianças com deficiência física 

      Rossi, Patrícia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)
      It is possible to identify, in scientific literature, many studies involving physically disabled people and dance in different contexts (educational, rehabilitation, artistic and sports) and various purposes (pedagogical, ...
    • Programação e avaliação do ensino de leitura e escrita por meio de jogos educativos para crianças com dificuldades de aprendizagem 

      Tenório, Jacqueline Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)
      A playful activity plays an important role in effective teaching, minimizing the appearance of aversive situations within the teaching situation, allowing the learning process to be more pleasant. Several instructional ...
    • Programações de ensino para refinamento das habilidades de leitura e escrita de um aluno com Transtorno de Asperger 

      Carvalho, Brunna Stella da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2013)
      The Asperger nuisance is considered a global development nuisance with loss in many areas: social interaction, communication and interests and restrict activities. People with the nuisance, in general, do not present ...
    • Programas de intervenção precoce: caracterização e análise das pesquisas no contexto brasileiro 

      Candido, Ana Regina Lucato Sigolo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/03/2017)
      This research encompass two studies. The objectives of Study A composed by two steps: Stage 1- In the period of 10 years (2005 – 2014), identify and analyze theses and dissertations produced in Brazilian graduate program ...
    • Projeto político e projeto pedagógico de escolas quilombolas amapaenses: contextualizando as altas habilidades/superdotação 

      Almeida, Roanne Priscila Castro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)
      There are people with giftedness in any population regardless the condition. However, they need to be identified and strengthened with services that enrich and favor their development process, respecting their cultural ...
    • Promocão do letramento emergente de crianças com Síndrome de Down 

      Dias, Mirian Vieira Batista (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)
      The literature highlights the importance of Emerging Literacy and the development of knowledge about writing and its functions acquired by children in the period of early childhood education for success in literacy. The ...
    • Uma proposta de capacitação na área da educação musical especial 

      Viana, Ana Célia de Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/03/2015)
      Special Music Education is the field of knowledge that covers music teaching and learning for students with special needs. This area has been growing timidly in Brazil, since on the one hand we have the inclusion of music ...
    • Proposta de sistematização pedagógica e avaliação no handebol em cadeira de rodas 

      Oliveira, Ana Carolina Santana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2011)
      The adapted sport has spread within adapted physical education and among people with disabilities, given the range of possibilities it offers. The wheelchair handball (WH) is a sport still not very popular, even among ...
    • Proposta e aplicação do método das hélices na identificação de estudantes talentosos 

      Christofoletti, Rui Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/04/2012)
      The issue of identification is the major factor in an enrichment program to gifted students, because it determines which students will be attended and the criteria used in the identification process. The objective was to ...
    • Uma proposta no ensino de fração para adolescentes com e sem deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/06/2013)
      The research deals with the teaching of fraction concepts to adolescents with and without visual impairment (blindness and low vision), from fourteen to eighteen. And understanding this as one of the bases for the study ...
    • Protocolo para avaliar a acessibilidade ao computador para alunos com paralisia cerebral 

      Lourenço, Gerusa Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)
      The national and the foreigner literature indicate that the successful education of students with cerebral palsy can require the implementation of resources and appropriate equipments, allowing the individual to improve ...
    • Psicologia e inclusão escolar: novas possibilidades de intervir preventivamente sobre problemas comportamentais 

      Silva, Aline Maira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/07/2010)
      Expectations on inclusive education have demanded the creation of new staff roles in schools. In an inclusive school environment, an important aspect of the role of educational psychologists that seems to be a promising ...
    • Publicação científica derivada das dissertações e teses na interface entre educação física e educação especial. 

      Sacardo, Michele Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2006)
      Knowing if the dissertations and thesis, after the defense, generated other kinds of publications that reached of a broader way the population-target of the studies carried out, it s intimately related to social relevance ...
    • Qualidade de vida e funcionalidade de alunos com paralisia cerebral matriculados na escola regular 

      Sanchez, Gabrielle Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)
      Cerebral palsy (PC) affects children and young people, with prevalence in developing countries and causes motor impairment that can limit movement and postural maintenance independently and autonomously. In this way, people ...
    • A qualidade do relacionamento conjugal e o desempenho social de crianças pequenas 

      Machado, Fabiana Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2009)
      The scientific literature indicates that certain family characteristics can act as risk factors for children s social development, such as low income and low educational attainment levels, adolescent pregnancy, social ...
    • O que dizem os intérpretes de Libras do sudeste goiano sobre formação e atuação 

      Jordão, Uiara Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2013)
      This paper try to analyze the characteristics of training the Goiano Southeast Libras interpreters, about deafness knowledge / Libras and check the limits and potentials observed by them for their work with deaf students ...