Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Now showing items 541-560 of 711
-
Treinamento de habilidades sociais para pais de crianças com queixas escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2008)The relation between learning disabilities and school subjects can be easily seen by lay people as well as by professionals and students in the area. Besides this relation, literature has shown that a child s family ... -
Elaboração e avaliação de um programa de intervenção psicopedagógico para orientação de pais de crianças com dificuldades de aprendizagem PPOP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2008)Admission at the elementary school is an important moment in the process of education. Literature has shown that to guide the family in this process, using resources from the family environment, may be fundamental in ... -
Crianças cegas e videntes na educação infantil : características da interação e proposta de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)A reduced number of empiric studies treats of the characterization of the social interactions between blind children and sighted children and of the effectiveness of the activities developed to stimulate those interactions ... -
Protocolo para avaliar a acessibilidade ao computador para alunos com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)The national and the foreigner literature indicate that the successful education of students with cerebral palsy can require the implementation of resources and appropriate equipments, allowing the individual to improve ... -
Capacitação de conselheiros tutelares: instruir para aprimorar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2004) -
Programa de intervenção com bebês pré-termo e suas famílias: avaliação e subsídios para prevenção de deficiências.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/11/2003)Early identification of developmental delays in preterm infants is notable in various studies which emphasize the prevention of disabilities through the possibility of a better prognosis through specialized special education ... -
Capacitando professores de ensino fundamental em serviço para uma educação inclusiva.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2003)In this work, it is met the results of a study about the teachers' Fundamental Teaching training in service, seeking their preparations for the Inclusive Education, through their realities in a public school of Fundamental ... -
A sexualidade como aspecto inclusivo : uma proposta de intervenção para pais e professores de jovens com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/05/2007)The matter of sexuality in mental retardation still generates mistakes and prejudices. Parents and teachers, for example, often find difficulties over this subject, depriving people with mental retardation of having ... -
Identificação de sentimentos e desempenho empático em crianças cegas e videntes: um estudo comparativo e multimodal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)Visually impaired children present preoccupying characteristics for the social skills repertoire given their difficulty on identifying feelings and, consequently, the compromising of their empathic social skills. The ... -
Programa educativo sobre o desenvolvimento infantil para mães sociais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/07/2003)This work had for objectives to develop, to apply and to evaluate an educational program on the infantile development, from 0 to 2 years, for social mothers of the nursery of the orphanage. They announced of this research ... -
Indicadores bibliométricos da produção científica em educação especial : estudo da Revista Educação Especial (2000-2006)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)The broad scope of Special Education and its interfaces with other fields of knowledge can be attested by the comprehensiveness of scientific production found in Brazilian and international academic journals. This work ... -
Procedimentos para ensinar comportamento textual com base na nomeação de figuras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/08/2003)This study is part of a research program that has the main goal of developing procedures to foster reading acquisition. In the present experiment we investigated the transfer of stimulus control from pictures to printed ... -
Desempenhos emergentes e leitura funcional em crianças com transtornos do espectro autístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/12/2007)People with autism display a number of marked deficits in communication, symbolic or imaginative activities, reciprocal social interaction and the presence of a pattern of restrict behavior. Follow-up studies indicate that ... -
O comportamento agressivo de crianças do sexo masculino na escola e sua relação com violência doméstica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/05/2003)Aggressive behavior is one of behaviors that cause more problems to social interaction, implicating in a transgression of human rights. The present study aimed at studying aggressive behaviors of male children in school ... -
Sensibilidade a contingências de reforçamento : desempenho de crianças portadoras de Síndrome de Down e com desenvolvimento típico.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2005) -
O papel de relações de controle de estímulos na aprendizagem relacional de indivíduos com deficiência mental e com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2007)Accordingly to stimulus control topography coherence theory the variability found in some stimulus equivalence experimental studies could be reduced or eliminated by a larger experimental control upon the controlling ... -
Utilização de contos de fadas e atividades simbólicas na compreensão de crianças vítimas de violência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)Based on an ecological perspective from a multifactorial analysis of the domestic violence phenomenon and on theories that consider the importance of the Fairy-Tales in the infantile emotional development, this research ... -
Ontogênese do seguimento de instruções: o papel da formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)Responding under the control of verbal commands is an important component of human learning. The stimulus equivalence paradigm, as a model of symbolic behavior, is useful in explaining how instructions specify contingencies ... -
Análise de uma experiência de atitudes comunicativas entre mãe e adolescente surdocega: construção de significados compartilhados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/08/2007)The objective of this paper was to identify and analyze the communicative attitudes between a mother and her deafblind adolescent daughter, and also to contribute and promote the development of significant communication ... -
Procedimentos de pesquisa na produção científica discente do PPGEEs/UFSCar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/02/2007)The debates on the production and dissemination of the knowledge in Special Education, produced essentially in the Graduate Programe in Education, Special Education and Psychology in Brazil, are increasing and, in general ...