Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1-20 of 723
-
Efeitos da tutoria por pares em comportamentos de uma criança com autismo em contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2024)The Revised DSM-V characterizes autism by persistent deficits in social communication and social interaction that can manifest themselves in different contexts, such as social reciprocity, verbal and non-verbal ... -
Para Rollerski: sistematização de um programa de ensino para crianças e jovens com deficiência física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/08/2024)Para Rollerski is an adapted discipline derived from Para Ski Cross Country (PSCC), a Paralympic winter sport practiced by individuals with physical and visual disabilities. Athletes use skis propelled by poles and compete ... -
Ensino de imitação generalizada para crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/03/2024)Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized by impairments in communication and social interaction skills, restricted and repetitive patterns of behaviors, interests or activities. A deficit ... -
Sexualidade e educação sexual de pessoas com deficiência intelectual: um programa de ensino para professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)It can be said that sexuality is still a controversial topic, which causes difficulties for those who face this issue on a daily basis, such as teachers, for example. When it comes to teachers of young people with intellectual ... -
Inclusão escolar e práticas docentes na pandemia antes e após o retorno do ensino presencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2022)The closure of schools was one of the concerns of the COVID-19 pandemic scenario. The educational inequality already present in Brazilian schools has become increasingly evident, placing teachers and families in a challenging ... -
Efeitos de um procedimento de ensino com música no comportamento ecoico de crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)Echoic behavior is defined as a vocal response with point-to-point correspondence between the response and the preceding discriminative vocal stimulus. The ability to echo can be considered essential for other verbal ... -
Estudos sobre a construção e uso de materiais manipuláveis no ensino de ciências naturais para estudantes com surdocegueira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)The school inclusion of people who are the target audience of Special Education is still one of the great challenges of Brazilian education. The large number of people excluded from the right of access to schooling is real ... -
Enriquecimento curricular: sistemas de ensino e atendimento aos alunos com altas habilidades ou superdotação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)Gifted students are the ones who demonstrate ability about average compared to their peers in academic, creative, psycomotor, arts or leadership areas; outstanding creativity and great envolvement with tasks. The attention ... -
Desenho universal para aprendizagem e acessibilização: pesquisa ação colaborativa na formação de equipe escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2023)Universal Design for Learning is an effective tool to enhance methods, resources, strategies and means of evaluation to facilitate the learning of all students. Schooling in diversity, here is defended as the differences ... -
Análise da interação comunicativa na rotina entre família e jovens com Deficiência Intelectual e/ou Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2024)The family plays a fundamental role in the development of language and communicative and social processes of their children with Intellectual Disability (ID) and/or Autism Spectrum Disorder (ASD). The general aim of this ... -
Ensino da leitura e escrita em Braille no ensino remoto emergencial: desdobramentos da atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/01/2024)The present study has as its main objective to describe the pedagogical practice in distance and face-to-face education for the teaching of reading and writing in Braille to students with blindness. With specific objectives: ... -
Consultoria colaborativa na formação de equipe multiprofissional em serviço especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)When talking about teaching or modifying behavior, one must think about Evidence-Based Practices, and in this case, educational intervention based on Applied Behavior Analysis has been recommended, given its scientific ... -
Formação continuada sobre Aprendizagem Cooperativa para contemplar a diversidade em classes inclusivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)This research is part of a matrix project entitled Collaborative action research to mitigate educational inequalities resulting from the COVID 19 pandemic: contributions from research on school inclusion (PAC-COVID 19), ... -
Percepções das práticas colaborativas entre professores do ensino comum e de Educação Especial em escolas de Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)Early Childhood Education schools are environments that provide learning and development for all students, with and without disabilities. Thinking about their spaces, times, pedagogical resources and ensuring collaboration ... -
Ensino de estudantes público da educação especial em uma escola ribeirinha amapaense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This research is focused on the socio-educational reality of Public Special Education students in a riverside school in Amapá, linked to the Municipal Education System. Its general objective is to analyze the teaching ... -
Efeitos do programa PEERS e análise da assimetria cerebral de jovens brasileiros com autismo e/ou deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2024)During adolescence and early adulthood, social interactions intensify due to exposure to new environments, stimuli and the building of more lasting relationships, leading to greater autonomy and social interaction. In the ... -
Docentes com deficiência na educação superior brasileira e condições de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)This work is an analysis of the working conditions of teachers with disability in Brazilian public universities. Its general objective is to: Analyze the working conditions of teachers with disabilities who work in public ... -
Interface entre EJA e educação especial: potencialidades da diferenciação pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)Given the complexity and diversity of Adult Education (EJA), it is essential to adopt teaching strategies that consider the different educational needs and contribute to the development and autonomy of individuals. The ... -
Formação docente em ensino diferenciado responsivo à diversidade de todos os alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The SARS-CoV-19 pandemic experienced in Brazil between 2020 and 2021 has highlighted the weaknesses of the Brazilian education system in terms of learning gaps. In this context, the Research Group on Human Resources Training ... -
Acessibilidade informacional e comunicacional em editais de ingresso da Educação Superior: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/03/2024)Higher Education Institutions (HEIs) are important social historical-cultural spaces, for development, through their teaching, research, extension, management and coexistence activities. However, people with disabilities ...