Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Now showing items 321-340 of 711
-
Atuação e formação em estimulação precoce : caracterização da percepção dos profissionais em três instituições
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/06/2014)In Brazilian context, the official guideline recommends that Early Stimulation have the purpose of providing the development of children with special needs. In the use of the institutions, this practice involves different ... -
A escolarização da pessoa com deficiência nas comunidades ribeirinhas da Amazônia Paraense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)In this doctoral research it is questioned: how does the education of students with special needs who attend schools in riverside communities linked to Belém of Pará system of education? The objective is to analyze the ... -
Sentidos e significados da alfabetização e letramento de adultos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/09/2015) -
Habilidades sociais em trabalhadores com e sem deficiência física: uma análise comparativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2006)Considering that many researches show the importance of social skills not only for personal well-being but for a good professional performance as well, this research having as axis the theoretical-practical camp of Social ... -
Análise epistemológica das dissertações e teses defendidas no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da UFSCar: 1981-2002.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/12/2004)This study has as an object of analysis the dissertations and thesis developed in the Post Graduation Program in Special Education of the Universidade Federal de São Carlos (PPGEEs/UFSCar), from 1981 to 2002. Its general ... -
Análise da interação profissional-paciente no atendimento odontopediátrico como requisito para a capacitação do dentista para o trabalho com pacientes especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2006)The dental treatment and all its components (behaviors and the clinical environment) frequently acquire aversive functions. The objective of this study was to describe strategies used by the dentist and its effects on ... -
Violência doméstica e desempenho escolar: desafios para o judiciário e para a educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2006)Children, as well as women, the elderly and the disabled, are the preferential victims of violence. The child ca be a direct or indirect victim of such phenomenon (as in the case of children exposed to marital violence). ... -
Análise do desenvolvimento de crianças de um a três anos de idade contaminadas por chumbo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2005)Lead intoxication can damage children development. There are few researches about the effects of lead intoxication on the overall development of young children. The individuals sampled in this study can be considered as ... -
Interação entre irmãos de indivíduos com deficiência mental: o papel da idade e do apoio social da família.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2006)The presence of a disabled child in a family affects not only the parents but also other members, mainly, the siblings. This members can be involved directly and indirectly with the care of the disabled brother or sister, ... -
Análise biliométrica da produção científica docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da UFSCar: 1998-2003.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/12/2004)This study it has as main to carry through a bibliometric analysis of the scientific production of the professors of the PPGEEs/UFSCar. This research, that can be fit in the area of studies on the scientific production, ... -
Avaliação de um programa informatizado de reconhecimento de fala em indivíduos com deficiência mental e com problemas de linguagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2005)The general aim of this study was the evaluation of the speech-recognition technology together with the MESTRE software, in order to check their viability to educational objectives. 110 individuals participated of this ... -
Aprendizagem relacional em crianças com baixo desempenho escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2003) -
Avaliação de professores sobre o repertório social e acadêmico de alunos com deficiência mental incluídos no ensino regular.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2006)The school inclusion of pupils with specials educational needs at the regular teaching have been the proposal guide and dominant especial education at the Brazil on last years. With this proposal beginning studies and ... -
Violência intrafamiliar e envolvimento em "bullying"no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/03/2006)Many studies have shown that children exposed to domestic violence are at risk of presenting behavior problems and other adjustment problems at school. Nevertheless, few studies have assessed the relationship between ... -
Interação professor-bebê em creches inclusivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/12/2004)The grouth on the importance of the Child Education, since its insertion into the Brazilian Constitution of 1988, brings an increase in the demand for this service and the fight for an inclusive education for young children. ... -
Envolvimento de cuidadores no programa educacional de pessoas com autismo e deficiências severas: o que é e como medí-lo?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2004)The involvement of the family in the special education of handicapped individuals has been raising of researchers who try to identify involvement behaviors and elaborate specific strategies to each family, in order to help ... -
Comportamento do psicólogo em Instituição de atendimento a deficientes mentais: contribuições da análise do comportamento para construção de uma prática crítica e relevante.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/05/2005)Current conceptions of mental disabilities and the types of services needed by the mentally disabled point to the need to increase their autonomy and inclusion to the greatest extent possible, in relation to the living ... -
Ensino de professores para o uso de Instrução com Tentativas Discretas para crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/04/2015)Nowadays the number of people diagnosed with autism has been rising. For instance, in U.S.A, one in 68 children is diagnosed with autism spectrum disorder and, proportionally, there s an increasing effort towards training ... -
Uma proposta de capacitação na área da educação musical especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/03/2015)Special Music Education is the field of knowledge that covers music teaching and learning for students with special needs. This area has been growing timidly in Brazil, since on the one hand we have the inclusion of music ... -
Contribuições de um programa educacional de introdução à linguagem cartográfica tátil para alunos com cegueira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/03/2015)Based on the understanding that the appropriate use of tactile maps facilitates the interpretation of space and its use for students with visual impairment, this study emphasizes the importance of educational programs ...