Educação Especial - PPGEEs: Envíos recientes
Mostrando ítems 641-660 de 711
-
Empoderando pais para a luta pelos direitos de seus filhos com deficiência: pesquisa-ação emancipatória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2011)Currently the perspective focused only on the individual and his or her disability has been replaced by researches on family-centered approaches and integrated with partnership and collaboration support process. This trend ... -
Avaliação da satisfação do aluno com deficiência no ensino superior: estudo de caso da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2011)The increasing number of disabled students in higher education has raised issues that were, in the past, focused on basic education. Those issues create now an urgent need in higher education for physical infrastructure, ... -
Saúde mental de escolares: um estudo de prevalência e de fatores de risco e proteção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/12/2011)The literature points that the identification of problems related to infant mental health and the processes involved in its occurrence is important because it enables a better understanding of this population s reality ... -
As vicissitudes de famílias que convivem com a violência: um estudo longitudinal com intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/04/2011)Family violence is an international phenomenon, victimizing, among others, primarily women and children. The child may be the target of abuse (direct violence) and/or being exposed to marital violence (indirect violence). ... -
Da pedagogia do jogo ao voleibol sentado: possibilidades inclusivas na Educação Física Escolar; Inclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2011)Sport is one of the most developed contents in physical education classes in schools; nevertheless, it doesn‟t get the necessary pedagogical treatment for its better use as an educational instrument. In order to be ... -
Intervenção pedagógica individualizada para alunos com deficiência intelectual : ensino de leitura em salas de recursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)In contemporary society the acquaintance of reading is considered a fundamental resource for the individual s citizenship achievement. Despite the schools dedication to their students, there is no guarantee that all ... -
Habilidades sociais de crianças com diferentes necessidades educacionais especiais: comparações múltiplas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/03/2011)Evaluation studies about social skills of children have shown that in general there is an impairment of social skills in learning disabilities, sensory disabilities and other conditions of special educational needs. However, ... -
Inclusão escolar do aluno com deficiência intelectual no estado de São Paulo: identificação e caracterização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2011)Due to the lack of appropriate definitions, criteria and methods, the scientific literature in special education in Brazil has always highlighted the need to develop assessment procedures with certain standards that should ... -
Universidade aberta à terceira idade: efeitos sobre a qualidade de vida percebida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2011)The education in the old age is intended to promote the acquisition of knowledge that determines the resizing for the fomentation of the quality of life (QoL) from the assumptions of interdisciplinarity, social participation ... -
Dotação e talento: concepções reveladas em dissertações e teses no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2011)The research objective was to identify, through the theoretical and methodological approaches, the epistemological profile and trends of research dissertations and theses in the graduate programs in Brazil who studied the ... -
Design universal, acessibilidade e tecnologia assistiva : a formação profissional do terapeuta ocupacional na perspectiva da equidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/01/2011)The occupational therapist activity seeks to promote autonomy and independence for the general population in the different areas of personal and social interaction, participating in the development of social policies. Among ... -
Alunos com deficiência no ensino superior: subsídios para a política de inclusão da UNIMONTES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2011)This study starts from our professional concerns in all segments of Basic Education and Higher Education in both Public and Private Institutions. Questions have arisen over the implementation of Inclusive Education, the ... -
Centro de Apoio Pedagógico : avaliação dos serviços CAP-MA para educação de pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)This study aims to analyze the impact of services developed by the Center for Educational Support Services for People with Visual Impairment of Maranhão (CAP-MA) in the period 2001 to 2008, based on documentary surveys, ... -
Aprendizagem observacional, formação e expansão de classes de equivalência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/04/2004)Observational learning of conditional discrimination has been described in the literature, with results thus far yielding few conclusions. The present study investigated the conditions under which observational learning ... -
Ingresso e permanência de alunos com deficiência em universidades públicas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2011)The arrival of disabled students in higher education is increasingly evident both in Brazilian and worldwide colleges. But is higher education really prepared to receive these students who had so far very limited access ... -
Dimensões da relação família-escola: programa de intervenção para professores como agentes de promoção do envolvimento parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/03/2010)Literature highlights family and school as important agents to the infant development, having special influence on child‟s learning. In this perspective, partnership between scholar and familiar systems has been seen ... -
Parentalidade e conjugalidade na adolescência : uma proposta interventiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/03/2010)Adolescent pregnancy rate in Brazil is a public health problem. In general, research in the area of adolescent parenthood, and official data, are directed to motherhood in this phase with descriptive studies. Marital ... -
Algumas contribuições do paradigma de escolha para o trabalho de pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/12/2010)For the Analysis of Operant Behavior, between behavior and choice there is a bidirectional relationship, because each environmental stimulus has the potential to control various responses and the repertoires of individuals ... -
Caminhos de alunos com deficiências à educação de jovens e adultos: conhecendo e compreendendo trajetórias escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/11/2010)Studies indicate that the Youngster and Adult Education program has been increasingly used as an educational resource by handicapped people. Although the last decades has shown progress in the legislation aiming to assure ... -
Formas do trabalho docente em duas escolas especiais de surdos: estudos históricos e de representações sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/08/2010)Cette thèse présente la perspective historique et les représentations sociales des formes prises par le travail d enseignantes exerçant leur métier dans deux écoles pour des élèves sourds: l une appartenant au réseau ...