Itens para a visualização no momento 1-20 of 709

    • Ensino de estudantes público da educação especial em uma escola ribeirinha amapaense 

      Lima, Ilene Diniz Sacramento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)
      This research is focused on the socio-educational reality of Public Special Education students in a riverside school in Amapá, linked to the Municipal Education System. Its general objective is to analyze the teaching ...
    • Efeitos do programa PEERS e análise da assimetria cerebral de jovens brasileiros com autismo e/ou deficiência intelectual 

      Mori, Fernanda Yumi Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2024)
      During adolescence and early adulthood, social interactions intensify due to exposure to new environments, stimuli and the building of more lasting relationships, leading to greater autonomy and social interaction. In the ...
    • Docentes com deficiência na educação superior brasileira e condições de trabalho 

      Ferreira, Sally Cristina Gouveia da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)
      This work is an analysis of the working conditions of teachers with disability in Brazilian public universities. Its general objective is to: Analyze the working conditions of teachers with disabilities who work in public ...
    • Interface entre EJA e educação especial: potencialidades da diferenciação pedagógica 

      Bueno, Melina Brandt (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)
      Given the complexity and diversity of Adult Education (EJA), it is essential to adopt teaching strategies that consider the different educational needs and contribute to the development and autonomy of individuals. The ...
    • Formação docente em ensino diferenciado responsivo à diversidade de todos os alunos 

      Milhomem, Walkyria de Araújo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)
      The SARS-CoV-19 pandemic experienced in Brazil between 2020 and 2021 has highlighted the weaknesses of the Brazilian education system in terms of learning gaps. In this context, the Research Group on Human Resources Training ...
    • Acessibilidade informacional e comunicacional em editais de ingresso da Educação Superior: um estudo de caso 

      Braseliano, Luana Alves de Abreu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/03/2024)
      Higher Education Institutions (HEIs) are important social historical-cultural spaces, for development, through their teaching, research, extension, management and coexistence activities. However, people with disabilities ...
    • Efeito da aquisição do ecoico sobre a emergência de tatos expandidos 

      Freire, Marcela Ferreira da Silva Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/04/2024)
      This work presents applied research conducted with three children with formal diagnosis with Autism Spectrum Disorder (ASD) aged 3, 4, and 9 years old. The aim was to test the effect of echoic expansion training on expanded ...
    • Protagonismo de estudantes com deficiência em atividades extracurriculares: o caso da UFSCar 

      Saldanha, Luciléia Bechmann (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)
      Faced with the assumptions of inclusive education at all levels of schooling, which began in the 1990s, this research focuses on the participation of students with disabilities in extracurricular activities in higher ...
    • Treinamento de aplicadores via vídeo modelação para implementação de ensino por tentativas discretas 

      Santini, Giovanna Jangarelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)
      Discrete trial teaching is one of the 28 evidence-based practices for autism. However, Applied Behavior Analysis-based interventions come with a high implementation cost for families, making this practice difficult to ...
    • Programa de estágio "aprender sem limites" sob a ótica de estagiários: contribuições para a educação especial 

      Rentz, Karina Leite (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2023)
      The “Aprender sem Limites” program, the object of this study, was created by the São Paulo Municipal Education System in 2016. It provides support to Pedagogy student interns whose objective is to monitor, evaluate and ...
    • Oferta da disciplina Libras no ensino fundamental na rede municipal de Castanhal-PA 

      Silva, Carlos Dyego Batista da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)
      The teaching of Libras to the entire school community is defended by those interested in the social inclusion of the deaf community, arguing that the more people who use Libras, the greater the social inclusion of deaf ...
    • Intervenção online sobre habilidades sociais para mães de crianças com TEA 

      Silva, Letícia Thays Bessa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2023)
      The Autism Spectrum Disorder (ASD) impacts both diagnosed children and their families significantly. Domains frequently affected include communication, social interaction, and restrictive and repetitive patterns of interests ...
    • A formação do professor de Libras: concepções, práticas e campo profissional no estágio curricular 

      Lopes, Ligiane de Castro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2024)
      This study aimed to investigate how the curricular internships of the Letters LIBRAS Licentiate Degree Course are developed, context in which is trained the professional who will work in teaching LIBRAS as first language ...
    • Suporte social e satisfação parental das mães e a relação com o desenvolvimento de crianças com autismo 

      Santana, Luiza Laroza Selarim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2024)
      According to Urie Bronfenbrenner's Bioecological Perspective on Human Development, child development is influenced by biological characteristics and environmental experiences that the child undergoes, considering the ...
    • Plano Educacional Individualizado (PEI) para estudantes com deficiência: um protocolo para utilização nas instituições de ensino 

      Santos, Jéssica Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/08/2023)
      With the increase in Brazilian public policies on Special Education from the Perspective of Inclusive Education, enrollment of public students in Special Education has been growing at different levels and stages of education. ...
    • Programas internacionais de transição pós-escolar para pessoas com deficiência intelectual desenvolvidos na universidade: uma revisão de escopo 

      Leite, Graciliana Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/10/2023)
      Young people go through the important experience of transitions as they move into independent adulthood. The literature highlights that young people with intellectual disabilities generally perform worse in aspects of adult ...
    • Efeitos de ensino de multiplicação por meio do ensino por matriz na emergência de respostas recombinadas 

      Picharillo, Alessandra Daniele Messali (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2024)
      With the technological advances present in society, education can take advantage of the benefits that the attractions of virtual environments have and, thus, promote conditions that enhance student learning. The main ...
    • Desenvolvimento de crianças com Trissomia 21: relação com o suporte social e a satisfação parental 

      Montes, Kananda Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)
      Biological and external factors influence child development. Trisomy 21 is the most common biological alteration in humans, characterized as a genetically determined condition. Its particular characteristics can compromise ...
    • Língua exótica: a libras como um dispositivo de condução 

      Nascimento, Gabriel Silva Xavier (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2023)
      Based on the concept of exoticization as a technique of existence-driving, this thesis analyzes the historical trajectory and discursive practices that shaped linguistic governance in the history of deaf education in Brazil. ...
    • Qualificação de Instrumentos para Análise da Política de Inclusão Escolar na Ótica de Professores 

      Moraes, Maiara Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)
      The National School Inclusion Policy from the Perspective of Inclusive Education guarantees the teaching of the target audience of Special Education (PAEE) in common class schools and its execution in conjunction with other ...